• mrsplupp

ej gravid trotts ägglossning

hur många gånger tog det för er att bli gravida när vi försökte runt ÄL?

Jag kör med stickor från clearblue och jag vet att jag har min ÄL.
    Vi har sex genom konstens alla regler, men inget händer ändå.
    Nu kom menshelvetet =(

jag är 33 år så jag är ju inte lastgammal.... =/

• Svar på tråden ej gravid trotts ägglossning
  • angelica03

för oss tog det 7-8 månader, är gravid i vecka 23 och detta är vårt första barn.

Håller tummarna för er =)

• Blablabla

För mig tog det ett år att bli gravid!

• Lady Namárië
    mrsplupp skrev 2011-05-25 09:01:15 följande:
    tack alla för svaret!
    vi har försökt sedan januari..men med stickor ett par månader..
    har svårt att ha "spontansex" då jag vart utsatt för övergrepp för några år sedan.

Vill egentligen ringa barnmorskan och få en tid, men jag vet att de antagligen kommer att säga att det är "för tidigt" för att få hjälp...

eftersom jag har regelbunden mens och regelbunda positiva ÄL test så antar jag att felet inte direkt ligger där..
    sen kan det väl va så som nån nämde att ett ägg inte behöver släppa jämt...men borde inte det bli nå mer "fel" då om det skulle krångla...

hur många fall av svårt att bli gravid ligger egentligen på mannen...
    känns lite ibland som att allt fokus ligger hos oss...att det är våra ägg som det ska krångla med osv?
    Det är fullkomligt normalt att det tar upp till ett år att bli gravid. Genomsnittet ligger nånstans runt sju månadrer, om jag inte minns fel.

Man kan mycket väl ha regelbunden mens och positiva äl-test utan att kroppen för den skull kan ordna en graviditet (äggen kan vara av dålig kvalitet, man kan ha för tunn slemhinna i livmodern etc etc), MEN det är vitkigt att komma ihåg att det i de allra flesta fall inte är något fel. Det är dessutom helt normalt att man har en eller ett par cykler varje år då inget ägg lossnar.

Har ni bara försökt sedan i januari finns det liksom ingen anledning alls till oro. Ge det lite tid och fortsätt "ligga i" (höhö ), så är det högst troligt att du är gravid inom ett år. Och skulle du INTE vara det är det läge att kontakta sjukvården för en utredning DÅ.

So say we all
  • ellysmamma
    Lady Namárië skrev 2011-05-25 08:47:01 följande:
    Fast att slappna av och "inte tänka på det" påverkar inte fertiliteten överhuvudtaget. Det är tvärtom ett rätt onödigt råd att ge, eftersom det implicerar att den som har svårt att bli gravid själv har orsakat problemet.
    Jag tycker inte alls att det är ett onödigt råd att ge, när jag själv varit med om det så...?
    Du får gärna ringa upp mina barnmorskor, som själv varit med om samma saker... så NEJ, det finns inga onödiga råd som helst, utan mest onödiga svar som dina.
  • Lady Namárië
    ellysmamma skrev 2011-05-31 12:44:04 följande:
    Jag tycker inte alls att det är ett onödigt råd att ge, när jag själv varit med om det så...?
    Du får gärna ringa upp mina barnmorskor, som själv varit med om samma saker... så NEJ, det finns inga onödiga råd som helst, utan mest onödiga svar som dina.
    Men snälla nån, det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att det skulle påverka fertiliteten att slappna av (eller att skaffa hun, lära sig spela banjo eller att för den delen adoptera barn). Om det var så enkelt skulle det ju vara ett utmärkt preventivmedel att tänka "hoppas jag blir gravid!" mitt under en oskyddad sexakt, eller hur.

Nej du, att påstå att folk som har fertilitetsproblem själv orsakat dem genom att "spänna sig" eller att "tänka för mycket" på barn är dumt, oreflekterat och rent ut sagt kränkande. De barnmorskor som kommer med sådana floskler borde faktiskt få sparken.

Absolut, extrem stress (vi snackar krigssituationer eller saker av liknande magnitud här) kan säkert påverka menscykeln. Ändå blir kvinnor världen över gravida dagligen under grymt ansträngande och psykist pressande förhållanden. Men att blanda ihop fruktansvärda stressituationer som rubbar den kroppsliga balansen och fertilitetsproblem hos i övrigt fullt friska kvinnor med regelbunden menscykel är att jämföra äpplen med päron.

Du kan inte tänka bort ett fertilitetsproblem, lika lite som du kan tänka dig till ett.

