• Busbellan

Blev förvånad angående regler på förskolan

Det är så att jag studerar på heltid och kommer vara ledig hela sommaren. Min termin sutar 5/6 och sen hade jag tänkt att dottern får gå 15 timmar de sista två veckorna innan den vanliga skolan slutar, alltså på allmän förskola. De veckorna tyckte jag var lagom för hon kommer få långt sommarlov ändå

Så jag frågade idag vilka tider som gällde för allmän förskola hos oss och på vårt dagis så är de valfria.
    Då dyker rektorn upp som var inne på avdelningen och jobbade idag och sa att jag får ha vilka tider jag vill i princip hea sommaren om jag ville för studerar man på heltid så räknas man som student även på sommaren och inte som arbetslös.
    Nu är detta inte aktuellt för oss eftersom jag vill att dottern ska ha ett långt sommarlov, jag blev bara lite förvånad.
    Trodde efter att ha jobbat ett antal år på förskola samt att jag nu pluggar till förskollärare att jag hade ganska bra koll på reglerna, men tydligen inte.

Så visste ni att det var såhär? Att du som studerande även får lämna på sommaren om du vill och behöver även om din termin är slut.
    Visst kan det vara lite resttentor och sånt, men de ligger ju oftast inom terminstiderna de också

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Blev förvånad angående regler på förskolan
  • Lykka

Det får man inte göra här! Här får man bara lämna under studietiden. Är man inte aktivt inskriven så är man liksom "ledig".

• augustisten

Det är nog för enkelhetens skull. Det skulle ju bli ett väldigt arbete om alla ev. resttentor och inlämningar ska kontrolleras. Och man kan ju ändå inte veta säkert om folk kommer att genomföra dem eller ej. Man kan ju inte i efterhand neka någon förskoleplats för att de kuggar på omtentan sedan heller.

Mina resttentor låg ofta direkt innan kursstart i augusti då jag pluggade. Det samma gäller för min man som pluggar nu - så han kommer att plugga heltid eller mer i sommar trots att han inte har några kurser som går. Han har dessutom inlämning på sin d-uppsats i början av juni så eventuella rester på den ska också göras klart under sommaren om han ska kunna få ut sin examen i höst...

Utbildningar ser ju väldigt olika ut och förskolesystemet måste ju fungera för alla. Så det kan säkert bli konstigt för vissa.

• augustisten
    Lykka skrev 2011-05-23 15:52:58 följande:
    Det får man inte göra här! Här får man bara lämna under studietiden. Är man inte aktivt inskriven så är man liksom "ledig".
    Men det är man ju om man går program...
  • apanssonsmamma

Jag antar att det är individuellt för olika kommuner o kanske även för olika förskolor.

• Lykka

Banjomusik: när jag läste min utb (helt på distans) under två år så fick jag aldrig ha dem på dagis mer än 15h/ vecka under mina två sommarlov...

• augustisten
    Lykka skrev 2011-05-23 16:49:01 följande:
    Banjomusik: när jag läste min utb (helt på distans) under två år så fick jag aldrig ha dem på dagis mer än 15h/ vecka under mina två sommarlov...
    När jag pluggade hade jag inte barn, men min man har pluggat sedan vår fyraåring föddes och det är ingen som har ifrågasatt att sonen varit heltid på förskolan även under makens "lov". Han har alltid pluggat heltid i juni och augusti och utöver det jobbat sporadiskt på kvällstid vilket han även gör under ordinarie termin. Sedan har vi haft gemensam semester i juli då jag haft min.

Jag vet inte om det är olika för olika utbildningar (min man läser en drygt femårig där det är standard att man pluggar även på sommaren eftersom nästan ingen går igenom ett helt läsår utan några rester) men det vore ju konstigt... och framför allt svårhanterligt.
  • 071001

Jo, vet att där mamma jobbar är det så och vi har fsk i samma kommun så jag gissar att det gäller på vår fsk också.

