• lilaki

Dagisplats i januari?

Jag håller på att sätta in mig i det här med dagis, har förstått att det är lättast att få inskolning på dagis vid starten av höstterminen. Vår son är född i slutet på maj och jag vill inte sätta honom i dagis förrän han är minst 18 månader, alltså efter nästa nyår.
    Kommer det att bli ett problem?
    Är det så att man får vackert vänta till efter sommaren oavsett vilken tid på året ens barn är fött? Det skulle ju innebära att vår son antingen skulle börja på dagis när han är dryga året, alternativt efter att han fyllt två?!

Söker er som vet mer eller har erfarenhet av detta.
    Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Dagisplats i januari?
  • Veladis

Nä, det brukar inte alls vara ett problem. Själva fick vi plats mitt i en termin...

• Lottis Pottis

först måste du ju ställa dej i dagiskö, sen får man nog vackert tacka ja när man blir erbjuden en plats, så funkar det här iaf.

• lilaki

Kan ju tillägga att vi bor i Solna kommun.

Veladis: Låter uppmuntrande!

• lilaki

Ja, men dagiskö ställer man ju sig tidigt, det betyder ju inte att man behöver dagiset förrän om ett år, minst?

• JKMNA

Du ska ange behovsdatum. Sen går de efter det. Om ni har samma behovsdatum som någon annan går de efter när ansökan kom in.

• kicke

Det beror helt på hur det ser ut i din kommun. I vår kommun (tranås) är det fullt. Har skickat in för plats i februari men det är fullt. Så vi får nog ingen då. Här får man söka 6 månader i för väg och många gör så. Ta reda på hur det är i just din kommun. Ett exempel till min syster bor i karlskoga (dagmamma). Där är det ingen kö och dagmammorna har inte fullt antal barn. Så det är stor skillnad. Lycka till!

• lilaki

JKMNA: Aha, låter vettigt.

Lottenlotten: Blev lite orolig där...

• lilaki

kicke: Det står på kommunens hemsida att de "ska kunna erbjuda plats fyra månader efter ansökan", "ska" låter ju lite oroväckande vagt.
    Det står hur som helst ingenting om att de har något slags generellt intag vid någon speciell tidpunkt, att det skulle vara lättare att få vid någon viss tid på året.

• Veladis

Det är alltid -lättare- att få i augusti, eftersom det är då de stora barnomflyttningarna sker... Barn från förskolan börjar lekis/sexårsgrupp och många platser blir lediga... Men förskoleplast ska man kunna få närsomhelst ändå, behöver man så behöver man...

• lilaki

ååå, jag tycker det är så läskigt! Detta tar kål på mitt kontrollbehov.. Hatar att jag inte kan påverka det här själv!

• kicke

De jobbar på så fort de kan med att hitta nya platser. Kan vara olika där också då? Jag ringde så sent som i fredags för att hör med dem.

• lilaki

kicke: Hoppas att det fixar sig för er!

Det är ju det som är så läskigt. vad sjutton tar man sig till om man inte får plats.

• Emmec

jag jobbar på dagis och jobbar även en del med våran kö i kommunen.

som det ser ut hos oss så kan du få en plats när som helst under terminen, men flest platser finns det ju i augusti, när skolbarnen har slutat och lämnat platser. men vi brukar även ha mycke barn som köar till januari. vi har en platsgaranti på 4 månader, efter det så måste vi erbjuda en plats, dock inte den förskola som man sökt i första hand. jag vet dock att som det ser ut nu i januari så finns det helt enkelt inte platser till alla som köar i kommunen, man jobbar hårt på att starta nya avdelningar och så.

själv tänker jag ställa mitt barn i kö så att önskat startdatum blir någon gång mitt i terminen, förmodligen 1 april. jag vet av erfarenhet att det är lättare att få plats där man vill ha då, eftersom det är större chans att avdelningen/förskolan ifråga kan tänka sig att ta ett "extra" barn fram till sommaren och därmed ha en inskolning mindre att göra i augusti.

hoppas du fått svar nog. :)

• lilaki

Emmec: tack för upplysningarna! Det verkar ju som att det inte är helt omöjligt att det ska klaffa. Jag har också ett sådant jobb att jag skulle kunna skjuta någon månad på jobbstart om det krisade, men förhoppningsvis ska det funka ändå.

• kicke

Tur att vi har fp kvar att ta av. Annars blir det svårare. Det är inte bara att hitta någon som kan vara barnvakt.

Svar på tråden Dagisplats i januari?