Inlägg från: Sanningsdan |Visa alla inlägg
  • Sanningsdan

Sunwing Resort Makrigialos- Kreta

Hej, jag har varit där fyra eller fem ggr, bara fråga om det är nåt så ska jag försöka svara :) Jag åker dit ffa för stranden som är i absolut världsklass!

• Sanningsdan
    akiire skrev 2011-05-23 16:53:39 följande:
    Pepptalk! :)
    Det jag har funderat på som kanske du vet då är det här med barnmat... säljs det  någonstans på hotellet eller kan man köpa det i tex matbutikerna i byn?
    Jag känner itne riktigt för att köpa med mig allt.   Iof äter ju barn upp till 12 gratis men om man då har en son på 9 månader serveras det mat även anpassade för honom?

Nu blev det många frågor.. :)

Mina barn har inte varit så små när vi varit där så minns inte riktigt men tror det finns, åtminstone på hotellets supermarket (-ar), det finns två. Ett uppe vid huvudbyggnaden Apollon och ett nere vid Minos (som visst bytt namn i år). Det finns inga stora matbutiker i Makrigialos, bara små supermarkets.  Risken finns ju också att maten inte smakar som hemma även om det är på barnmatsburk, så vet man med sig att man har ett lite kräset barn så bör man nog ta med sig.

Ang transfern så är den lång, man stannar på halva vägen ungefär vid en mack. Där finns ett par enkla toaletter, kön brukar bli lång så jalla jalla om man vill hinna. Är man två vuxna så rekommenderas att den ena följer barnen till toaletten, den andra prioriterar att handla vatten, dricka, glass eller fika. Ännu bättre att ha med sig på bussen förstås. Man stannar en kvart, tjugo minuter ungefär men det är ju kanske tre-fyra bussar som anländer ungefär samtidigt så det är mycket folk där. Jag brukar se till att ha chips och vatten med. Chips för att det är salt, och mina barn brukar tycka att det hjälper om de känner sig lite illamående.

Annars så är de ju så stora nu (de var 9 och 14 när vi var där senast) att de verkligen uppskattar bussturen som går genom ett otroligt vackert landskap, via kusten upp till bergen. De vet också vad som väntar, de fullkomligt ÄLSKAR Makrigialos, det är vårt smultronställe :)

Det finns inte så mycket att göra förutom att bada och sola i Makrigialos...det finns rätt många tavernor, lite turistshoppar, en bana där barn kan köra små bilar och hoppa i hopptorn men annars så pågår nog det mesta vid hotellet. När vi var där senast, 2009, så var de lokala krögarna oroliga för utvecklingen med all inclusive, de tappade mycket av försäljningen till hotellet. Jag själv tycker inte att all inclusive är nåt vidare. Eller - maten är SUPERB!! Men restaurangen är jättestor, det är miljoner ungar överallt, det är minidisco på scenen och det låter. Mycket och HÖGT. Det var svårt att få till den där riktigt sköna semesterfeelingen vid måltiderna. Men - har man små barn, så är det förmodligen suveränt. Barnen kan kuta omkring eller sitta vid scenen och titta på när björnarna har show medan föräldrarna äter.

Stranden är makalös. Långgrunt, lugnt vatten, VARMT i vattnet, 27-29 grader i augusti. Utsikten över havet förtrollande. Skyll er själva om ni inte bokat med havsutsikt. Balkongen mot havet på kvällen - så himla fint!!

Vill man ha mer att göra så får man hyra bil och åka ut - men vill man bara bada och slappa så är Makrigialos helt perfekt.

Ja det var lite svammel från mej, säg till om ni vill veta mer :)
  • Sanningsdan
    Ampin skrev 2011-05-23 21:31:11 följande:
    OJ vad bra info mildamatildas, snällt att du delar med dig!!! Skönt att höra att det finns många tavernor ändå, jag var lite orolig för det, hon som jobbade på ving sa att det bara var en liten pytte-by med runt 5 ställen man kunde äta på, jag tyckte det lät lite... Just eftersom hotellet är så stort och det lär ju vara mycket folk där! Man vill ju gärna sitta på nåt mysigt och lite intimt ställe om kvällarna tycker jag! Men det lät ju bra. Några favoritrestauranger som du kommer ihåg och vill tipsa om? Åååhh, nu längtar jag ännu mer...!

Vi är vegetarianer så vi har inte köpt något inclusive på hotellet, inte ens frukost. Antar att det finns frallor på någon supermarket i närheten, då är vi nöjda!  
    Absolut finns det nybakade frallor att köpa - i båda supermarketarna (fin böjning på den va :). Annars kan jag rekommendera frukostbuffén, den är jättefin. Går ju att köpa nån dag om ni vill prova. Just det, kom på att vi brukade köpa lunchbaguetter - jättegoda - i Apollons supermarket och ta med ut och äta vid poolen. Annars finns det en liten kioskaktig miniservering nere vid stranden med en kvinna som gör supergod lunchmat. Toasts, korv och hamburgare (kanske inte nåt för vegeterianer men hon är så trevlig så hon slänger säkert ihop nåt)
    Det finns förresten två serveringar vid stranden, den ena mitt på stranden är hotellets egna. Lättsamt, man sätter upp det på rummet bara. Den som kvinnan har ligger liksom mitt i trappan på väg upp mot hotellet.

