• Anonym (spiral utan tråd)

Vilket preventivmedel föredrar ni killar?

Ja, som rubriken lyder vilket preventivmedel föredrar ni KILLAR? ENDAST KILLAR får rösta men tjejer får gärna kommentera i tråden. Några av de alternativ jag har tagit med räknas kanske inte som preventivmedel men jag har ändå tagit med de alternativen.

Själv har jag kopparspiral med helt bortklippta trådar. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 10:37
    Såg nu att det blev lite fel med radbyten i omröstnin gen och jag ber om ursäkt för det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 23:14
    Jag glömde sterilisering och kondom för kvinnor (femidom?). Skriv gärna om det om ni har erfarenhet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket preventivmedel föredrar ni killar?
  • Tom Araya
    Anonym (spiral utan tråd) skrev 2011-05-25 23:11:32 följande:
    Så du har haft sex med tjejer som har haft spiral och pessar men inte känt något? Var det kopparspiral eller hormonspiral?
    Inte den blekaste faktiskt.
    Några har använt spiral men de flesta har nog tagit någon typ av P-piller.
    Jag brukar inte fråga vilken sort utan ser bara till att där finns något skydd mot det vi behöver skydda oss mot.
  • Tom Araya
    Anonym (spiral utan tråd) skrev 2011-05-25 23:11:32 följande:
    Så du har haft sex med tjejer som har haft spiral och pessar men inte känt något? Var det kopparspiral eller hormonspiral?
    Jag ska tilägga att jag inte känt något vad jag kan minnas, har ju inte särskilt lång en.Solig
    Tom Araya skrev 2011-05-25 23:14:34 följande:
    Inte den blekaste faktiskt.
    Några har använt spiral men de flesta har nog tagit någon typ av P-piller.
    Jag brukar inte fråga vilken sort utan ser bara till att där finns något skydd mot det vi behöver skydda oss mot.
    OKej. Har du någon erfarenhet av p-ring?

Om det var min partner som använde skyddet skulle jag definitivt vilja veta vilket slags skydd det var (hormon eller koppar t ex) och läsa på noga om det. Men visst, abort ligger ju på tjejen så det är väl vi som får engagera oss. 
  • Tom Araya
    Anonym (spiral utan tråd) skrev 2011-05-25 23:18:19 följande:
    OKej. Har du någon erfarenhet av p-ring?

Om det var min partner som använde skyddet skulle jag definitivt vilja veta vilket slags skydd det var (hormon eller koppar t ex) och läsa på noga om det. Men visst, abort ligger ju på tjejen så det är väl vi som får engagera oss. 
    Ja det kanske är konstigt att vara ointresserad.
    I förhållanden litar jag på henne, hennes omdömme och att hon provat ut det som funkar bäst för henne.
    Jag ser ingen anledning att lägga mig i, jag är ju man och kan inte förstå allt i detalj som bara gäller kvinnor.
    Jag kanske skulle ta reda på mer nu när jag är äldre om jag är i ett stadigt och långvarit förhållande.

Under ONS och de första gångerna i inledningen av ett förhållande brukar det bli kondom så då finns ingen anledning till att intressera sig för sådant.
    Tom Araya skrev 2011-05-26 00:12:22 följande:
    I förhållanden litar jag på henne, hennes omdömme och att hon provat ut det som funkar bäst för henne.
    Jag ser ingen anledning att lägga mig i, jag är ju man och kan inte förstå allt i detalj som bara gäller kvinnor.
    Jag kanske skulle ta reda på mer nu när jag är äldre om jag är i ett stadigt och långvarit förhållande.

Under ONS och de första gångerna i inledningen av ett förhållande brukar det bli kondom så då finns ingen anledning till att intressera sig för sådant.
    Okej. Själv skulle jag nog inte våga lite helt på någon annan utan vilja ha kontroll. Men det beror kanske på att det är kvinnans kropp som blir gravid. Eller så är man helt enkelt olika som person. Jag vet inte. Intressant med tankar från män. Men att du skriver att det "bara gäller kvinnor"... Det kan ju påverka ditt liv ganska drastiskt? Men jag förstår vad du menar med att du litar på din partner och hennes omdöme, det låter bra tycker jag. 

