• Anonym (ledsen mamma..)

Min 5åriga dotter säger att hon älskar sin pappa mer än mig..

Ja som rubriken skriver så har min dotter sagt flera gånger nu sista tiden att hon älskar sin pappa mer än mig och hellre vill vara med honom..Vi har henne ungefär lika mycket och jag tycker att hon och jag har en bra relation, vilket hon även har till sin far.. Jag har sagt till henne att hon får känna och tycka som hon vill
    och att vi båda älskar henne lika mycket.. Både hennes far och jag är bra på att berätta och visa henne
    hur älskad hon är. Jag har försökt att inte ta åt mig så mycket, MEN och det är därför jag skriver nu;
    Jag börjar bli så otroligt ledsen av det hon säger!! Fast jag försöker dölja det för henne..Jag tycker att jag som förälder ska kunna ta det, men jäklar vad det börjar göra ont i hjärtat! Jag blir gråtfärdig!
    Jag vet inte va det är! Brukar barn säga så? Menar hon det eller testar hon mig på någor sätt? Varför säger hon såhär? HUR ska jag bemöta det? Ska jag visa att jag blir ledsen? Men då får hon ju skuldkänslor och känner att hennes känslor är fel? Jag vill verkligen att man ska få känna och tycka som man vill.. Jag känner mig vilsen i det här..
    Jag skulle vilja få lite tankar om det hela.. Jag känner mig inte riktigt skyldig till att hon ska behöva känna såhär, om ni förstår hur jag menar.. Jag trodde inte jag skulle ta så hårt, men jag är kanske inte riktigt stabil på alla plan just nu heller och tar åt mig lättare.. Jag kan ju inte kräva av henne att älska mig "lika mycket" liksom och det är inte heller mitt mål, utan jag vill bara få en förståelse till varför.. När jag frågar henne så är det att han har ett speciellt tv-spel hemma och att hon helt enkelt vill vara med honom istället. Men att höra orden så tydligt, det skär, när man själv älskar den lilla varelsen mer än livet självt.. 
    Skönt att lufta lite, hoppas ni kan komma med några tankar.. Kram 

• Svar på tråden Min 5åriga dotter säger att hon älskar sin pappa mer än mig..
  • Anonym (hmm)

Tänk inte så mycket på det. Snart svänger det och så är det du som är "bäst" ett tag- HOn älskar säker dig jättemycket.

Tack för svar (anonym hmm)! Ja jag ska försöka att inte tänka så mycke på det! Det är nog sant som du säger, när jag tänker efter så känns det helt rätt ju! En lite överreagerande mamma haha

• Anonym (ganska vanligt?)

Det brukar vara så att det är nu barnet börjar romatiserar sin förälder. "den första förälskelsen" brukar det kallas.
    Pojkar vill gifta sig med mamma och flickor vill ha pappan.

Helt normalt och troligen är det därför. Det gör SÅ ont! men det går över efter ett tag ska du se. du verkar hantera det bra iallafall. vissa dagar kommer det vara pappa som gäller men du som mamma är viktig fastän det inte känns så just nu. HåLL UT

och i tonåren(inte för att du behöver stå ut så länge ) vill hon inte gifta sig med gubben längre Flört då börjar hon istället bli en kvinna och vill ha  mamma mamma mamma! som vet vad det handlar om {#emotions_dlg.flower}

kram på dig vännen

• MattiasFru

jag tror inte att det är något att bry sig i. Vet att jag som liten kallade min styvmamma för mamma, och att min mamma blev väldigt ledsen över detta och uttryckte att hon blev ledsen Kommer ihåg att jag hade så svårt att förstå det och kunde nästan "retas" med henne bara för att hon blev ledsen och kanske uttryckte det mer genom lite irritation. Det var ju itne alls så att jag gillade henne mer eller något alls, det var väl något jag fick för mig bara som helt riktigt gav med sig efter någon månad. Där tror jag min mamma hade gjort bättre i att bara säga "jaha" utan att lägga så mycket värdering i det.

• Dalton

Äsch. Skriv ner de tio senaste uttalandena ongen gjort som inte handlar om dig eller honom. Läs upp de tio. Finns det något av dem som är vettiga? Eller hälften? Du ser. Ungar säger så mycket goja som vi accepterar men just det där om kärlek tar du på allvar. Men det handlar ju bara om att du är mottaglig, inte om att det är sant.

