ger ni vitlök till era ettåringar?
Jag lagar ofta mat med vitlök, lök och andra kryddor. Har gett min son som är snart ett och fyra månader. Han äter det och verkar tycka om det. Får man ge vitlök och lök? kan det vara skadligt?
/Efi
Jag lagar ofta mat med vitlök, lök och andra kryddor. Har gett min son som är snart ett och fyra månader. Han äter det och verkar tycka om det. Får man ge vitlök och lök? kan det vara skadligt?
/Efi
Vår lille äter vitlök och lök i oilka maträtter. Har aldrig reflekterat över att det skulle vara skadligt. Efter året kan de ju i stort sett äta samma mat som vi om man är sparsam på saltet, om jag fattat rätt
Min son var överkänslig mot just vitlök upp till ca 7 års ålder, han är nu 23 o älskar vitlök...
Vi var på barnmedicin med honom för utredning. Fick där av en läkare veta att barn under 3 år inte bör äta någon lök alls, ej heller krydda typ torkad lök...
Deras magar kan inte bryta ner löken så de får därmed lättare besvär med uppsvälld het och gaser...
Vi fick även veta att många kolikbarn har besvär pga mamman som ammar sina barn har ätit lök...
Obs:a att min son ej var allergisk utan överkänslig!!!
Ojojoj....har inte en son på 23....min son är 13...
Så re kan bli...slinter lite på tangenterna bara här....(jäääspar lite)
det är lök i flera i olika barnmatsburkar..................jag ger vitlök, har gjort det typ från 8 mån utan problem.
ger också vitlök och Adam är 8 månader idag!
Antar att det är som med det mesta...det är endast rekomendationer o inte lagar eller regler...
Upp till varje enskild förälder att ta ställning till hur man vill göra...
Alltid bra att testa sig fram...
Jag vet ialla fall att den jag nu väntar inte kommer få lök innan 3 års ålder...
Det var inte roligt med alla lökarebesök o utredningar vi fick gå igenom...
*asgarv*
Lökbesök...hihi...så jag slinter o så vitsigt det kan bli...
Vi har gett vår son både lök och vitlök ganska länge nu känns det som. Han är 11 månader.
Ger både gul lök och vitlök till sonen som är 10mån...har gjort det sen han va 6-7mån. Han har inte fått några problem av det. Bör väl tillägga att han fått väldigt liten mängd av dessa . Har inte hört något om att man inte ska ge det, men att vissa kan få gaser av dessa livsmedel precis som vi vuxna...Jag vågade mig på att pröva lökar till honom när han började äta mat fastän han hade kolik när han va pytte.
Min kille har fått vitlök från 5 månader och tycker det är smaskens. Han får så klart inte några massiva mängder, för det skulle kanske magen få bekymmer med, men jag tror verkligen inte att det är någon fara för din son att äta det om han verkar gilla det och inte får magproblem av det.