• Lemonysnickets

Favoritrecept pa köttfärssås?

Hjalp mig med ett bra recept, har inte lagat detta pa ar och dagar!

tack! 

happy feet!
  • Svar på tråden Favoritrecept pa köttfärssås?
  • Åssi

Till köttfärssås används inte recept anser jag. Förutom körrfärs slänger man i alla kryddor man gillar + lök, grädde och chilisås.

• Kimona

Bryn finhackad lök och vitlök i smör. Tillsätt köttfärsen och krydda med ingefärspulver, pepparmix, paprikapulver och aromat.
    Tärna färska tomater och lägg i när köttfärsen fått färg. Lite rivna morötter är gott också.
    När tomaterna börjat mjukna och gå sönder tillsätter du creme fraiche, lite vatten och buljong. Använd sedan ketchup för att få bort eventuell sälta.

Sen är det gott att blanda i majs innan servering.

• En Åsa
    Kimona skrev 2011-05-23 14:08:11 följande:
    Bryn finhackad lök och vitlök i smör. Tillsätt köttfärsen och krydda med ingefärspulver, pepparmix, paprikapulver och aromat.
    Tärna färska tomater och lägg i när köttfärsen fått färg. Lite rivna morötter är gott också.
    När tomaterna börjat mjukna och gå sönder tillsätter du creme fraiche, lite vatten och buljong. Använd sedan ketchup för att få bort eventuell sälta.

Sen är det gott att blanda i majs innan servering.
    Ursäkta en dumskalle (och ursäkta TS att jag snor din tråd) men vilken slags buljong?
  • dencrypt

Brukar steka nötfärs, champignoner, och lök. Sen i med salt och peppar, vitlök. Låt steka liten stund till, sen i med krossade tomater, grädde, soya och eventuellt chili, låt puttra på svag värme i ca 10min.

• Lemonysnickets

Intressant med creme fraiche eller gradde, tor aldrig jag har provat det i kottforssas forut! =)

happy feet!
  • Åssi
    oOOo oOOo skrev 2011-05-23 14:18:13 följande:
    Nej, ingen grädde eller andra mjölkprodukter. Vin däremot.
    Jag har en skvätt grädde i ALLT Glad Vinet tar jag i ett glas till maten Flört
  • oOOo  oOOo
    Åssi skrev 2011-05-23 14:32:01 följande:
    Vinet tar jag i ett glas till maten Flört
    Ja, det också
  • Kimona
    En Åsa skrev 2011-05-23 14:12:52 följande:
    Ursäkta en dumskalle (och ursäkta TS att jag snor din tråd) men vilken slags buljong?
    Åh förlåt xD Jag använder buljongtärning iaf :P köttbuljong eller grönsaksbuljong
  • Scaniamamma

köttfärs

gullök

krossade tomater

creme fraiche

salt, vitpeppar, cayennepeppar, paprikapulver och oregano

bryn färs och lök, ha på tomater och fraiche och krydda efter smak. Låt koka ca 10min. Klart att servera med spagetti

Svar på tråden Favoritrecept pa köttfärssås?