Lady Namárië skrev 2011-05-31 21:05:13 följande:
Men snälla nån, det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att det skulle påverka fertiliteten att slappna av (eller att skaffa hun, lära sig spela banjo eller att för den delen adoptera barn). Om det var så enkelt skulle det ju vara ett utmärkt preventivmedel att tänka "hoppas jag blir gravid!" mitt under en oskyddad sexakt, eller hur.
Nej du, att påstå att folk som har fertilitetsproblem själv orsakat dem genom att "spänna sig" eller att "tänka för mycket" på barn är dumt, oreflekterat och rent ut sagt kränkande. De barnmorskor som kommer med sådana floskler borde faktiskt få sparken.
Absolut, extrem stress (vi snackar krigssituationer eller saker av liknande magnitud här) kan säkert påverka menscykeln. Ändå blir kvinnor världen över gravida dagligen under grymt ansträngande och psykist pressande förhållanden. Men att blanda ihop fruktansvärda stressituationer som rubbar den kroppsliga balansen och fertilitetsproblem hos i övrigt fullt friska kvinnor med regelbunden menscykel är att jämföra äpplen med päron.
Du kan inte tänka bort ett fertilitetsproblem, lika lite som du kan tänka dig till ett.
Nu var det länge sedan jag skrev den här texten, men läs den gärna och fundera över vad du egentligen säger till folk när du kläcker ur dig sådana där oreflekterade saker. Bara för att du anser att det funkade för dig behöver det inte vara en universell lösning på ett reellt problem.
www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b3216.htmlJag får ofta höra av arbetskamrater att jag ska slappna av så kommer jag snart bli gravid, eller jag nog ska se att jag kommer bli gravid nu under sommaren när man gör semesteruppehåll på fertbehandlingen...
Jag blir både ledsen och arg när jag hör det!
Vet inte vad jag ska svara...
Jag ÄR avslappnad!! Jag går itne runt som en fiolsträng och grubblar, jag mediterar och promenerar mm mm... sover gott om natten...
Dom säger ju rakt ut att det är MITT fel att vi inte lyckas få det barn vi BÅDA längtar så efter!
Att vissa lyckats bara för att dom "slappnat av" är bara att gratulera, jag tror ändå att det endast har med tillfällighet att göra.
Jag vägrar tro att en önskan kan leda till sterilitet!!!