• Anonym (brottsoffer)

Kommer försäkringsbolaget att hjälpa mig?

Blev  bestulen på min väska som stod framför mig. Den innehöll värdesaker (plånbokmed alla bankkort plus körkort mm) och mobil, nycklar hem, kamera mm.

Detta skedde dagtid på en lekplats som var i ett område där man inte förväntar sig att en tjuv skall gå fram och bara sno ens väska.

Villkoren för aktsamhet är att " du skall vara särskilt aktsam med värefull egendom men även anpassa ditt handlande till platsen du befinner dig och vilka möjligheter du har att upptäcka och förhindra stöld".

Alltså en folktom lekplats där jag är med mitt barn plus väninna o barn...man räknar inte med att en främmande person går fram och snor ens väska som står precis framför en. Det har jag aldrig varit med om förut...och här var en lekplats som ligger avskiljt och det var god sikt, samt buskar runt om så hur kunde ens tjuven se mig från gångvägen??

Är orolig försärkringen bara gäller vid väskryckning???

Ngn som har varit med om detta och vad hände med era försäkringsbolag?

• Svar på tråden Kommer försäkringsbolaget att hjälpa mig?
  • Anonym

Hur kunde personen stjäla väskan när den stod framför dig? Sa du inte til personen? Eller lät du bara honom/henne vandra iväg med väskan?

• Anonym

Hur långt från väskan var du?

Låter som om du inte var så aktsam..

• Tittij

Du får antagligen ersättning, dock kanske en reducering pga oaktsamhet

Jag var på restaurang och ställde min väska under stolen, då det var en lite större väska då jag skulle sova hos min pojkvän senare på kvällen. Äter, dricker drinkar, går på toa och gör sånt man gör när man är ute. När vi skulle gå upptäcker jag att min väska är borta. Får ut allting på min försäkring minus ett litet avdrag för oaktsamhet. Jag har Trygg Hansa och de har alltid varit toppen att ha att göra med! 

• Anonym (brottsoffer)
    Anonym skrev 2011-05-21 19:54:30 följande:
    Hur kunde personen stjäla väskan när den stod framför dig? Sa du inte til personen? Eller lät du bara honom/henne vandra iväg med väskan?
    satt med barnet framför mig plus väskan. vänder mig mot mitt barn och hade redan innan sett en ung man komma sakta gåendes mot oss. Tänkte att "vad vill han oss?"...vänder mig mot mitt barn för att hjälpa med en sak och vips, killen rycker väskan och försvinner snabbt in bland buskaget.

då jag inte kunde lämna mitt lilla barn ensamt så sprang jag inte efter. Min väninna hade sina 2 barn med sig, vara ett spädbarn och hon såg bara en man försvinna med min ryggsäck. Hon såg inte precis då han tog den.

Ingen av oss kunde släppa allt och springa efter, Inget man heller gör då det kan vara en knarkare eller vem som helst som kan ha kniv mm.. inte då man har småbarn med sig!  
  • Anonym (brottsoffer)
    Tittij skrev 2011-05-21 20:00:51 följande:
    Du får antagligen ersättning, dock kanske en reducering pga oaktsamhet

Jag var på restaurang och ställde min väska under stolen, då det var en lite större väska då jag skulle sova hos min pojkvän senare på kvällen. Äter, dricker drinkar, går på toa och gör sånt man gör när man är ute. När vi skulle gå upptäcker jag att min väska är borta. Får ut allting på min försäkring minus ett litet avdrag för oaktsamhet. Jag har Trygg Hansa och de har alltid varit toppen att ha att göra med! 
    är det verkligen oaktsamhet om man har väskan inom synhåll och INTE lämnar den? Du var ju på toa mm... jag hade min framför mig hela tiden eller tog med den runt på lekplatsen då vi rörde oss är.
  • Tittij
    Anonym (brottsoffer) skrev 2011-05-21 20:05:05 följande:
    är det verkligen oaktsamhet om man har väskan inom synhåll och INTE lämnar den? Du var ju på toa mm... jag hade min framför mig hela tiden eller tog med den runt på lekplatsen då vi rörde oss är.
    Jag kan ju inte veta hur ditt försäkringsbolag resonerar. Jag svarade bara hur mitt agerade. Jag höll med om att jag varit oaktsam och fick ett avdrag med ett visst antal procent, har för mig att det låg på nån tusenlapp.

Men har du tur så får du ut allting minus självrisken. 
  • Anonym (brottsoffer)
    Tittij skrev 2011-05-21 20:58:22 följande:
    Jag kan ju inte veta hur ditt försäkringsbolag resonerar. Jag svarade bara hur mitt agerade. Jag höll med om att jag varit oaktsam och fick ett avdrag med ett visst antal procent, har för mig att det låg på nån tusenlapp.

Men har du tur så får du ut allting minus självrisken. 
    snälla håll tummarna för mig! är mkt fattig studerande ensamstående mamma utan ett öre..lever på mina krediter...inte kul alls då detta händer...

• Anonym

Vilket bolag handlar det om?

• Anonym (brottsoffer)
    Anonym skrev 2011-05-21 21:09:49 följande:
    Vilket bolag handlar det om?
    länsförsäkringar
  • Anonym (brottsoffer)
    MickeN1973 skrev 2011-05-21 21:36:36 följande:
    Det är polisanmält ?
    självklart
  • arianne03

Men om han ryckte den precis fram för dig är det väl kanske väskryckning även om du inte höll i väskan fysiskt?

