• Anonym

Svårt att kissa på morgonen

Jag är i vecka 19. För 4 veckor sen fick jag plötsligt svårt att kissa varje morgon. Det kom absolut ingenting, men det hjälpte om jag hoppade och satte mig igen. Det här fortsatte och för en vecka sen kunde jag inte kissa alls. Timmarna gick och jag fick till sist söka jourläkare och bli tappad på 850ml. Läkaren kunde inte svara på vad det berodde på. Jag har tagit två odlingar under de här veckorna och det visar ingenting. Problemet uppstår när blåsan blir väldigt full. Mycket stressande att behöva gå på toaletten så ofta! Vad kan det här vara?

• Svar på tråden Svårt att kissa på morgonen
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Känner personligen igen detta. detta är något som drabbar 1 kvinna av 4000, oftast kvinnor med bakåtlutad livmoder. livmoder trycker av urinledaren. ibland behöver man avlasta urinblåsan i en vecka med kateter och detta brukar hjälpa och återställa allt. Det kan vara väldigt besvärligt att ha kateter men man får tänka på att det blir bra sen, vissa kvinnor måste tappa sig själva regelbundet. detta brukar vanligtvis försvinna då graviditeten växer ur lilla bäckenet runt v 20. Det är inget som är farligt dock väldigt otrevligt. Jag tycker att du bör träffa en gynekolog som är specialt inom området för stllningtagande till kateter, be din jourläkare skriva en remiss till kvinnokliniken.

håller tummarna att det snart släpper,

lycka till

• Anonym

Tack för ditt svar! Har inte haft några problem alls senaste dagarna och har nu gått in i vecka 20. Var på rul idag och fick reda på att livmodern var bakåtlutad. Fick även reda på att moderkakan satt långt ner och att det ska kontrolleras vid nästa ul (vi får två där jag bor). Kan det ställa till mer problem än att det kan bli svårt med vaginalförlossning om den inte flyttar upp sig? BM som gjorde ul sa att den oftast flyttar sig uppåt.

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Vad skönt att höra, vet själv vilket elende det är. Oftast så flyttar den sig uppåt i och med att livmodern växer. Ibland kan kvinnor med lågt sittande placenta få blödningar, dock är det sällsynt. Skulle du få blödnng bör du kontakta din bm

lycka till

Svar på tråden Svårt att kissa på morgonen