Nu var det länge sedan jag skrev den här texten, men läs den gärna och fundera över vad du egentligen säger till folk när du kläcker ur dig sådana där oreflekterade saker. Bara för att du anser att det funkade för dig behöver det inte vara en universell lösning på ett reellt problem.

www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b3216.html
    So say we all
  • ellysmamma
    Lady Namárië skrev 2011-05-31 21:05:13 följande:
    Men snälla nån, det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att det skulle påverka fertiliteten att slappna av (eller att skaffa hun, lära sig spela banjo eller att för den delen adoptera barn). Om det var så enkelt skulle det ju vara ett utmärkt preventivmedel att tänka "hoppas jag blir gravid!" mitt under en oskyddad sexakt, eller hur.

Nej du, att påstå att folk som har fertilitetsproblem själv orsakat dem genom att "spänna sig" eller att "tänka för mycket" på barn är dumt, oreflekterat och rent ut sagt kränkande. De barnmorskor som kommer med sådana floskler borde faktiskt få sparken.

Absolut, extrem stress (vi snackar krigssituationer eller saker av liknande magnitud här) kan säkert påverka menscykeln. Ändå blir kvinnor världen över gravida dagligen under grymt ansträngande och psykist pressande förhållanden. Men att blanda ihop fruktansvärda stressituationer som rubbar den kroppsliga balansen och fertilitetsproblem hos i övrigt fullt friska kvinnor med regelbunden menscykel är att jämföra äpplen med päron.

Du kan inte tänka bort ett fertilitetsproblem, lika lite som du kan tänka dig till ett.

Nu var det länge sedan jag skrev den här texten, men läs den gärna och fundera över vad du egentligen säger till folk när du kläcker ur dig sådana där oreflekterade saker. Bara för att du anser att det funkade för dig behöver det inte vara en universell lösning på ett reellt problem.

Kläcker ur mig? För det första så skrev jag så för att vara snäll, man säger sånna saker för artighets skull, nu tänker jag inte disskutera detta mer, för det är så himla onödigt. see ya
  • bubbel
    Lady Namárië skrev 2011-05-25 08:47:01 följande:
    Fast att slappna av och "inte tänka på det" påverkar inte fertiliteten överhuvudtaget. Det är tvärtom ett rätt onödigt råd att ge, eftersom det implicerar att den som har svårt att bli gravid själv har orsakat problemet.
    Jag älskar dig!!!! {#emotions_dlg.flower}

Jag har såååååå svårt för alla idiotiska "råd" folk kommer med!!!

Slappna av???  
  • bubbel
    Lady Namárië skrev 2011-05-31 21:05:13 följande:

Jag får ofta höra av arbetskamrater att jag ska slappna av så kommer jag snart bli gravid, eller jag nog ska se att jag kommer bli gravid nu under sommaren när man gör semesteruppehåll på fertbehandlingen... 
    Jag blir både ledsen och arg när jag hör det!
    Vet inte vad jag ska svara...
    Jag ÄR avslappnad!! Jag går itne runt som en fiolsträng och grubblar, jag mediterar och promenerar mm mm... sover gott om natten... 

Dom säger ju rakt ut att det är MITT fel att vi inte lyckas få det barn vi BÅDA längtar så efter!

Att vissa lyckats bara för att dom "slappnat av" är bara att gratulera, jag tror ändå att det endast har med tillfällighet att göra.
    Jag vägrar tro att en önskan kan leda till sterilitet!!! 
  • Lady Namárië
    ellysmamma skrev 2011-06-01 18:36:52 följande:
    Kläcker ur mig? För det första så skrev jag så för att vara snäll, man säger sånna saker för artighets skull, nu tänker jag inte disskutera detta mer, för det är så himla onödigt. see ya
    "För artighets skull"? Uttrycket sårar, skuldbelägger och kränker männsikor, men du tycker ändå att det är rätt att använd det, för du ville bara vara "snäll"? I rest my case.
    bubbel skrev 2011-06-01 20:32:47 följande:
    Jag får ofta höra av arbetskamrater att jag ska slappna av så kommer jag snart bli gravid, eller jag nog ska se att jag kommer bli gravid nu under sommaren när man gör semesteruppehåll på fertbehandlingen... 
    Jag blir både ledsen och arg när jag hör det!
    Vet inte vad jag ska svara...
    Jag ÄR avslappnad!! Jag går itne runt som en fiolsträng och grubblar, jag mediterar och promenerar mm mm... sover gott om natten... 

Dom säger ju rakt ut att det är MITT fel att vi inte lyckas få det barn vi BÅDA längtar så efter!

Att vissa lyckats bara för att dom "slappnat av" är bara att gratulera, jag tror ändå att det endast har med tillfällighet att göra.
    Jag vägrar tro att en önskan kan leda till sterilitet!!! 
    Exakt. Och de som anser att det HAR funkat för denm har väldigt svårt att ta in att de troligen skulle ha blivit gravida vid just det tillfället oavsett om de tävlat i Tour de France eller suttit hemma och räknat spermier, helt enkelt för att tillfället och förutsättningarna var RÄTT just då.