Får man fråga vilket preventivmedel ni använder nu? (Om du redan har skrivit det så ber jag om ursäkt.) 
    Tom Araya skrev 2011-05-26 00:12:22 följande:

Och att "lägga sig i"... Jag skulle bara bli glad om min partner visade lite intresse och verkade brydd om m in hälsa och så.
  • Tom Araya
    Anonym (spiral utan tråd) skrev 2011-05-26 00:42:27 följande:
    Och att "lägga sig i"... Jag skulle bara bli glad om min partner visade lite intresse och verkade brydd om m in hälsa och så.
    Klart som fan att jag bryr mig om hennes hälsa men som sagt, jag har hittills inte sett någon orsak till att ta reda på mer. Kanske i framtiden. Är ju singel nu.Solig
  • Tom Araya
    Anonym (spiral utan tråd) skrev 2011-05-26 00:40:07 följande:
    Okej. Själv skulle jag nog inte våga lite helt på någon annan utan vilja ha kontroll. Men det beror kanske på att det är kvinnans kropp som blir gravid. Eller så är man helt enkelt olika som person. Jag vet inte. Intressant med tankar från män. Men att du skriver att det "bara gäller kvinnor"... Det kan ju påverka ditt liv ganska drastiskt? Men jag förstår vad du menar med att du litar på din partner och hennes omdöme, det låter bra tycker jag. 

Får man fråga vilket preventivmedel ni använder nu? (Om du redan har skrivit det så ber jag om ursäkt.) 
    Det jag menar är att jag inte kan känna vilka P-medel som fungerar för henne eller inte. Jag kan ju inte ens prova på mig själv så att jag har något att referera till.

Vad det gäller graviditet ser jag självklart det på ett annat sätt. Jag bryr mig i allra högsta grad men är ju fortfarande fel person att tala om vad hon ska använda.

Även om jag tog reda på mer innebär det inte automatiskt att jag har mer kontroll eftersom det är hon som väljer vad som passar henne bäst i alla fall.
    Tom Araya skrev 2011-05-26 01:13:33 följande:
    Det jag menar är att jag inte kan känna vilka P-medel som fungerar för henne eller inte. Jag kan ju inte ens prova på mig själv så att jag har något att referera till.

Vad det gäller graviditet ser jag självklart det på ett annat sätt. Jag bryr mig i allra högsta grad men är ju fortfarande fel person att tala om vad hon ska använda.

Även om jag tog reda på mer innebär det inte automatiskt att jag har mer kontroll eftersom det är hon som väljer vad som passar henne bäst i alla fall.
    Jag förstår vad du menar absolut. Det är svårt att tänka sig in i en killes situation... Men om det var min partner som använde "spiral" så skulle jag nog ändå fråga om det var koppar- eller hormonspiral. Även om jag inte kunde bestämma eller ha kontroll så så skulle jag nog ändå vilja veta vilket skydd som används för att JAG inte ska bli förälder. När du skrev "inte den blekaste" så känns det inte så låter det lite som en axelryckning. Men som sagt, jag förstår hur du menar, att du ändå inte kan göra något åt saken, så du litar på tjejen. Men en liten fråga kan ju ställas trots att man litar på tjejen. Det kanske var länge sen, men jag tycker att själva ämnet är intressant.

Om min partner skulle äta någon annan medicin som inte påverkade mig så akulle jag vilja veta vilken medicin det var ändå. Inte för att jag vill "lägga mig i" utan för att jag bryr mig.
    Jag inser nu att jag var otydlig i TS. Det jag vill med tråden är INTTE att veta vad killar anser om att preventivmedel påverkar kvinnan. Det jag vill veta är hur NI upplever olika preventivmedel. T ex att spiralens trådar känns, att kondom påverkar känseln, att pessar är i vägen, att avbrutet samlag är tråkigt, eller vad ni nu tycker.

Jag har läst här på Familjeliv och andra sidor och det verkar som om ALLA män tyckler att spiralens trådar gör jätteont?! Stämmer det? Själv blev jag livrädd när jag läste det. Så nu har jag fått en ny spiral HELT UTAN trådar. Den ska inte kunna kännas enligt barnmosrkan. Hur skulle den kunna kännas liksom, den är ju helt inne i livmodern, en bra bit in typ. Måste opereras ut om fem år ungefär. Men vad gör man inte för att killen ska få knulla utan kondom.
Svar på tråden Vilket preventivmedel föredrar ni killar?