• Anonym (Missnöjd)

Svärmor gav dotterns världens fulaste dockvagn

Igår fyllde dottern tre och vi hade förståss kalas. Förra veckan ringde svärmor till min sambo och frågade vad dottern önskade sig, och han gav henne några förslag, bla en docksäng.
    Han talade också om att vi skulle ge henne en dockvagn hon tittat lääänge på i leksaksaffären. En fin rosa Brio liggvagn, som vi redan köpt när vi hittade den till extrapris.

Svärmor tyckte det var sååå bra att hon fick tips och skulle köpa docksängen.

Till kalaset kommer svärmor och svärfar sist, och under pompa och ståt och fanfarer rullar de in presenten. En jävla dockvagn! Oinslagen med ballonger fästa vid handtaget och bäddad med en liten docka i den.

En billig jävla skräpmodell typ paraplysulky-liggvagn. Plast rakt igenom, skranglig och vassa delar, och ful nåt så in i baljan.

Jag frågar svärmor vad hon menar med det här, och då påstår hon att hon redan hade köpt vagnen när hon pratade med oss, och därför har rätt att ge dottern den.

Dottern blev ju såklart glad som fick en dockvagn, men det tog bara två minuter så hade hon klämt sig i den när den fälldes ihop.

Jag tog svärmor åt sidan och talade om att dotern inte skulle få ha vagnen eftersom den inte var lämpad för små barn, och att hon skulle få den vi redan köpt åt henne ist. Då fick svärmor psykbryt. Började skrika att vi aldrig var nöjda, att vi alltid skulle förstöra allt och att jag var en häxa som bara ville bestämma över henne.

Är det så? Att bara för att jag vill att min dotter har säkra leksaker så är jag en häxa?  Har jag kontrollbehov för att jag ger direkta önskemål när det handlar om presenter till mitt barn?

Behöver jag säga att kalaset fick en något trist avslutning

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-22 18:14
    Jag vet inte varför alla skriver att jag har skällt ut farmor. Som jag skrev så tog jag henne åt sidan, pratade lugnt och sakligt med henne helt utom hörhåll för andra. Självklart skällde jag inte på henne vilket alla tydligen tycks tro. Dessutom är det inte första gången vi kommer överens om saker och hon sedan gör tvärtemot.
    Det känns faktiskt som att hon gör det på pin kiv liksom

• Svar på tråden Svärmor gav dotterns världens fulaste dockvagn
  • Lady Namárië

Jag hade nog valt att hålla god min och sedan diskret plocka undan vagnen när alla gått hem. Om svärmor frågat efter den senare hade jag sagt att den stod undanställd ett tag i väntan på att dottern skall bli stor nog att inte klämma sig på den.

Att din svärmor kör över er och ignorerar vad ni säger är ett problem som din man bör ta upp med sin mamma. Men att ställa henne till svars mitt under kalaset var kanske inte någon lysande idé.

So say we all
  • Anonym (Ack!)

Ja, svärmödrar kan vara jobbiga, men de kan också vara motsatsen. Tycker att du nästa gång de vill ge dottern en present, inte skall kommentera den, utan bara tacka och ta emot. Är det så att ni sen tycker den är "farlig", eller inte gillar den av andra skäl, så plocka bort den, och ta bara fram den när de kommer. För husfridens skull. Själv är jag svärmor/ mormor, och skulle aldrig ens bry mig om det jag köper till barnbarnet var opassande. Det skulle jag respektera, och fråga om jag kunde byta det mot något annat.

Prata med svärmor, och försök få i gång en dialog, fast hon är nog asförnärmat just nu.Tungan ute

• Anonym (hmm)

Men då antar jag att dottern har vagnen från er OCH sulkyn från farmor och farfar? 
    Ja men, är det så himla farligt då? Då kan ju två leka tillsammans och köra vagnar! 
    Och sen så undrar jag, om du är riktigt ärlig - så jäkla farlig kan väl inte vagnen från dem vara? 
    Tolkar det lite som kontrollbehov - ja... och jag läser också in att det kanske inte är en helt bra relation med svärföräldrarna redan innan kalaset och att det snarare är detta som kom fram nu?
    Var det inte viktigare att ha ett trevligt kalas för dottern istället - än att tjafsa om vilken present de köpt? 

