• mamma83

Fästing bett

I lördags fick min son en fästing på ryggen. upptäckte den på kvällen på lördagen. nu e det väldigt fult rött o varigt. 
    o väldigt ömt. dom vill inte se på det på VC.
    tror ni det e nån fara? 

• Svar på tråden Fästing bett
  • lia76

Jag tycker det skall kollas upp.
    Fick ni bort hela fästingen eller är huvudet eller någon del kvar?

Om de blivit smittad av något fårn en fästing så blir dte norlamt vbara en röd ring runt bettet, men nu tycker jag det mer låter som en liten infektion.
    Tvätta med jodopax

(=
  • A von B

Va varför vill de inte se på det på VC?? Låter som att det sitter lite fästing kvar eftersom det varar men det kan också vara början till borrelia. Ring igen!

• LuMa

Det brukar kunna bli sådär ibland, ungefär som en liten finne.
    Det är ingen fara, brukar bara va att putsa lite.

• Lindreas

Varigt? Ring sjukvårdsrådgivningen, skulle tro att det räcker med att tvätta, kanske ha på lite alsollösning, men det är bättre att få råd av en utbildad.

• mamma83

dom sa att det e nog bara infekterat så jag skulle tvätta det o om det inte va bättre om en vecka så skulle jag ringa tillbaka. 

Men blir ju orolig. varken jag heller barnen har haft festing förut så vet intee hur det ska se ut. eller inte ska se ut.
    men har tvättat med alsol sen lördags.

• LuMa
    mamma83 skrev 2011-05-24 16:50:36 följande:
    dom sa att det e nog bara infekterat så jag skulle tvätta det o om det inte va bättre om en vecka så skulle jag ringa tillbaka. 

Men blir ju orolig. varken jag heller barnen har haft festing förut så vet intee hur det ska se ut. eller inte ska se ut.
    men har tvättat med alsol sen lördags.

Själv har jag plockat tre av mej sen i helgen bara.
    Bor i ett fästingrikt område så upp till en hundra fästingar per säsong är ingen omöjlighet.

Gör som dom sa bara, putsa och håll ögonen öppna efter röda ringar.
    Dom röda ringarna behöver dock inte komma på samma ställe som fästingen satt på även om dom oftast gör det. Det kan även ta ett halvår innan det kommer nån.
  • mamma83

tack för alla svar. får försöka pusta ut lite. blir bara så rädd. ser äkligt ut. som ett jätte sönderkliat myggbett typ. 

• Lindreas
    mamma83 skrev 2011-05-24 16:58:17 följande:
    tack för alla svar. får försöka pusta ut lite. blir bara så rädd. ser äkligt ut. som ett jätte sönderkliat myggbett typ. 
    Det är ungefär vad det är, krasst sett. Var inte orolig, håll ögonen öppna efter den röda ringen, eller om det inte blir bättre inom en vecka. Om man tar bort fästingen snabbt (vilket betyder att man ska kolla kroppen varje kväll) så är risken för borrelia väldigt liten. Sätt över ett plåster så kommer grabben inte åt att klia så mycket heller.
  • mandelblomma

tvätta rent och håll koll på, finns liksom inget VC kan göra i nuläget.
    Tvätta med lite alsolspit, ev ha ett alsolförband över natten om det geggar.

Svar på tråden Fästing bett