• Koppkaka

Ätit smör som gått ut :/

Nu på kvällskvisten har jag suttit och ätit mackor för att lindra kvällshungern, och så märker sambon efter jag redan ätit att smöret gick ut 12 maj. Det är ju trots allt ett tag sen.. Jag reagerade inte alls på att smöret smakade konstigt eller nånting, men man blir ändå lite nojig när man har en liten i magen. Är det någon fara för bebisen? :/

Under mitt hjärta nu, finns en liten du
  • Svar på tråden Ätit smör som gått ut :/
  • Luloo

hmm det är BÄST före det datumet... mjölk kan man dricka nästan en vecka efter det har passerat BÄST före.. ägg kan man äta typ 1 månad efter dom gått ut.. så nej jag tror faktiskt inte det är någon fara

★min lilla stjärna★16/6-08★
  • Dojle74

Har ätit smör som gått ut för några månader sen och inga magproblem...

• Kimona

Hade det varit dåligt hade du känt det på lukten direkt, defenitivt på smaken! Inget att oroa sig för

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, det ska nog inte vara någon fara, det är ett bäst-före-datum och smör är ganska stabilt och det tar lite tid innan det härsknar (vilket känns på lukt och smak). Det ruttnar och möglar inte.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Koppkaka

Tack för era svar, då ska jag försöka lugna mig

Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
  • Lindreas

Lugn och fin. Om du inte reagerade på smaken så var smöret helt okej. Och bebisen kan inte ta skada av det, det värsta som kan hända är nog att du blir risig i magen.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-25 00:24:03 följande:
    Det ruttnar och möglar inte.
    särskilt lätt kanske jag ska tillägga.

Det går att få mögel på smör eller få det att ruttna men om jag minns rätt så kan inte de "vanliga" mikroorganismer som gör mat dålig livnära sig på det fett som smör till största delen består av.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Som en liten sidodiskussion så hade jag messmör i kylen i 2-3 veckor innan det började synas problem med mögel. Efter det bestämde jag mig för att se hur det utvecklades och det tog mycket lång tid för det att växa, det var nog mindre än en centimeter per vecka och efter 4-5 veckor efter mögelinfektionen hade det nog ändå gått att äta det som inte var infekterat (vilket var ungefär 9/10 av burken).

• Eventuellt
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-25 00:34:48 följande:
    Som en liten sidodiskussion så hade jag messmör i kylen i 2-3 veckor innan det började synas problem med mögel. Efter det bestämde jag mig för att se hur det utvecklades och det tog mycket lång tid för det att växa, det var nog mindre än en centimeter per vecka och efter 4-5 veckor efter mögelinfektionen hade det nog ändå gått att äta det som inte var infekterat (vilket var ungefär 9/10 av burken).
    "Efter det bestämde jag mig för att se hur det utvecklades" hahahahh :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Eventuellt skrev 2011-05-25 00:39:20 följande:
    "Efter det bestämde jag mig för att se hur det utvecklades" hahahahh :)
    Ja, min vetenskapliga nyfikenhet tog överhanden över det vettiga som hade varit att slänga ut den.

Det är inte första gången heller.
  • La Lola

Det är ingen fara!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • trettioplus

Jag måste erkänna att jag blir lite upprörd över nojjor av den här graden. Hur kom vi till det stadiet att sådant här skapar oro hos människor?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Koppkaka
    trettioplus skrev 2011-05-25 07:27:25 följande:
    Jag måste erkänna att jag blir lite upprörd över nojjor av den här graden. Hur kom vi till det stadiet att sådant här skapar oro hos människor?
    Jag brukar också tycka så, sen nojar jag lika mycket själv när det gäller sånt här som att maten kan vara dålig och sådär. Men det har absolut gått till överdrift..
    Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
Svar på tråden Ätit smör som gått ut :/