• Anonym (brottsoffer)
    arianne03 skrev 2011-05-21 21:43:43 följande:
    Men om han ryckte den precis fram för dig är det väl kanske väskryckning även om du inte höll i väskan fysiskt?
    nej definitionen är att ngn rycker ens väska och man då försöker hålla i den.
  • Tittij
    Anonym (brottsoffer) skrev 2011-05-21 21:00:35 följande:
    snälla håll tummarna för mig! är mkt fattig studerande ensamstående mamma utan ett öre..lever på mina krediter...inte kul alls då detta händer...

Självklart håller jag tummarna. Men med tanke på att sjävrisken brukar ligga runt 1500 kr så kanske det tyvärr itne blir så mycket över, om det inte var en designerväska eller att du hade värdefulla saker i den. 
  • Anonym (brottsoffer)
    Tittij skrev 2011-05-22 09:57:17 följande:
    Självklart håller jag tummarna. Men med tanke på att sjävrisken brukar ligga runt 1500 kr så kanske det tyvärr itne blir så mycket över, om det inte var en designerväska eller att du hade värdefulla saker i den. 
    hade mobil värde ca 1500, olika värdekort för buss mm värde ca 1000 kr, gymkort värde 500 kr, kamera värd 3000, låsbytet gick på 5000 kr ,plånboken sig var värd 600, kostander för att få nytt körkort 150 kr. Väskan i sig 400 kr, kläder till mitt barn 1000 kr.

Så det bör blir åtminstone värde 7-8000 kr i värde. 
     - självrisk: 6000.

Så det borde bli några tusenlappar med tanke på att et avr en hel del värdefulla saker i..tyvärr .

Jag hade dessutom precis varit och handlat en sak till min dator för 400 kr. GAH!!!

Sncka om att jag ångrar att jag ens gick till den där lekplasten! Skulle ha åkt hem. 
  • Anonym
    Anonym (brottsoffer) skrev 2011-05-21 22:09:11 följande:
    Definitionen väskryckning finns inte i lagboken utan det du har blivit utsatt för definieras som stöld. Så huruvida det var väskryckning eller inte har ingen betydelse. Du har haft väskan under direkt uppsikt genom att du förvarade den där du satt och att du tillfälligt vände bort huvudet för att hjälpa ditt barn innebär inte att du på något vis har varit oaktsam med dina tillhörigheter. Du borde därför få ut ersättning för detta utan avdrag för oaktsamhet.

Det hade varit skillnad om du istället hade lämnat väskan på en bänk och gått iväg 30 meter för att gunga med barnet och sen upptäckt när du kom tillbaka till bänken att väskan var borta. Då hade du varit oaktsam men fortfarande utsatt för en stöld och pga oaktsamheten hade din ersättning då kunnat nedsättas.
  • Anonym (brottsoffer)
    Anonym skrev 2011-05-22 11:03:35 följande:
    Definitionen väskryckning finns inte i lagboken utan det du har blivit utsatt för definieras som stöld. Så huruvida det var väskryckning eller inte har ingen betydelse. Du har haft väskan under direkt uppsikt genom att du förvarade den där du satt och att du tillfälligt vände bort huvudet för att hjälpa ditt barn innebär inte att du på något vis har varit oaktsam med dina tillhörigheter. Du borde därför få ut ersättning för detta utan avdrag för oaktsamhet.

Det hade varit skillnad om du istället hade lämnat väskan på en bänk och gått iväg 30 meter för att gunga med barnet och sen upptäckt när du kom tillbaka till bänken att väskan var borta. Då hade du varit oaktsam men fortfarande utsatt för en stöld och pga oaktsamheten hade din ersättning då kunnat nedsättas.
    tack! Jag är så trött här..har varit sjuk själv plus sjukt barn och är fort inte helt bra...är helt matt och orkar inte tänka på allt jag måste göra! Tack för stödet.
  • Tittij
    Anonym (brottsoffer) skrev 2011-05-22 10:49:31 följande:
    hade mobil värde ca 1500, olika värdekort för buss mm värde ca 1000 kr, gymkort värde 500 kr, kamera värd 3000, låsbytet gick på 5000 kr ,plånboken sig var värd 600, kostander för att få nytt körkort 150 kr. Väskan i sig 400 kr, kläder till mitt barn 1000 kr.

Så det bör blir åtminstone värde 7-8000 kr i värde. 
     - självrisk: 6000.

Så det borde bli några tusenlappar med tanke på att et avr en hel del värdefulla saker i..tyvärr .

Jag hade dessutom precis varit och handlat en sak till min dator för 400 kr. GAH!!!

Sncka om att jag ångrar att jag ens gick till den där lekplasten! Skulle ha åkt hem. 
    Ja men dåså, då blir det ju lite pengar iallfall. Åh vad trist att bli av med en kamera!! Hoppas du inte hade alltför många nya bilder i den!

Själv blev jag av med massa saker som var helt nya. Hade precis kommit hem från New York där jag bland annat yndat designerjeans, en Lacostepiké, lite andra märkeskläder som skulle användas som mys hos pojkvännen och dessutom massor av smink, bland annat en Chanel mascara inhandlat på NK bara nån timme innan. Man blir så sur på idioter till folk!!!! Jeansen jag köpt går inte ens få tag på i Sverige så nåde den som kommer i dem, jag känner igen dem på kilometers avstånd  
  • 201201232
    Anonym (brottsoffer) skrev 2011-05-21 22:09:11 följande:
    Nej, när jag blev väskryckt och försökte hålla i min väska klassades det hela som ett rån. En väskryckning är när väskan blir ryckt utan större problem, när man gör motstånd blir det något helt annat. Jag fick blåmärken över hela armen för att jag var så dum att jag höll i väskan...
Svar på tråden Kommer försäkringsbolaget att hjälpa mig?