• MammaJohanna1

Jag har min dotter på en privat förskola, men de har typ samma regler som inom kommunen. I kommunen är reglerna att du som student har ditt barn hemma under de lov som du är ledig (på min utbildning har vi bara sommarlov och är lediga över julhelgen). Men om man inte har lov, alltså måste vara i skolan (pga resttenta, sommarkurs, igentagning osv) så har du självklart rätt till barnomsorg DE tiderna. Men att lämna barnet och hävda att man pluggar heltid hela juni och augusti (som jag läste att någons man gjorde) trots att terminstiderna säger att du har lov, skulle nog inte fungera som argument. Men vad vet jag De kommunala förskolorna kanske är suuuuperflexibla, även om det inte är den uppfattningen jag har fått  

• MammaJohanna1
    MammaJohanna1 skrev 2011-05-24 10:35:57 följande:

Jag har min dotter på en privat förskola, men de har typ samma regler som inom kommunen. I kommunen är reglerna att du som student har ditt barn hemma under de lov som du är ledig (på min utbildning har vi bara sommarlov och är lediga över julhelgen). Men om man inte har lov, alltså måste vara i skolan (pga resttenta, sommarkurs, igentagning osv) så har du självklart rätt till barnomsorg DE tiderna. Men att lämna barnet och hävda att man pluggar heltid hela juni och augusti (som jag läste att någons man gjorde) trots att terminstiderna säger att du har lov, skulle nog inte fungera som argument. Men vad vet jag De kommunala förskolorna kanske är suuuuperflexibla, även om det inte är den uppfattningen jag har fått  

Förresten! Jag hade två flickor på förskolan där jag jobbade förra året, vars föräldrar båda pluggade för att få svensk tandläkarlegitimation. Dessa tjejer gick varje dag under hela sommaren, inte en dag lediga. Men deras föräldrar kanske hade kurser under sommaren, det vet jag inte.
  • vadskajaghetadå

sådär är det hos oss med. 9-15 under f-ledighet. annars spelar det ingen roll om man jobbar eller är a-lös. man får ha barnen där så mkt man vill. man behöver inte skämmas om personalen hittar en shoppandes på sin lunch medans barnen är på förskolan.
    då handlar det bara om moral. 

• augustisten
    MammaJohanna1 skrev 2011-05-24 10:35:57 följande:

Det är jag som är "någon" och jag tror att det är ganska vanligt att de som läser på tex läkar, juristprogramen eller liknande har rester som de måste plugga heltid i juni och agusti för att kunna klara av.

Min man "hävdar" inte att han pluggar - han gör det - och den här sommaren måste han göra klart resterna på sin d-uppsats (inlämning i början av juni) för att kunna gå upp med den vid terminsstart (för att kunna examineras till jul vilket är planen) och plugga till en 20-poängstenta i augusti som han kuggade förra hösten - och som han måste klara för att få läsa fortsättningskursen i höst. Vi räknar inte med att han kommer kunna vara helt ledig i juli heller utan en del av min semester planerar jag att åka iväg med sonen så att maken kan plugga.

Skulle vi inte få barnomsorg på "loven" skulle min mans utbildning fått pågå flera år extra eftersom man ofta måste klara rester under sommaren för att vara behörig att fortsätta. Så är det helt enkelt. Men det gäller säkert inte alla utbildningar.

...och skulle det varit strul med förskolan skulle han väl fått skriva in sig på en sommarkurs i något (för honom) ointressant för att få rätt till det. Men det hade ju varit väldigt onödigt att ta plats för någon annan när han ändå inte haft någon avsikt att fullfölja den kursen.
  • MammaJohanna1
    augustisten skrev 2011-05-24 11:00:46 följande:
    Det är jag som är "någon" och jag tror att det är ganska vanligt att de som läser på tex läkar, juristprogramen eller liknande har rester som de måste plugga heltid i juni och agusti för att kunna klara av.

Min man "hävdar" inte att han pluggar - han gör det - och den här sommaren måste han göra klart resterna på sin d-uppsats (inlämning i början av juni) för att kunna gå upp med den vid terminsstart (för att kunna examineras till jul vilket är planen) och plugga till en 20-poängstenta i augusti som han kuggade förra hösten - och som han måste klara för att få läsa fortsättningskursen i höst. Vi räknar inte med att han kommer kunna vara helt ledig i juli heller utan en del av min semester planerar jag att åka iväg med sonen så att maken kan plugga.

Skulle vi inte få barnomsorg på "loven" skulle min mans utbildning fått pågå flera år extra eftersom man ofta måste klara rester under sommaren för att vara behörig att fortsätta. Så är det helt enkelt. Men det gäller säkert inte alla utbildningar.

...och skulle det varit strul med förskolan skulle han väl fått skriva in sig på en sommarkurs i något (för honom) ointressant för att få rätt till det. Men det hade ju varit väldigt onödigt att ta plats för någon annan när han ändå inte haft någon avsikt att fullfölja den kursen.
    Jag menar inte att din man inte pluggar, det gör han säkert. Men jag kan se att det skulle bli problem att få förskolan ( i alla fall i min kära kommun... *ironi*) att förstå och acceptera det.
Svar på tråden Blev förvånad angående regler på förskolan