• barbapappa01

Det låter inget kul alls och jag kan sympatisera med dig. Samtidigt så verkar det inte som att hon inte älskar dig utan bara att hon säger att hon älskar pappa mer...? Detta kan ju innebära precis vad som helst, utifrån något praktiskt, en period eller något annat.
    Har du pratat med pappan om detta?
    Inte för att jag har någon aning men skulle inte bli helt överraskad om hon säger tvärtom när hon är hos honom.. Det skulle kunna vara ett (undermedvetet) sätt att skapa dåligt samvete för att få mer uppmärksamhet. Hursomhelst ska du inte ta åt dig så länge ni har en bra relation, pratar och du känner att din egen kärlek till henne är fullständig. Då brukar det trots allt vara ömsesidigt - innerst inne.

Åh va jag blr glad över de härliga, braiga svaren! Jag ska hålla ut! (anonym ganska vanligt?) och jag vet ju och känner det egentligen innerst inne att det är ju så att jag ÄR viktigt, precis som pappan! Som sagt det kan nog svänga en del och det är bra att veta om det och tänka på att det kan vara så förstås..
    Intressant att höra från insidan (MattiasFru)! Ja det är nog smart att inte dra på för stora växlar så att de bara triggar en för att de har hittat en knapp! hihi 

• Hillbilly

Är ni separerade? Hon kanske saknar honom, de veckorna hon är hos dig? När hon är hos pappa kanske hon säger tvärtom? Fråga pappan.. Inget att ta allvarligt på

• Anonym (vet hur det är)

Hej
    Jag förstår hur det känns har själv varit med om något liknande. I mitt fall var det så att min äldsta son  redan ganska tidigt tydligt föredrog sin pappa mer än mej. Det var såklart väldigt ledsamt och sårande och kändes till och med lite orättvist ibland, för även om man är mamma och vuxen så är man inte mer än människa och man vill ju inget annat än att ens älskade barn ska känna lika tillbaka. Min son är nu 6,5 år och nu går det lika bra med mig som min man och jag känner att vi hittat varandra, vilket jag är otroligt tacksam över. Det jag tror jag vill komma till är att jag tror att man i perioder fungerar bättre med olika människor och att det inte alltid är logiskt hur man känner. Jag tror absolut inte det handlar om att din dotter älskar dig mindre än hennes pappa även om det är de orden hon använder, kanske är det bara att hon just nu identifierar sig lite mer med honom. Jag älskar alla mina barn exakt lika mycket men har mer samma intressen med någon än de andra och på så vis kanske man är lite mer med det barnet. Så tror jag det är i många familjer. Man har ju olika personligheter och tycker olika saker är roligt. Mitt råd är att försöka att inte tänka på det för mycket, fortsätt att älska din dotter och ge det lite tid så tror jag ni kommer finna varandra igen! Lycka till! Kram

Ja precis (Dalton)..just när det handlar om kärleken till sitt barn och tvärtom blir det så känsligt..Men som sagt, nu när jag fått lufta det så får jag ett annat perspektiv på det hela och det har som avdramatiserats en hel del känner jag! sicken tur att jag skrev! istället för att gå och grubbla hihi
    (Barbapaba 01) Jo jag vet ju tex att hon saknar mig när hon är hos pappa och honom när hon är hos mig, så det kan ju vara så också lite..

Tack för att ni tog det till normala nivåer kära ni som svarat Kommer kunna sova lugnt inatt och vara än mer glad imorrn! haha Tack igen och Kram på er!

• Anonym

Oj, jag förstår att det inte kan vara så kul att höra, men din dotter menar nog inte riktigt vad hon säger. Jag tror att barn i den åldern inte riktigt förstår vad "älska" betyder utan det betyder mer "gillar, tycker om, föredrar".

Även det kanske är jobbigt att höra, men snart svänger det säkert igen och det är du som är favoriten. Kanske kan ni göra någon ny rolig aktivitet nästa gång ni träffas? Fundera på om pappan gör något annorlunda än vad du gör och som dottern tycker är roligt, som du också kan tänka dig att anpassa dig till. T.ex busar och skojar mer, kanske har en annan nattningsrutin, stojar och stimmar mer o.s.v.

• Anonym (styvmamman)

Förstår att det känns jättehemskt, men försök att inte tänka för mycket på det. Barnen börjar ju i den åldern tänka mer och lägga värderinar i saker, uppfatta sin egen åsikt osv och uttrycka den. Min styvdotter som är lite äldre än din dotter började också vid 4-5 års ålder tänka väldigt mycket på vem hon älskade mest och rangordna. Ett tag sa hon att hon älskade mig mer än sin mamma, men nej, inte en chans att hon någonsin gjort det egentligen. Hoppas verkligen att hon inte sa så till sin mamma. Efter några månader jämnade det ut sig och hon började tänka att man kan älska alla på olika sätt osv.

