Bästa advokat i vårdnadstvist?HJÄLP!!Får han göra så här?
Önskar svar precis som rubriken lyder.
Jag och pappan till vår son ska på samarbets-samtal hos familjerätten.
Men tills dess,vill han ej lämna över sonen hos mig varannan vecka sonm innan.
Han har endast sovit här en natt nu,på 4 veckor. och bara talats vid i telefon 2 gånger under denna period.
Han har skaffat en advokat hos "Familjens jurist" och jag ringde då första bästa i ren panik,till den "Allmänna Advokatbyrån" i Göteborg.Har Annika Stanislaus där,som jag träffat en gång.
Då mest om frågor om han har rätt att bara ta barnet ifrån mig när vi har gemensam vårdnad och att han tänkt stämma mig om vi ej går på samarbets-samtal ihop hos Familjerätten.,vilket jag är med på att göra.
Men under tiden vi väntat på samtal,har jag knappt fått lov att träffa mins son,som är 9 år,då hans pappa tror att jag mår mycket dåligt och att vår son då skulle ha det bättre hos pappan.
Det stämmer inte.Min son vill vara hos mig,lika mycket som hos sin pappa.
Det enda som gör att jag mår väldigt dåligt just nu,är just pga situationen,inget annat.Men pappan vägrar lita på mig,
då jag tidigare mått mer/mindre dåligt när jag haft det svårt runt omkring mig.
Jag får rätt hjälp nu med min ångest,sen länge tillbaka.Det vet hans pappa om.
Och jag är medveten,nu idag,att jag är den bästa mamman för min son och att han har de bra hos mig.
Alla i min omgivning känner samma sak som jag och tror bara hans pappa gör detta för att jävlas eller för att han inte känner mig som den jag är idag,då vi ej har kontakt.
Jag har alltid bett om hjälp när jag t.ex. haft en kris och då känt att det vore lämpligast och bäst för sonen min,att kanske vara hos sin pappa ett par dagar extra ibland.För jag ser till min sons bästa,till hans behov och inte bara till min rätt som mamma(att få ha sonen oavsett hur dåligt jag mår psykiskt)
Sån är INTE jag.Jag ber om hjälp om det skulle kännas för tungt.Det vet hans pappa om,men han vägrar lita på mig.Nu ska jag på samtal hos familjerätten i nästa vecka och hoppas pappan också fått en tid redan nästa vecka.Sedan blir det ett gemenssamt samtal och ska då försöka komma överens om hur sonen ska bo.
Pappan vill ha ensam vårdnad om vår son och att jag sak träffa vår son vissa helger.
Jag vill ha gemensam vårdnad,som vi har nu och att sonen bor varannan vecka hos oss båda,som det vart innan detta bröt ut.
Jag tror inte vi kommer att komma överens,då vi vill två helt olika saker och jag vägrar gå med på att bara träffa min son på helger.För VARFÖR skulle jag gå med på det?
Min son har det jätte bra hos mig,det vet jag i själ och hjärta.Annars hade jag självklart gått med på annat.
Men när det inte finns någon som helst anledning till detta,så tänker jag heller inte då gå med på nåt som är fel.
Sonens pappa har motarbetat mig i flera år och ska alltid skylla allt på mig.
Han tycker att vår son verkar orolig/spänd/nervös och tror därför att sonen då skule vara orolig för mig.
Men så ÄR det inte.Det är bara han själv som tror det,inte jag eller någon annan.
Och frågar man vad sonen vill,ja..då är det ganska tydligt.
Jag tror tyvärr inte att detta samtal hos familjerätten kommer hjälpa oss och att han kanske blir missnöjd med beslutet,om dom nu tycker att sonen får vara hos mig lika mycket som hemma hos sin pappa
Han kanske då går vidare med detta till tingsrätten och då vill jag vara förberedd med en bra advokat.
Har redan an advokat som sagt,men tycker inte hon verkar vidare bra.
Hon har ej ringt en enda gång på flera veckor,för att fråga hur det gått osv.
Hon har inte heller kommit med några bra,konkreta råd om hur jag ska gå tillväga att hämta hem min son,som fortfarande befinner sig hos sin pappa.
Imorgon ska jag träffa min son några timmar,för att sedan lämna över till pappan igen.
Pappan är väldigt noga med att jag håller med om att vi är överens,då jag inte får säga annat till sonen...då det kan va skadligt och att han kan skuldbelägga sig själv för hur läget är.
Varför är det inte rätt att sonen,som är 9 år,får veta att jag absolut inte gått med på att låta honom bo hos sin pappa,utan anledning och att jag bara ska hålla med om att jag kommit överens om att han inte ska träffa mig eller sova hos mig mer på ett tag?Då tror ju kanske min son att jag "struntar" i honom och inte kämpar för vad som är rätt.Min son VILL ju bo hos mig som vanligt och gråter mycket på kvällarna,för han saknar mig och får inte ens lov att höra av sig till mig.
Jag får bara säga till vår son att jag och pappa är överens och väntar på att få gå på samtal,innan vi kan bestämma när han ska sova hos mig nästa gång...Jag tänker inte finna mig i detta.
Jag trodde sonen skulle sovit hos mig denna helgen,då jag inte träffat han sedan förra helgen och då bara över en natt.Pappan har fått brev från min advokat,där det står att jag tänker stämma honom,om han inte lämnar över sonen omgående till mig,då vi trots allt har delad vårdnad,samt att han tar lagen i sina egna händer när han gör på detta viset.Detta brevet fick han i förra fredagen,alltså dagen innan sonen kom helm till mig.(han fick bara sova över lör-sön,enligt hans pappa knäppa regler)
Jag har ännu inte stämt honom,då jag trodde vi skulle komma överens under veckan och att jag skulle ha sonen hos mig nu i helgen.Men fick veta i fredags att sonen inte skulle komma.
Att hans pappa istället lämnat över sonen till hans farmor,för han skulle åka bort över helgen.
Jag blev ledsen,besviken och rasande!För sonen kunde ju lika gärna ha sovit här,hos sin mamma,istället för hemma hos pappans mor...
Det va "för sent" att övertyga honom att lämna sonen hos mig istället,för då skulle de blir konstigt och rörigt för sonen,att ändra sig i sista stund om var han ska sova..
Och han bestämde då att jag kunde få lov att träffa sonen ett par timmar nu istället.
Varför ska jag gå med på detta hela tiden?
Är det nån idé att jag stämmer honom nu,eftersom jag ändå ska på samtal om 2 dagar?
Jag vill,orkar och tänker inte längre accepera att hans pappa gör på detta viset.
Känns som han tagit sonen ifrån mig..Varje dag känns som en kamp..Att inte veta när man ska få träffa sitt älskade barn nästa gång eller få prata med honom.
Han har ju sagt till sonen att jag inte mår bra och inte vet vad jag säger och att det är därför de blir bäst för sonen att bo hos honom.
Sonen har nu vart väldigt orolig för mig och trott jag legat på sjukhus eller annat.
Men när han såg mig förra veckan,så fick han själv se att jag mådde bra.
Detta blev kanske rörigt,men behövde nog bara skriva av mig lite och kanske få råd eller höra om andra som avrt i samm sits.
Tacksam för alls hjälp jag kan få!Kram