• Brodsmulan

Divertikulos - Cancer i grovtarmen?

Någon här inne som haft någon av dessa eller känner någon som haft?

Maken min fick åka akut i fredags först till vårdcentralen då han fått ge sig hem från nattjobbet natten innan för han hade så ont i magen. Där blev han efter provtagningar vidareskickad till lassarettet där de konstaterade troligen divertikulos, men han kommer få göra en rektoskopi i januari för att utesluta cancer i grovtarmen.
    Hur lång tid tar det för att smärtorna att ge sig, han har nu ätit flytande i 3 dagar och har fortfarande väldigt ont i magen. Om det nu mot all förmodan skulle vara cancer, hur går de då vidare. Känns väldigt olustigt när man inget vet och till honom sa de inte direkt mycket bara att han skulle äta flytande första veckan och därefter öka fiberintag och motion för att hjälpa.

Någon som har mer info att ge?

• Svar på tråden Divertikulos - Cancer i grovtarmen?
  • LadyMarmalade

vad är divertikulos?

• bustjejen

Man ser på rektoskopin om han har divertikulit, ofta behandlas det med antibiotika. Man kan även via en rektoskopi eller coloskopi utesluta cancer i tjocktarmen.
    Om, mot förmodan man misstänker cancer, kan man gå vidare med tex röntgen, ev datortomografi eller passageröntgen. Efter röntgensvaret tar man ställning till ev. operation.
    Hoppas det gav lite svar ialla fall

• bustjejen

Divertikulos = fickor i tarmen
    Divertikulit = inflammerade tarmfickor

• Brodsmulan

Tack så jättemycket för era snabba svar.. gulliga ni är som hjälper Fass-länken har jag men gastrolabs länken var ny. Mer information gör ju att man kan bli lite lugnare men just att de inte ville avfärda cancer gör mig hypernervös.

• skriva

Vet du vad - fickor i tarmen behöver inte innebära cancer. Min mamma fick konstaterat att hon hade fickor för kanske 25 år sen och hon fick ingen cancer i tarmen. Hon fick anvisningar om kosten sen blev det bra.

Lycka till!

• LadyMarmalade

Brödsmulan...de avfärdar aldrig en eventuell cancerrisk...

fick gå med ångest jag oxå när jag utreddes för min mage...men har "bara" IBS...
    Gör nog så ont men är iaf inte dödligt....

Och om smärtorna kom väldigt plötsligt och han aldrig haft besvär innan så tycker jag cancer är långsökt...

• siamesen

Och det stod ju att det var en vanlig sjukdom och att det oftast inte var nagot farligt alls

• Brodsmulan

Nej, ni har så rätt.. fast smärtan har inte kommit plötsligt, men nu var den så pass hög att han inte pallade längre. Innan har han haft det av och till men inte till denna grad, har oftast bara sagt att -det går över snart, behövs inte åka. Får man hoppas nu att om det skulle vara nått inte är alldelens för länge han har väntat. Fast lite så är nog jag också.. springer inte till läkaren i 'onödan'. Däremot grabbarna kör jag iväg heller en gång för mycket, bra konstig man är.
    Nej, man kan inget annat än läsa sig till vad som står och invänta det nya året och nya prover.
    Tack innerligt för era svar. Kram Cissi.

• Brodsmulan

LadyMarmelade.. vad är IBS, låter inte som något 'bara' om det gör ont..

• siamesen

Blöder man inte dessutom om man har coloncancer?

• bustjejen

Siamesen: nej, man behöver inte blöda när man har coloncancer, men man kan göra det.

TS: Smärtan beror nog på att hans tarmfickor har blivit inflammerade. Steget till att han skulle ha cancer är väldigt långt.
    Lycka till

• LadyMarmalade

IBS: är smärtor från tarmarna...man känner i princip varenda rörelse de där korvarna gör
    lovar att min mage sparkar mer nu än nånsin under graviditeterna

Tyvärr är det inte behagligt utan gör antingen fruktasnsvärt ont eller så är det bara drygt...

Svar på tråden Divertikulos - Cancer i grovtarmen?