• moster helen

kräkning

Hej!
    Jag var med om en otäck händelse igår och undrar om du har någon erfarenhet av detta??
    Jag satt och skulle mata min dotter som är 8 månader. Efter första tuggan verkade hon inte vilja ha nå mer men lyckades få i henne ett par skedar till, sen började hon kräkas massor, de sprutade ur henne. Hon blev blek och kallsvettig och stånkade efteråt, trodde först hon var hård i magen men då brukar hon inte stånka på de viset. Hon blev gnällig och efter en liten stund såg de ut som hon skulle somna/tuppa av.
    Som tur va satt vi i cafeterian utanför barnakuten!(var på sjukhuset i annat ärende) så vi gick dit. påvägen dit var hon jätte slö och blek och när vi satt i väntrummet försvann honn igen och var okontaktbar, fick peta på henne så hon skulle hålla sig vaken. Fick komma till en dr ganska snabbt och hon började också kvickna till. Deras teori var att kräkningen berodde på något magvirus och slöheten efter var en reaktion av nervsystemet (vagusreaktion). Detta var vanligt sa dom och därför undrar jag om du har erfarenhet av detta?
    Hon har ju varit sjuk förut och kräkts mkt, men aldrig blivit så här så ja blev lite fundersam. Kräktes inge mer efter heller så något virus vet jag inte...De kan inte varit någon anfall?

Blev en lång historia, men tacksam för svar!

• Svar på tråden kräkning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag har ingen större erfarenhet av det från BVC.
    Därmot träffade jag (flera gånger) familjer som varit med om liknande situationer, när jag arbetade på barnsjukhuset. Efter flera undersökningar, så blev "diagonsen" ofta samma som ni fick -  dvs, en effekt av en vagus reaktion. Min erfarenhet är dessutom att barn ofta får en kraftig reaktion som, precis som i erat fall, kan ge både kräkningar och kortare medvetslöshet.

Naturligtvis skall man alltid kontakta sjukvården direkt om detta sker, även om det går över relativt snabbt.
    Jag förstår att det var skönt att sitta på barnsjukhusets kafeteria när detta hände!

Mvh Christine

• moster helen

Ok, men vet du vad som ger vad? alltså kommer reaktionen efter en kräkning? eller ger reaktionen både kräkning och medvetslösheten? för då undrar man ju vad som utlöste allt..dom sa ju till oss att hon kanske hade magvirus och att reaktionen kom av kräkningen..men hon har ju inte kräkts nå mer så vet inte om de var nå virus..

• BVC Sköterskan

Hej igen,

Min uppfattning är att en vagal reaktion kan utlösas av en mängd olika saker. Det händer att man inte kan säkerställa orsaken, som i erat fall. Den kan ha utlösts av till exempel kräkning eller illamående.

Jag tycker att du hör av dig till akuten igen, för att få veta mer om vad som bidrog till att de drog den slutsatsen.

/Christine

Svar på tråden kräkning