• Anonym (ledsen mamma)

Överviktig 7-åring

Jag har en tjej på 7,5 år som är överviktig, hon har alltid ÄLSKAT mat och ätit rejäla portioner. Jag skäms nu när jag tänker att det är mitt (och min man förstås) fel att det blivit som det är. Hon är inte jättestor, men jag måste lägga i handbromsen nu innan det går för långt och det är så svårt!! Det är inte det att hon får godis, glass och sötsaker i mängder, tvärtom så har vi faktiskt varit väldigt strikta med det, men som sagt så har vi nog låtit henne äta alldeles för stora portioner mat. Vi har två barn till och de är inte överviktiga över huvud taget, så det beror inte på dåliga kostvanor, vi äter mycket frukt och grönt.

Det är ju så; barn har i alla tider varit "duktiga" om de äter upp allt på tallriken, smakar på allt osv...Till saken hör också att hon inte går på någon aktivitet just nu, hon vill inte men vi har börjat försöka ta oss tid att gå långa promenader och joggingturer med henne. Det svåra är att prata med en sjuåring om att hon behöver gå ner i vikt utan att hon ska känna skuld, känna sig tjock, mindre värd osv. Hur GÖR man??? Hon är i en så känslig ålder ändå och man vill ju inte göra livet ännu svårare:(.

Ni vet, när små barn är lite mulliga så är det bara "gulligt", men när man kommer i skolåldern är det inte så gulligt längre...Hon har fått höra några kommenarer från stöddiga ungar i skolan och som förälder är det en fruktansvärd känsla att veta att ens barn blivit retad.

Är det någon som är/har varit i samma situation så får ni gärna dela med er av erfarenheter. Jag vet att vi kommer fixa det här (det måste vi!) men lite tips och råd på vägen vore inte helt fel!

• Svar på tråden Överviktig 7-åring
  • GAGA

Jag kan tycka att ni som förälder bör sätta barnet på en aktivitet.
    Låt henne välja mellan tex fotboll, simning och gymnastik eller något och sen ser ni till att hon kommer iväg.
    Jag kan tänka mig att det är tråkigare för henne att gå ut och springa bara för att spinga än att röra på sig i tränings- lek  med kompisar(som det oftast är i aktiviteter för barn i hennes ålder).

• GAGA

Låt alltså inte henne bestämma att hon inte vill utan säg helt enkelt att nu är det såhär men att hon själv får välja aktivitet.

• Birgitta2

Det där är ju hur svårt som helst. Man kanske kan lägga det så att man säger att det inte är nyttigt för kroppen att äta för mycket eftersom hjärtat får arbeta hårdare? Eller är det överkurs att prata så?

Kanske ni kan ösa på lite mer sallad och grönt och lägga lite mindre av annan mat på hennes tallrik? Dra ner rejält på kolhydraterna och låt henne äta lite mer fisk, fågel och kött? Kolhydrater måste man ha (ris, potatis och pasta) men man kanske minskar ordentligt på det.

Bara några tankar jag hade.

• Anonym

Dra ner på frukten till en om dagen (socker i alla dess former är varken bra för tänderna eller vikten) och försök laga nyttigare mat. Jag anser, av erfarenhet, att det är farligt att göra sitt barn medvetet om att man tycker att det är överviktigt och behöver bromsas så att det kan växa in i vikten så det är bättre att försöka smyga in bättre diet och motionsvanor. Annars finns riskt för ätstörningar, både sådana som gör en smal och sådana som gör en smällfet. 

• Anonym

Det verkar ju mer som om det är bristen på rörelse än kosten som är problemet. Jag skulle inte prata med henne om att "hon är tjock och måste börja motionera" utan försöka hitta en aktivitet som hon tycker är kul. Kanske tillsammans med någon kompis? Dessutom gå promenader, åka till simhallen och göra andra aktiva saker på kväller och helger.
    Om hon själv tar upp det som ett problem berätta för henne att hon är världens finaste men för att må bra är det viktigt att röra på sig mycket.

• Lindreas

Jag tycker faktiskt att ni ska sätta henne på en aktivitet, hon kan få välja mellan gymnastik, fotboll eller simning till exempel, och prata om att kroppen mår bra av att röra på sig. Inte ett ord om tjock eller vikt eller något sånt! Bra att ni tar tag i problemet, jättebra!

• Anonym (tjorven)

Hej

Jag blev som barn överviktig när jag kom upp i den åldern, och är än idag överviktig. Börjar närma mig 30 nu, och har svårt för att gå ner i vikt. Det var inte särskilt kul att bli retad i skolan kan jag säga. Särskilt inte på gymnastiken. Fram tills min pappa fick problem med knäna och hade väldigt hög arbetsbelastning så tog han ofta med mig på skid- och cykelturer, men när det slutade så ökade min övervikt. Jag var så blyg också, så jag vågade aldrig börja med någon lagsport eller så. Tyvärr så är det upp till er föräldrar att lösa det här. Sätt fokus på att det ska vara roligt, inte att hon ska träna eller gå ner i vikt - det blir en bonus. Skaffa hund, plocka bär, vandra i skogar och tälta, cykelturer, åka längd/slalom-skidor, simma o.s.v.  