Minns att hon också ville att jag skulle rangordna hur mycket jag älskade mina husdjur, i vilken ordning. Om hennes mamma älskade hennes halvsyster mer än henne var också en oro.

Det är nog viktiga tankar för barn.

Hon säger för övrigt så ibland fortfarande till sin pappa och mamma, alltså att hon älskar den ena mer än den andra, till dem båda, särskilt när hon längtar till det andra hemmet, det hon inte är i just då. Längtar hem.

Det är inte lätt i den åldern, särskilt för barn med skilda föräldrar.

Hoppas det snart känns bättre!

• Sally09

Tänk på att ordet "älska" för dig och din 5-åring inte riktigt behöver betyda samma sak. De känner säkert lika starka känslor som vi men när det kommer till att sätta ord på känslorna använder de nog inte riktigt samma vokabulär som vi. De kan älska dockor, tröjor, mjukisdjur, mat, förskolelärare osv. och använder samma ord och inlevelse i rösten för mamma och pappa trots att själva kärleken till en tröja säkert inte är den samma som föräldernFlört  Jag tror inte det är själva kärleken hon jämför mellan dig och sin pappa utan formulerar sig som att hon "älskar" pappa mer av helt materiella orsaker som tv-spelet du nämnde i ts tex. egentligen hade en mer rättvis beskrivning kanske varit "Just nu är det himla kul att komma hem till pappa för han har det roliga tv-spelet och det känns lite tråkigt när man åker ifrån det sen när man ska till dig mamma"

Om du känner att du inte bara kan ta det med ro utan vill prata om vad hon säger så kanske du kan säga något i stil med "Ja du har verkligen en härlig pappa, vad är det du tycker är extra bra med just pappa då?" Lite glatt och nyfiket så får du kanske en mer nyanserad bild av hur hon tänker som är lättare att smälta.

♥ (¯`°?.¸ ♥Sally 090611 - BF 110804♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym

Kanske säger hon att hon älskar dig mest till pappan?

Och sen blir det för pappa får jag.... osv.

Försök att inte ta åt dig!

Vad intressant att läsa det ni skriver, och det är skönt att veta att andra haft liknande upplevelser, och jag känner igen så mycket i det  som skrivs, tex i det (anonym styvmamman) skriver. Denna tös rangordnar också mycket, både kärlek, utseende och annat.. VI har en hund som jag och även dottern älskar mycket och hon har sagt till sin far att hon tror att jag älskar hunden mer än henne! Visst jag älskar hunden otroligt mycket, men det finns ju inte på kartan att jag kan jämföra den kärleken med kärleken till mitt barn! Och hon har även frågat om hon skulle få ett lillesyskon om jag skulle älska den mer än henne då..(svaret är ju själklart nej) Så ja det verkar vara mycket funderingar kring detta just nu..

• Anonym (H)

Så brukar våran 5 åring oxå säga, fast hon säger att hon älskar mig mer än sin pappa, han blir ju jätteledsen såklart, skulle jag oxå bli, men såklart menar hon inte det på det viset, har svårt att tro att en 5 åring riktigt känner till innerbörden av att älska. Under en period så sa hon att hon älskade typ alla hon kände :-P

Snart är det nog din tur ska du se
    Du kanske kan säga till henne att "mamma blir ledsen när du säger så" utan att klandra henne på nåt vis.

• Modesty59

Tänker på alla pappor som hela tide får höra att barnen säger "älskar dig mamma" pappor har oxå känslor, sen tänker jag på barn som har haft dålig relation till sin mamma och det dom får läsa på nätet är att de ska älska sin mamma, men pappan då ???? Nu tror jag visst att din dotter älskar dig lika mycket som din pappa.....men jag som 56 år är fortfarande pappas tös och jag älskar mina föräldrar lika mycket ????

• Maramina

Min dotter fyller snart 5 och hon brukar säga både till mig och sin pappa att hon älskar mig mest. Eller bättre sagt, mest älskar hon sin lillasyster, sedan kommer jag och sist pappa.

Jag tror att det är rätt vanligt att barn i den åldern börjar tänka så om det mesta. Nästa gång hon säger så kan du fråga varför hon känner så.

Vår dotter säger att det är för att jag är bäst att kramas med och bli tröstad av för jag är "så mjuk" (tack för den ????) men däremot så älskar hon pappa mer när det gäller lek för det är han bäst på.

Svar på tråden Min 5åriga dotter säger att hon älskar sin pappa mer än mig..