• karilee73

Waldorfskolor och betyg?

Jag har läst att Waldorfskolor ger sina elever läsårsbrev och håller utvecklingssamtal. Men om en elev går ut nian från en Waldorfskola och söker till ett "vanligt" gymnasium hur går det till? Har eleven samma chans att komma in på program som andra elever som ej gått Waldorf? Berätta gärna ni som vet eller har erfarenhet.

• Svar på tråden Waldorfskolor och betyg?
  • elio

Jag gick på en Waldorfskola i sjuan och åttan (hoppade över nian). Det stämmer att man får läsårsbrev och utvecklingssamtal, men när man söker till gymnasiet (om man inte vill gå vidare till Waldorfsskolans egna gymnasium då) så översätts läsårsbrevet till betyg. Jag vet dock inte hur det går till, ifall de kollar på skolverkets kriterium för betygssättning t.ex, men man får ju hoppas på det. Personligen fick jag MVG i allt, men huruvida jag skulle ha fått det på en vanlig skola eller ej vet jag inte. Som referens kan jag ju dock nämna att jag gick ut gymnasiet med 19,41 så alla MVG i högstadiet var inte helt omöjligt.

• JcW
    karilee73 skrev 2011-05-23 20:22:35 följande:
    Jag har läst att Waldorfskolor ger sina elever läsårsbrev och håller utvecklingssamtal. Men om en elev går ut nian från en Waldorfskola och söker till ett "vanligt" gymnasium hur går det till? Har eleven samma chans att komma in på program som andra elever som ej gått Waldorf? Berätta gärna ni som vet eller har erfarenhet.
    eleverna har rätt att få betyg när de går ut nian och de har även rätt att veta hur de ligger till i betygskalan innan dess. Sen har det enligt mina erfarenheter Waldorfskolor en benägenhet att avrunda betygen uppåt (kan iof vara olika mellan skolor).
  • Myltan93

Jag puffar här. Eftersom skolformen är 12-årig, hur funkar det att komma in på universiteten? Säg någon linje som är svår att komma in på, typ läkarlinjen? Översätta betygen efter 12an eller får man "vanliga" betyg när man slutar tolvan? 

Är man ens behörig utan vanliga betyg?

• Sweet Sofia
    Myltan93 skrev 2014-11-13 15:17:42 följande:

Jag puffar här. Eftersom skolformen är 12-årig, hur funkar det att komma in på universiteten? Säg någon linje som är svår att komma in på, typ läkarlinjen? Översätta betygen efter 12an eller får man "vanliga" betyg när man slutar tolvan? 

Är man ens behörig utan vanliga betyg?

Man får vanliga betyg och är behörig till ex läkarprogrammet. På gymnasiet läser man Naturprogrammet men även en del samhällsämnen. Så man blir behörig till alla universitetsprogram.
Svar på tråden Waldorfskolor och betyg?