• Efi

ger ni vitlök till era ettåringar?

Jag lagar ofta mat med vitlök, lök och andra kryddor. Har gett min son som är snart ett och fyra månader. Han äter det och verkar tycka om det. Får man ge vitlök och lök? kan det vara skadligt?

/Efi

• Svar på tråden ger ni vitlök till era ettåringar?
  • Alec

Vi har gett vitlök till Bill sen han var liten. Han älskar stark mat och totalvägrar mat som inte smakar. Det är väl det största minuset.

• 1malle

Du kanske bör vara observant på hur han reagerar....
    och om du sen märker av gaser eller magknip så kan du ju alltid avstå från löken ett tag.

• Veladis

Oh, ja! Vilya är nu 2 år och har ätit vitlök sedan hon var ett år ungefär. Hon älskar det, speciellt som tsatsiki eller marinerade vitlöksklyftor i grytor och woker... Hon är sällan förkyld också...

Men som med allt annat får man väl vara observant ifall barnet är överkänsligt...

• Tilda

Ossian älskar vitlök. Han har fått det sen vi började med smakisar.

• MrsBoa

Alice har ätit vitlök sen hon var runt halvåret....hon älskar det. Inte alltid så mysigt att pussas sen bara ;) hihi

• sannapanna76

Såg film på bvc för nån vecka sen om mat för barn, och där nästan rekommenderade de just vitlök, eftersom många barn tycker så mycket om det!

• MaMaFrö

Vår dotter äter mat med vitlök i och hon tycker det är gott, hon har kommit hem från dagis (där hon för övrigt ÄLSKAR maten) och riktigt osat vitlök! Vi har inte satt några restriktioner förutom nötter som jag är ALLERGISK emot, för jag har läst att ju fler smaker ett barn får äta innan 2-årsdagen ju större chans är det att dom kommer tycka om olika maträtter senare i livet och inte matvägra i så stor grad.

Har hon velat smaka vår mat så har hon fått det så där har det slunkit ned det mesta... varför säga nej när hon vill så länge det inte är något som inte är bra för hennes kropp.

• trolltjejen

Vi använder både lök och vitlök. Det enda jag hört att man ska vara försiktig med är saltet. Sedan kan man krydda lagom för barn vill ju också ha lite smak. T.ex. äter inte min dotter en smaklös potatis bara. Hon vill ha lite kryddig sås på och då går den ned.

• Katja80

Det är ju bra att de vänjer sej vid olika smaker tidigt..Min dotter på 20månader har jag gett lök och vitlök sedan hon var ett år. Men vissa kan bli dåliga i magen av vitlök men det är bara att prova för att se...

• Fille04

Filip har ätit mat med vitlök o llök sedan han började med mat. Tycker om när det smakar o är lite starkt.

• delifi2

Elliot äter mat med vitlök i, han har inte reagerat på det, det ända som jag är lite försiktig med är slt men annars så kryddar jag på ganska mycket

Svar på tråden ger ni vitlök till era ettåringar?