• rosagubbe

vita prickar på bröstvårtan??

Hejsan!

Jag märkte idag att jag fått massa konstiga vita prickar på bröstvårtorna(på båda brösten), alltså bara på själva bröstvårtan, inte på vårtgården... Jag aldrig haft det förut. Förvånad 
    Vet du vad det beror på? Är det någon typ av sjukdom, bör jag gå till läkaren??

Tillochmed pojkvännen reagerade på de vita prickarna på bröstvårtan, och så frågade jag varför han stirrade på mina bröst (jag trodde jag inbillade mig de vita prickarna - inte direkt så att jag kollar på mina bröstvårtor dag ut och in och vet EXAKT hur de brukar se ut) men han sa att dom(prickarna) har han inte sett förut, kanske en eller två små prickar per bröst, men inte så många att bröstvårtan är mer vit än rosa liksom.. =/ 

Jag har försökt googla lite men får då bara upp länkar till "whitespots" och det är som någon typ av "finne" på bröstvårtan för att mjölkgången är igentäppt liksom, och det är något ammande mammor kan få. Men jag ammar ju inte(har inga barn), och dessa prickar är liksom inte utåtstående som finnar, utan mer som olika fläckar på bröstvårtan där hudfärgen är vit istället för rosa som resten av bröstvårtan.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden vita prickar på bröstvårtan??
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Det är jättesvårt att säga utan att ha sett hur det ser ut. Jag tycker dock att det låter som att det har kommit lite sekret innifrån bröstet och det är helt normalt i så fall. Prova att pilla på det vita och om det trillar av så är det som jag tror.

Mvh Jenny

• rosagubbe

Nope, de vita går definitivt inte att pilla bort, det är liksom inne i huden eller hur man ska säga. själva huden har ändrat färg på vissa ställen till vitt istället för rosa liksom, det är inte huden, utan i huden. som sagt, bara på bröstvårtan och de syns bäst när bröstvårtorna är styva.

• Jenny Barnmorska

Om det inte är något du har ont utav så har jag svårt at tänka mig att det är något farligt. Känner du dig orolig så ring din vårdcentral och be dem tita på hur det ser ut.

Svar på tråden vita prickar på bröstvårtan??