• mini79

längd?

Har en dotter som växer väldigt sakta. På tvåårs-kontrollen var hon 80,5cm lång och nu gjorde vi en extra längdmätning när hon är snart 2,5år. Nu är hon 81,2cm.
    När hon föddes var hon en stor tjej på över 4kg och 52 cm lång, sen har det stannat av. Jag är inte speciellt lång och inte min man heller, men är det verkligen normalt att inte växa?
    På kurvan innan 2-år låg hon 1 snäpp under normalkurvan och nu på "2-år och uppåt-kurvan" ligger hon 2,5 snäpp under normalkurvan. Hon äter bra och är en pigg och glad tjej som är tidig med det mesta.
    Det som stör mig är att alla tjatar om att jag är kort så då är det självklart att hon kommer att bli det också. Det förstår jag! Men hennes storebror var 81cm på 18-månaders kontrollen! Han växte i skov och kunde växa 6cm på ett halvår. Lilljejen har som mest växt 1cm på 6månader... Hon gör aldrig någon "spurt".

Om det fortsätter så här kommer hon ju bli 110cm som vuxen och så kort är inte ens jag! Jag är orolig att BVC missar en tillväxt avvikelse bara för att de fokuserar på att jag är kort. Jag var ju mini redan när jag föddes...

• Svar på tråden längd?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Precis som du är inne på spelar arvet en stor roll för hur lång hon blir. Det innebär dock inte att man kan nonchalera att hennes tillväxthastighet minskar (1 cm på 6 m är väldigt lite). Min erfarenhet är att hon borde få träffa en barnläkare för bedöming. En tydlig tillväxtavvikelse skall alltid undersökas noggrant.

Försök prata med er BVC-sköterska igen. Kan hon inte hjälpa er så tycker jag att du tar kontakt med barnläkarmottagningen själv.

Hoppas att ni kommer til rätta med detta snart.

Mvh Christine

Svar på tråden längd?