hur gör man en bild svart/vit om man inte har photoshop?
ja, det undrar jag...
ja, det undrar jag...
Man kan faktiskt göra det i Word!
Infoga bilden, använd verktygsfältet bildobjekt, leta upp knappen färg och välj gråskala.
Klart!
eller, så kan man ta hem Irfanview gratis:)
*försöker för andra ggn idag att få andra att upptäcka detta toppengratisprogram*
www.irfanview.com
Sanderli: Hamnar nu OT men...vad gör egentligen irfanview? Har laddat hem det en gång i tiden, men gav det egentligen inte en chans, hade det mest som en viewer! Vad gör du med programmet?
Irfanview, AcDSee, Paint Shop Pro, Gimp, Corel mfl.
Eller Paint som ingår i Windows.
Alla bildbehandlingsprogram klarar det. Photoshop må vara ett av de dyraste bildbehandlingsprogrammen och dominera proffsmarknaden. Men det mesta man kan göra i Photoshop kan man även göra i alla andra program, men det kan i bland vara svårare och kräva mer kunskap i andra program.
Ulrika: man kan ändra storlek på bilder, beskära dem, lägga effekter, ändra från färg till svartvitt ..tycker det är enkelt och bra:)
isfjord: hur gör man det i paint???
laddade hen irfanwiev men det hakar sig hela tiden
irfanview skulle det stå
Kan inte minnas att jag öppnat paint sedan W3.11, men då gick det...
Hittade Paint, kunde invertera färger men inte göra svartvitt. Antingen har de tagit bort det eller så minns jag fel. Paint är nog det allra enklaste bildbehandlingsprogrammet. Men du har i varje fall hela andra raden av program, varav flera är gratis. Du kan nog hitta ännu fler på www.download.com och liknande sidor. PSP och många andra kan man hitta lagligtgratis om man går ner till äldre versioner.