• Anonym (mammisen)

Ni som vet vad som gäller gällande kontaktfamilj

Ska fatta mig kort. Har barn i kontaktfamilj 1 grr/månad. 2 av 4 har det blivit av. Nu 2 grr i rad så har denna familj sagt ifrån av anledningar som tex att jag ska med min dotter på pciknick så jag kan inte.
    Det här känns inte bra och jag undrar förstås om denna familj får betalt ändå?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-24 21:33
    KONTAKTFAMILJEN har sagt ifrån.........som det står....av anledning tex att kontaktfamiljen ska ta SIN dotter¨på picknick och det är ju just sånt som mitt barn behöver....står klart och tydligt i papper om syftet med kontaktfamiljen..som även vi tillsammans med handläggaren hade möte om innan.

• Svar på tråden Ni som vet vad som gäller gällande kontaktfamilj
  • Anonym (soc?)

Du har väl en handläggare på soc?

• Anonym (lola)

Låter inte ok i allafall!Mman ska hålla överenskommelse. Byt dom

• Anonym (mammisen)

självklart kommer jag ta tag i det här för det är för barnens skull det är beviljat och  inte för min skull. och jag har självklart en som sköter detta som jag inte fått tag på idag. Men undrar bara kort alltså om familjen får pengar ändå? För det skulle ju vara vidrigt att utnyttja det....

• Anonym (lola)

Hoppas nån soc svarar....e nyfiken

• Anonym (soc?)
    Anonym (mammisen) skrev 2011-05-24 20:09:24 följande:
    självklart kommer jag ta tag i det här för det är för barnens skull det är beviljat och  inte för min skull. och jag har självklart en som sköter detta som jag inte fått tag på idag. Men undrar bara kort alltså om familjen får pengar ändå? För det skulle ju vara vidrigt att utnyttja det....
    Det får de kanske, men ta upp den frågan med din handläggare!
  • Anonym
    Anonym (mammisen) skrev 2011-05-24 20:09:24 följande:
    Jag tror de får det. En bekant till mig jobbar som kontaktfamilj, och är det nån gång barnet inte kan komma så får de betalt ändå. Men i det fallet jämnar det ut sig, de har en mycket bra relation med barnens föräldrar och har dem ibland när de inte ska istället, så det går på ett ut.
  • Anonym (mammisen)
    Anonym skrev 2011-05-24 20:15:51 följande:
    Jag tror de får det. En bekant till mig jobbar som kontaktfamilj, och är det nån gång barnet inte kan komma så får de betalt ändå. Men i det fallet jämnar det ut sig, de har en mycket bra relation med barnens föräldrar och har dem ibland när de inte ska istället, så det går på ett ut.
    självklart ska en familj ha betalt om någons barn är sjuk och sådana saker...men inte av såna här anledningar och när det dessutom är början av vistelsen...

Hoppas också på att någon kunnig kan berätta....
  • Anonym
    Anonym (mammisen) skrev 2011-05-24 20:19:09 följande:
    självklart ska en familj ha betalt om någons barn är sjuk och sådana saker...men inte av såna här anledningar och när det dessutom är början av vistelsen...

Hoppas också på att någon kunnig kan berätta....
    Men om du inte talar om det för deras "chef" och de inte heller berättar det så är det ju logiskt att de får betalt?
  • Anonym (mammisen)
    Anonym skrev 2011-05-24 20:21:45 följande:
    Men om du inte talar om det för deras "chef" och de inte heller berättar det så är det ju logiskt att de får betalt?
    Men ena gången vet dom om, denna gång sa familjen ifrån idag och därmed inte kunnat göra något.
    Men vill ändå ha svar på frågan som tråden handlar om av någon som verkligen vet. Behöver kontaktfamiljer skriva ner ( redovisa ) och skicka in papper då barn har varit där eller meddela om dom inte varit där. Har en kontaktfamilj inte något ansvar i det alls?Utan det hänger på mig? Jag vet ju inte då det är jag som har barn i kontaktfamilj. Jag vet därimot att en som har en kontaktperson så måste kontaktspersonen redovisa timmarna och skicka in.
  • Anonym (Kontaktmamma)

Jag och min sambo är kontaktfamilj åt en tjej. Det har under tiden vi har haft henne då och då hänt att det har blivit inställt. Oftast pga att tjejen (och hennes familj) säger ifrån av olika anledningar. Det sker oftast med väldigt kort varsel, så min familj får ändra de planer vi har gjort för helgen.

Förstår inte riktigt hur du menar... Är det du eller kontaktfamiljen som säger ifrån? Det är klart att man som kontaktfamilj inte alltid kan ställa upp, men det går ju nästan alltid att kompensera på ett eller annat sätt. Kanske ses en annan helg, eller en vardagkväll?

Den ersättning vi får är ett arvode varje månad, och minskar inte om vi träffas mindre någon gång. Däremot blir det inte heller mer om vi har hand om tjejen några dagar extra, exempelvis under lov och långhelger.

Svar på tråden Ni som vet vad som gäller gällande kontaktfamilj