• Anonym

Jag skulle nog också blivit besviken i din sits men jag hade nog valt att inte ta en konflikt med svärmor över det.

Sånt är livet man kan aldrig bestämma över vad någon annan ska ge bort i present. Dottern blev glad och tyckte kanske att vagnen var fin.

Men eftersom vagnen enligt dig utgör en säkerhetsrisk är det väl klokt att hon bara får leka med den när ni vuxna är med.

• Anonym

Hahahahaha ursäkta att jag skrattar men ser scenen framför mej. Ditt problem är en klassiker men jag tror väldigt många väljer att hålla god min?! Jag tycker det var tufft av dej att säga åt svärmor. Men om det kommer att hjälpa ställer jag mej ytterst tveksam till (tyvärr). Om hon är som min svärmor så kommer hon med något ännu sämre nästa gång.

• Anonym

Tråkigt att kalaset fick en trist avslutning. Försök att nästa gång prioritera dina konflikter. Ibland är det inte läge att ta en konflikt utan man får bita i det sura äpplet och hålla god min just för att slippa få en trist avslutning på ett kalas, en middag eller en relation.

Äldre människor kanske inte har samma säkerhetstänk som den yngre generationen och svärmor insåg troligen inte att vagnen inte var lämplig just nu men ställ undan den till dess dottern blivit så stor att hon kan använda den utan att skada sig så kommer den ju till nytta ändå.

• Kevin2011

Det är en present, man kan inte bestämma vad folk ska ge i present utan man är glad för det man får! Om vagnen är opassande för ditt barn så ställer man undan den efteråt, inte sjutton skäller man ut presentköparen. Hon köpte ju vagnen av god mening!

• Anonym (vilket problem!)

Nu verkade ju inte denna fruktansvärda händelse handla om hur säker vagnen var i första hand, utan om dess hemska utseende... Vilket problem! 

Jag tycker inte att man beställer presenter. Man kan komma överens om vad olika personer, så som mor- och farföräldrar ger, men att kräva det ena eller andra eller att bli sur över presenter är väl ändå fruktansvärt otacksamt. Så roligt det kommer bli för svärmor att köpa present nästa gång!

• Anonym

Oj hade nog själv varit rätt irriterad mest för att ni redan köpt en dockvagn(den dottern önskat sig), visst två i all ära men kändes onödigt! Sen att hon inte sa i förväg att de faktiskt också köpt en men frågar bara vad flickan önskar sig Speciellt om ni sa redan då.

Fast visst hålla god min på kalaset fast det varit svårt. Visserligen kanske man kan föreslå flera olika saker när någon undrar. Men tycker ni båda gjorde fel. Får nästan uppfattningen av att hon inte slog in för att vara först med att få geSkrikandes.

Känner en som skulle kunna få för sig något liknande, räcker med att råka göra en antydan och egentligen inte alls önska sig och endå få av denna person rätt irriternade det också(samma person förväntar sig också att man behåller allt man får och ska jubla för minsta lilla tandpetare) så struntar i denne.

Sen så kan man undra vad som är rätt och rätt med att få ge, vad e lämpligt i situationen? E det något fult åbäcke som rymmer halva lägenheten så är det tom oförskämt att ge utan att fråga är det något mindre som lättare att lägga undan okej då. Dubbletter sker ju att man får endå.

• lövet2

Som jag ser det, så var det du som drog i gång grälet genom att helt i onödan kritisera din svärmor inför alla andra på kalaset. Be om ursäkt, så kanske det löser sig.

En enkel och billig sulky är utmärkt att ta fram, när barnet i fråga vill ta med dockvagnen i regnväder eller där det är lerigt. Då kan hon ha den finare dockvagnen där ni kan vara lite mer rädda om den.

Svar på tråden Svärmor gav dotterns världens fulaste dockvagn