• Anonym

Vi har samma problem min son som är 7 år är också överviktig vi har pratat med en barnläkare om våran sons vikt vi har inte heller sötsaker hemma och godis får han bara på lördag. han rör på sig varje dag i skolan de har gymnastik 1 gång i veckan och simmning med barnen 1 gång i veckan när han kommer hem så är han ute leker springer cyklar mm. Innan hade vi han på simskola själva 2 gånger vecka men det är slut för säsongen nu till hösrten i gen ska han få simma igen han tycker det är kul och då får han fortsätta. Tjata inte på henne om vikten då blir hon bara ledsen läkaren vi var hos sa att när barnen växer så jämnar vikten ut sig din dotter är 7 år och våran son är 7år. vi fick våran son att vilja simma för han älskar vatten och när vi frågade om han ville börja simma efter skolan så sa han ja med en gång och han har trivs väldigt bra på sina simskolor fast att de andra barnen har varit smalare än han så har ingen sagt något om hans vikt alla är vi olika som personer en del är långa smala en del runda och korta. Sätt dig ner med henne fråga vad hon kan tycka är kul att gjöra nu till sommaren där vi bor så annordnar svenska kyrkan 5 dagars läger där barn i min sons ålder får åka med ut  9,00 och komma hem igen 16.00 de hämtar och kör hem där kommer de röra på sig mycket våran son ska vara med på detta läger.  Att ni är ute och går med henne är bra vi är ute och går med våran son med. men som läkaren sa när barnet växer så kommer vikten jämna ut sig efter hand

• kopparkakan

Det första du ska göra är att sluta jämföra med syskonen och titta mer opartiskt på kropp vs vikt. Hon kan ju upplevas som överviktig tack vare sparrisar till syskon.

Titta över familjens matvanor överlag, du ska inte ändra kosten för henne utan välja nyttigare alternativ för alla. Är portionerna för stora kan ni börja använda en mindre storlek på tallrikarna. Man äter minst lika mycket med ögonen som med munnen och stora tallrikar drar upp portionsstorleken.

Jogging för 7-åringar i preventivt syfte är enligt mig rent förkastligt. DÄR signalerar man verkligen om övervikt. Barn ska röra på sig för att det är kul, inte för att de måste. Se över familjens vanor och börja röra på er allihopa tillsammans. Åk tex till simhallen, promenera i skogen eller gör det ni tycker är kul.

Sammantaget är mitt råd att ändra på familjens vanor - inte barnets. Och att se barnet för det den är utan jämförelse annat än med vedertagna kurvor.

• Anonym

Dans är ju ett alternativ som de flesta brukar tycka är kul+ att det är jättebra motion. Laga mindre mängd mat så att det precis räcker till -dela upp på tallrikar till alla-då kan man på ett enkelt sätt neka till mera mat och ersätta med mera grönsaker istället

• kopparkakan
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2011-05-25 11:56:55 följande:

Det är ju så; barn har i alla tider varit "duktiga" om de äter upp allt på tallriken, smakar på allt osv...

Vill bara kommentera det därför att det är en inställning som är helt uppåt väggarna!
    Det var så förr när människor faktiskt hade det taskigt och det inte alltid var givet att det fanns mat på bordet så att det räckte till att mätta alla ordentligt.

Jag har mött det hos min mormorsmor och den generationen men inte efter, kanske är det min familj som är annorlunda, vad vet jag.

Barn är duktiga som SMAKAR (människan är naturligt misstänksam mot nya smaker) men inte för att de äter upp. Så där har man en uppfostransgrej som faktiskt kan bidra till övervikt hos barn.
  • Emmi27

Jag har varit ert barn kan jag säga. Ville alltid ha en extra portion och var jämt sugen på saker. Min stackars mamma försökte intala mig att jag bara var sugen och inte hungrig vilket jag motsade mig bestämt. Min pappa var knappast kapabel att se hur mycket ett barn bör äta så där fick jag äta vad fan jag ville i princip. Jag önskar att mina föräldrar skitit blanka fan i när jag blev vansinnig över att jag inte fick mer mat för då kanske jag hade lärt mig att känna mättnad. Förstår min mamma som inte orkade stå emot alltid men jag blev mobbad i skolan och började tröstäta väldigt tidigt, har kämpat med vikten i HELA mitt liv. Har alltid haft nån sorts aktivitet för mig men alltid haft det där mat-beroendet ändå.

Min poäng är att jag tror att ni behöver vara stenhårda. Laga precis så att det räcker och säg sen att det finns faktiskt ingen mer mat och om hon verkligen är hungrig igen efter middagen så får hon mätta sig med en apelsin eller nåt annat vitaminrikt.

Om hon verkligen inte vill gå på någon aktivitet, skaffa en studsmatta, brukar barn gilla och det är jättebra motion. Men framför allt, tänk framåt och inte på att ni är elaka eller på att ni får dåligt samvete, för då gör ni henne en björntjänst. kan tänka mig att det är jättesvårt att stå emot men hellre att ni går igenom ett helvete med detta nu än att ho får gå igenom ett helvete sen.

• Anonym

Jag har en sådan "duktig" dotter. Nu är hon bara fem men hon har alltid varit matglad och vi fick varningar från bvc när hon var 2,5 år. Jag kom på att hon äter för att hon inte har något annat att göra så när hon nu vill ha något extra så hittar vi på något att göra istället för hon kan själv känna att hon bara är lite rastlös.

Så jag tycker det låter toppen att ni nu gör något för er dotter så att hon kan slippa ett bekymmer. Dra ner på portionerna om hon äter för mycket, lägg upp maten och ställ bort kastruller och annan påfyllnad man kan tänkas ha på bordet för att ta mer. En portion räcker fint. Och så se till att hon dricker mycket vatten, det tycker jag känns nyttigt och bra

Bara lite tankar från en okunnig.

Svar på tråden Överviktig 7-åring