• Anonym (frugan)

Är det farligt att springa Stockholm maraton helt otränad?

Min man har fått för sig att springa på lördag. Han är 28 år gammal, lite knubbig och har ett helt stillasittande jobb. Men han endå rätt stark och var riktigt vältränad för några år sedan. Han är sjukt envis och kommer inte ge upp i första taget. Jag är orolig att det farligt! Vad tror ni?

• Svar på tråden Är det farligt att springa Stockholm maraton helt otränad?
  • Anonym
    Anonym (frugan) skrev 2011-05-24 22:18:14 följande:
    Min man har fått för sig att springa på lördag. Han är 28 år gammal, lite knubbig och har ett helt stillasittande jobb. Men han endå rätt stark och var riktigt vältränad för några år sedan. Han är sjukt envis och kommer inte ge upp i första taget. Jag är orolig att det farligt! Vad tror ni?
    Frågan är om han kommer att ORKA,att genomföra det?  ;)
  • 071001

Hur länge sen var det han joggade? Jag ger honom 2 mil, max. Återkom gärna och berätta hur det gick.

• Anonym

Som föregående talare; jag tror inte han kommer lyckas genomföra det. Dessutom så ÄR det farligt. Förra året avled ju 2 ( eller 3?) motionärer under midnattsloppet i Sthlm. Så om det är riktigt varmt kan man ju tuppa av.

• 071001

Väderprognosen är mycket svalare i år, 12-15 grader. Inte så kul för oss som ska stå och hejja fram folk.

• Anonym (frugan)

haha! Jag tror inte heller att han kommer klara det! Men är det så farligt att jag ska förbjuda det? Även om han inte klarar hela så kommer han springa tills han stupar!

• Anonym

Jag kan inte tänka mig att det är farligt. Visst kan han stuka en fot eller få ont i knäna, men oavsett hur envis han är det svårt att tvinga kroppen till ngt som skulle vara direkt livshotande för tex hjärtat.

• Jamo

Som sagt, stukad fot, skoskav, ont i knäna eller ett stukat ego :D

• Anonym (akutvård)

Japp det kan vara farligt. Jobbar inom akutvården och har sett detta. kan gå illa. 

• Anonym
    Anonym (akutvård) skrev 2011-05-24 22:50:10 följande:
    Japp det kan vara farligt. Jobbar inom akutvården och har sett detta. kan gå illa. 
    Det är farligt att leva. Hur ofta är det 28-åringar som drabbas av de riktigt farliga sakerna under ett sånt lopp?
  • Birgitta2

Är han helt frisk så borde han kunna springa. Dock kommer han bryta ganska tidigt. Han är ju otränad. Muskler och kondition är färskvara, så även om han var vältränad förr så kan han inte sko sig på det idag. Det första jag tänkte på är hjärtat. Han måste förstå att bryta i tid om han känner att han behöver.

• Kjell2

Lär kunna bli en del skavsår på fötter och andra ställen samt risk för en del onda muskler mm. .

• Anonym (hjärtat)

alltså dt jag har hört är att man kan få ärrbildningar i hjärtat för att det är en sån påfrestning för kroppen att genomföra ett marathon, även om man är tränad. ju mer otränad du är ju mer ärrbildning kan man få. och det kan aldrig läka ut. min mamma genomförde stockholm marathon förra året och det var i samband med det jag hörde det här om hjärtat. mamma var ganska otränad om man tänker för ett marathon, men hon hade ju tränat på väldigt intensivt innan. hon är van att träna och ta långa promenader, men hon hade verkligen ont i kroppen och var nära att ge upp på slutet för att det gjorde så ont överallt, men envis som hon är så tog hon i mål. så ja jag tror att det är farligt att pressa sig igenom ett marathon om man är otränad.

• Svanungen
    Kjell2 skrev 2011-05-25 14:28:57 följande:
    Lär kunna bli en del skavsår på fötter och andra ställen samt risk för en del onda muskler mm. .
    En kompis till mig sprang Göteborgsvarvet i lördags och hon fick stora skavsår under armarna!
  • Anonym

Jag och min man är båda långdistanslöpare. Min man sprang nyligen Lidingö ultramarathon (5 mil) utan att träna för det, men han springer 5 dagar i veckan och har gjort säkert 20 marathon

Om man är helt otränad så kan man ju försöka springa men det som kommer att hända är att han får ont, blir stel, får skavsår och ont i knäna och kommer att få gå ca 2-3 mil. Men Stockholm marathon kan vara en fin upplevelse även om man inte orkar springa hela. Det är en folkfest och fantastiskt bra stämning.

Det är ovanligt att folk dör, de som gör det har redan innan problem med hjärtat och är oftast INTE helt otränade. Tvärt om är det tävlingsmänniskor som pressar sig hårt för bra tider.

Jag skulle önska honom lycka till

• MrKlister
    Anonym (frugan) skrev 2011-05-24 22:18:14 följande:
    Det beror väl på vad du räknar som "farligt"?
    Risken att han ska tuppa av och dö är väl som sagt ganska liten.
    Men att pressa sig så att man kanske "bara" tuppar av, eller får bestående men i hälar eller knän och höfter, den risken är väl rätt stor. Speciellt om han är som du skriver helt otränad men sjukt envis. Låter inte som en bra kombination...
Svar på tråden Är det farligt att springa Stockholm maraton helt otränad?