Överviktig 7-åring
Jag har en tjej på 7,5 år som är överviktig, hon har alltid ÄLSKAT mat och ätit rejäla portioner. Jag skäms nu när jag tänker att det är mitt (och min man förstås) fel att det blivit som det är. Hon är inte jättestor, men jag måste lägga i handbromsen nu innan det går för långt och det är så svårt!! Det är inte det att hon får godis, glass och sötsaker i mängder, tvärtom så har vi faktiskt varit väldigt strikta med det, men som sagt så har vi nog låtit henne äta alldeles för stora portioner mat. Vi har två barn till och de är inte överviktiga över huvud taget, så det beror inte på dåliga kostvanor, vi äter mycket frukt och grönt.
Det är ju så; barn har i alla tider varit "duktiga" om de äter upp allt på tallriken, smakar på allt osv...Till saken hör också att hon inte går på någon aktivitet just nu, hon vill inte men vi har börjat försöka ta oss tid att gå långa promenader och joggingturer med henne. Det svåra är att prata med en sjuåring om att hon behöver gå ner i vikt utan att hon ska känna skuld, känna sig tjock, mindre värd osv. Hur GÖR man??? Hon är i en så känslig ålder ändå och man vill ju inte göra livet ännu svårare:(.
Ni vet, när små barn är lite mulliga så är det bara "gulligt", men när man kommer i skolåldern är det inte så gulligt längre...Hon har fått höra några kommenarer från stöddiga ungar i skolan och som förälder är det en fruktansvärd känsla att veta att ens barn blivit retad.
Är det någon som är/har varit i samma situation så får ni gärna dela med er av erfarenheter. Jag vet att vi kommer fixa det här (det måste vi!) men lite tips och råd på vägen vore inte helt fel!