• lillajag92

Min katt blev plötsligt väldigt trött, HJÄLP!!!

Min innekatt på 2 år smet ut för första gången i lördags kväll, och var borta hela natten fram till 13-tiden igår (söndag). När han kom in var han helt förändrad. Från att vara jättebusig (busig med stort B!) har han hela dagen bara legat på olika ställen i huset och sovit. Han känns lealös i hela kroppen och är inte alls den katt han var innan han smet ut, och vi är jätteoroliga här hemma. Kan han ha blivit sjuk? Varit i slagsmål? Deprimerad? Han har inga sår och känns inte onormalt varm eller så, så om någon skulle ha ett hum om vad det kan vara med honom är jag JÄTTETACKSAM för svar! /Orolig kattälskare

• Svar på tråden Min katt blev plötsligt väldigt trött, HJÄLP!!!
  • Nattögat 64

Han är helt slut ! har han tagit mat o dryck så låt honom sova !
    Han var ju en inne katt  han inte van att gå springa mm som han har gjort.

• kvinnan

Kan han ha fått i sig råttgift? annars e de ju inte konstigt han e trött när han vare ute å inte e van det, kan ju ha sprungit/jagat hela tiden.

• citronkräm

han har ju upptäckt hela världen på en kort tid... klart som tusan att han är trött!

• IngvarIsbjorn

Hur är han annars? Äter och dricker han? Gått på lådan?
    Gör han det som vanligt är det nog som ovanstående skriver - han är helt slutkörd!
    Han har sprungit massvis, säkert varit vettskrämd för allt nytt, bilar, lukter, andra djur och haft skitroligt Tungan ute

• Gurkburk

Jag skulle också tippa på att han är slutkörd. För en innekatt som inte är van med utemiljö kan det bli väldigt stressande att komma ut på egen tass. Om han äter, går på lådan och tvättar sig ska du se att han piggnar till snart. Ett tips är också att kolla igenom honom ordentligt efter fästingar. En av våra katter blev så dålig att hon höll på att dö av en fästingrelaterad sjukdom.

• Enensammamma

Dricker han ovanligt mkt? Tycker du ska åka in till veterinär snarast!

• nemo1

Om han inte är kastrerad så lär han ha åkt på stryk. Se till så att det aldrig händer igen för det måste ha varit ett stort trauma för katten.

• lillajag92

Åh tack så mycket för alla svar! Han är kastrerad, så stryk har han nog inte fått. Fästingar har jag också kollat efter och även det verkar han ha klarat sig utan som tur är! Det är nog som ni säger, att han är trött, men det är klart man blir lite orolig över sin lille vän... Tack för hjälpen allihopa!

• Capt Janeway
    lillajag92 skrev 2011-05-23 13:48:14 följande:
    Åh tack så mycket för alla svar! Han är kastrerad, så stryk har han nog inte fått. Fästingar har jag också kollat efter och även det verkar han ha klarat sig utan som tur är! Det är nog som ni säger, att han är trött, men det är klart man blir lite orolig över sin lille vän... Tack för hjälpen allihopa!
    Han är förmodligen trött

Självklart kan han ha fått stryk även om han är kastrerad. Strykande okastrerade hankatter attackerar även kastrerade hankatter för att ta över ett revir.

Vår kastrerade hankatt var i  ett ordentligt slagsmål för någon vecka sedan. Resultat "hängöra". Det ena örat hänger som Disneys Ludde. Men han verkar må bra i övrigt.
  • ETSS

Skulle inte du varit slut om du varit ute och rantat själv i flera timmar om du inte var van? Låt honom sova minst ett dygn, han lär bli hungrig med :)

• lillajag92
    ETSS skrev 2011-05-23 18:11:50 följande:
    Skulle inte du varit slut om du varit ute och rantat själv i flera timmar om du inte var van? Låt honom sova minst ett dygn, han lär bli hungrig med :)
    Jo det är väl klart, och självklart låter jag honom sova! :) Dock verkar hans gamla jag kika fram igen, och just nu är han i full gång med lek och stoj :)
  • ETSS
    lillajag92 skrev 2011-05-23 18:41:33 följande:
    Jo det är väl klart, och självklart låter jag honom sova! :) Dock verkar hans gamla jag kika fram igen, och just nu är han i full gång med lek och stoj :)
    Härligt, de är för rara de små :) har en som kör värsta racet nu :)
  • lillajag92
    ETSS skrev 2011-05-23 19:03:39 följande:
    Härligt, de är för rara de små :) har en som kör värsta racet nu :)
    Haha ja dom är helt underbara :D
  • ETSS
    lillajag92 skrev 2011-05-23 19:59:04 följande:
    Haha ja dom är helt underbara :D
Svar på tråden Min katt blev plötsligt väldigt trött, HJÄLP!!!