Det ÄR en pytteby, men jag skulle nog säga att det finns åtminstone 10-15 tavernor (om inte all inclusive-döden slagit till för hårt på sistone). Min favorit är Zorbas - mitt emot Apollon. Ägaren är gift med en svenska om jag inte minns fel. En oerhört populär restaurang, där det kan bli både dans och gitarrklink och där barnen brukar busas med och bli lite extra uppvaktade ibland.
  • Sanningsdan

MEEEEN....Vad har ni nu ställt till med?! Blev så inspirerad av mitt eget inlägg att jag gick och bokade en resa själv. Det var ju inte meningen. Vi har egentligen inte råd och minstingen är så liten...men, jag längtar så sjukt
    mycket dit igen. Så nu blev det så :))

Så nu måste jag ställa lite frågor till er andra :)

När åker ni och vilken hotelldel ska ni bo på? Vi har bokat på Zeus (men blir ev en ombokning då stora tjejen kanske ska ha en kompis med sig) och åker 18/8.

• Sanningsdan

Vad glad jag blir att ni tyckte om vårt lilla smultronställe :) Hur har det funkat med maten, visst var ni veg?

• Sanningsdan
    Ampin skrev 2011-06-11 00:43:14 följande:
    Ja överlag kan jag bara säga - jag förstår att det är ert smultronställe mildamatildas!! SÅ fint det var där, vi bodde på oceans beach club och hotellet var superfräscht, helt nyrenoverat och kändes som om man var i ving-katalogen, så fint var det. Poolen var stor, fräsch (aldrig varit på ett ställe med så ren pool, kanske beror på att det var tidigt på säsongen iof?) och uppdelad i många roliga sektioner, och det var jättebra bad även för vår lilla ettåring.
    Det där med rena pooler har jag också noterat. Vår son som är ett riktigt blötjur får ofta öroninflammationer när vi är på semester - dock aldrig i Makrigialos, peppar peppar....

Roligt att få en färsk rapport därifrån - längtar jättemycket nu
  • Sanningsdan

@Linda. Vi åker oxå den 18/8 och ska bo på Zeus. Har bott där två ggr tidigare och aldrig upplevt att det skulle va ofräscht.

• Sanningsdan

Beror på hur många ni är. Är ni tre skulle jag rekommendera OBC, är ni fler så är det nog skönt med en tvårummare, blir lätt trångt och bökigt annars. Zeus är fint tycker jag :)

• Sanningsdan

Tilägg: särskilt om man har så stora barn att ett kärleksliv är uteslutet med enrummare ;)

• Sanningsdan
    Lillismaj skrev 2011-06-28 14:44:38 följande:
    Vi har inte varit på Makrigialos än men jag hade utan tvekan valt OBC. (Vi ska själva bo där). 
    Det verkar vara en lite mer "lyxig" känsla där och ett stoort plus att ha direkt anslutning till poolen. Bara det är värt en massa i min värld!
    Jag som flera gånger bott på OBC när det hette Minos tycker att det på bilderna mest ser ut som att man fräschat upp rummen med lite färg och nya textilier. Men att ha poolen så nära är ju ett plus.

Dock skulle jag aldrig betala flera tusen extra för att bo där, särskilt inte för att bo i en enrummare, som är sovrum, kök och vardagsrum i ett. De är inte stora.
  • Sanningsdan
    Lillismaj skrev 2011-06-28 22:01:37 följande:
    Ojdå, jag visste inte att det kostade flera tusen mera på OBC.
    När vi bokade för några veckor sen så var det inte någon större skillnad, vi betalade 16 000:- för tre personer och för två veckor.
    Ja det kanske inte är så fint som de ger sken av. Vi får se.

I vårat fall så är det viktigare med pool precis utanför än stort boende. Vi sover i stort sett bara där och finns det balkong med havsutsikt så är vi lyckliga.
    Däremot när dottern var ett år ville vi absolut ha tvårums lägenhet, hon somnade tidigt och var lättväckt. Allt beror på.
    Ja det är sant, allt är relativt. Vi åker med 4 barn denna gång, eller rättare sagt två 17-åringar, en 12-åring och en 1-åring. Stortjejerna får egen lägenhet, de andra två bor med oss föräldrar. Gissar att tjejerna kommer att hänga en hel del hos oss ändå så två rum är en absolut nödvändighet. Vill också ha lyxen att ha maken för mej själv nattetid :)

16000 för två veckor låter kanonbilligt ju, när åker ni? Vi betalar 20 000 för en vecka i augusti inklusive mat på flyget och transfer. Iofs två lgh och med havsutsikt (som kostar lite extra, har ni det?) men även om vi bara bokat en lgh så skulle det ha kostat så pass.
Svar på tråden Sunwing Resort Makrigialos- Kreta