Svärmor gav dotterns världens fulaste dockvagn
Igår fyllde dottern tre och vi hade förståss kalas. Förra veckan ringde svärmor till min sambo och frågade vad dottern önskade sig, och han gav henne några förslag, bla en docksäng.
Han talade också om att vi skulle ge henne en dockvagn hon tittat lääänge på i leksaksaffären. En fin rosa Brio liggvagn, som vi redan köpt när vi hittade den till extrapris.
Svärmor tyckte det var sååå bra att hon fick tips och skulle köpa docksängen.
Till kalaset kommer svärmor och svärfar sist, och under pompa och ståt och fanfarer rullar de in presenten. En jävla dockvagn! Oinslagen med ballonger fästa vid handtaget och bäddad med en liten docka i den.
En billig jävla skräpmodell typ paraplysulky-liggvagn. Plast rakt igenom, skranglig och vassa delar, och ful nåt så in i baljan.
Jag frågar svärmor vad hon menar med det här, och då påstår hon att hon redan hade köpt vagnen när hon pratade med oss, och därför har rätt att ge dottern den.
Dottern blev ju såklart glad som fick en dockvagn, men det tog bara två minuter så hade hon klämt sig i den när den fälldes ihop.
Jag tog svärmor åt sidan och talade om att dotern inte skulle få ha vagnen eftersom den inte var lämpad för små barn, och att hon skulle få den vi redan köpt åt henne ist. Då fick svärmor psykbryt. Började skrika att vi aldrig var nöjda, att vi alltid skulle förstöra allt och att jag var en häxa som bara ville bestämma över henne.
Är det så? Att bara för att jag vill att min dotter har säkra leksaker så är jag en häxa? Har jag kontrollbehov för att jag ger direkta önskemål när det handlar om presenter till mitt barn?
Behöver jag säga att kalaset fick en något trist avslutning
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-22 18:14
Jag vet inte varför alla skriver att jag har skällt ut farmor. Som jag skrev så tog jag henne åt sidan, pratade lugnt och sakligt med henne helt utom hörhåll för andra. Självklart skällde jag inte på henne vilket alla tydligen tycks tro. Dessutom är det inte första gången vi kommer överens om saker och hon sedan gör tvärtemot.
Det känns faktiskt som att hon gör det på pin kiv liksom