Det är mycket som skall klaffa för att man skall lyckas bli gravid (inte bara skall ägg och spermie träffas vid rätt tillfälle, de skall båda vara av god kvalitet så att celldelningen fungerar felfritt. Sedan skall ägget lyckas fästa i normaltjock slemhinna och fortsätta utvecklas normalt osv osv). Det ÄR inte konstigt att det tar lite tid för en del, även under optimala förhållanden. Men man kan helt enelt inte påverka sådana saker genom att tänka mer eller mindre på hur mycket man längtar efter barn.
    So say we all
  • bubbel

Amen!!! Ett exempel jag börjat använda är: en kille på jobbet har diabetes och måste ta sprutor regelbundet. Jag måste också ta sprutor regelbundet pga mitt tillstånd (PCO) Men enligt vissa så ska det då räcka att jag inte tänker på mitt besvär så ska allt ordna sig. Undrar om det funkar på diabetiker också??? Sen en annan tanke jag får... Om nån ber dig att INTE tänka på isbjörnar, vad tänker du på då?

• Zinfandel

Måste bara få göra ett litet inlägg.... Och i så fall skulle ingen som gör IVF bli gravid för man är ju sällan så medveten om situationen som när man tar femtielva sprutor, äggplock, återföring och allt vad det innebär.... LIiiite svårt att tänka bort Flört

• mialee1

Jag tycker ni ska göra en fertilitetsundersökning. Vi försökte i åååår och jag hade ägglossning men blev inte gravid. Det kan bero på så många saker, men i vårt fall var det mannen som hade antikroppar mot sina egna spermier, så de kom aldrig fram till ägget. Det löste sig genom en IVF-befruktning och nu har vi vår efterlängtade dotter.

• mialee1
    mrsplupp skrev 2011-05-25 09:01:15 följande:
    hur många fall av svårt att bli gravid ligger egentligen på mannen...
    känns lite ibland som att allt fokus ligger hos oss...att det är våra ägg som det ska krångla med osv?
    Mycket bra fråga eftersom fokus verkligen ligger på kvinnas reproduktionscykel. I vårt fick vi först höra att allt "såg bra ut" hos min man, men att jag "troligen" hade PCO. Vi började med hormontabletter (tre omgångar inget barn), därefter sprutor och insemination (två omgångar inget barn).

Vid det andra inseminationsförsöket fick vi vänta en halvtimme extra för att "det var sbvårare att rena Xs sperma än förra gången...."     Va?, sa vi...."Jaaaaa...han har antikroppar som klumpar ihop spermierna.....Obestämd ......och det får vi veta nu!?

Behöver jag säga att jag blev arg? DÅ fick vi göra en IVF där de stoppade in spermien i ägget och vips hade vi 5 befruktade ägg!  Och det blev en dotter av ett av dessa. Hjärta
  • mrsplupp
    mialee1 skrev 2011-06-02 11:23:04 följande:
    Mycket bra fråga eftersom fokus verkligen ligger på kvinnas reproduktionscykel. I vårt fick vi först höra att allt "såg bra ut" hos min man, men att jag "troligen" hade PCO. Vi började med hormontabletter (tre omgångar inget barn), därefter sprutor och insemination (två omgångar inget barn).

Vid det andra inseminationsförsöket fick vi vänta en halvtimme extra för att "det var sbvårare att rena Xs sperma än förra gången...."     Va?, sa vi...."Jaaaaa...han har antikroppar som klumpar ihop spermierna.....Obestämd ......och det får vi veta nu!?

Behöver jag säga att jag blev arg? DÅ fick vi göra en IVF där de stoppade in spermien i ägget och vips hade vi 5 befruktade ägg!  Och det blev en dotter av ett av dessa. Hjärta
    åh vad härligt grattis!
    Tråkigt bara att det ska gå så långt!
    Sitter och väntar nu på denna ägglossning BIM-1
    händer inget denna gång tänker jag ringa och fråga
    är trotts allt 33 år och blir ju inte yngre och tänk om man önskar fler än ett barn...
  • Annaloo

1:a gången 8 försök
    2:a gången 9 försök
    3:e gången 1 försök

• Scruffy82
    Annaloo skrev 2011-06-23 18:18:14 följande:
    1:a gången 8 försök
    2:a gången 9 försök
    3:e gången 1 försök
    Bra,du ger alla hopp.......
  • mrsplupp

Ville bara tillägga att jag vart gravid på 2a försöket med clearblue stickorna
    nu är jag i vecka 30 =)

• vinur
    mrsplupp skrev 2011-12-17 10:44:30 följande:
    Ville bara tillägga att jag vart gravid på 2a försöket med clearblue stickorna
    nu är jag i vecka 30 =)
    Grattis!
    Själv är jag inne på försök 18.....
Svar på tråden ej gravid trotts ägglossning