• Mistys Daisy

Få p-piller utskrivet..går det på vårdcentral?

Bara en undran, fick ju utskrivet hos min barnmorska sist.

Behöver snart nya...måste man till en gynekolog eller skriver ens vanliga läkare ut det med på vårdcentralen. Skall ju inte behöva göra undersökning då man är kollad efter förlossningen?

Ren lathet, för det är närmare till vårdcentralen ;)

Frågar här först, ifall någon vet, för de är så jobbigt att sitta i telefonkö , haha!!

• Svar på tråden Få p-piller utskrivet..går det på vårdcentral?
  • Anova

Finns det ingen mödravårdscentral i närheten eller är du så pass ung att du kan gå på ungdomsmottagning? Gynekolog behöver man absolut inte gå till, de flesta som skriver ut p-piller är barnmorskor på MVC/Um som har förskrivsrätt.

• Mistys Daisy
    Anova skrev 2011-05-25 12:25:29 följande:

Finns det ingen mödravårdscentral i närheten eller är du så pass ung att du kan gå på ungdomsmottagning? Gynekolog behöver man absolut inte gå till, de flesta som skriver ut p-piller är barnmorskor på MVC/Um som har förskrivsrätt.

Näe..e ingen ungdom längre ;) Det är en bit till gyn/mödravården men de e bara å lasta in barnvagnen på spårvagnen :) Tre minuter gångväg till vårdcentralen, därför jag undrade bara.

Jag gillade verkligen min barnmorska, men dit får man väl inte gå nu när barnet är "stort" 10 månader? Det är väl bara som gravid man går dit?

Ringer man till gyn tänker dom väl göra undersökning? Det finns väl ingen som gillar att gå till gyn, haha ;)

• mullemuppan

När jag åt p-piller kunde man ringa vart annat år för att göra receptförnyelse (man gjorde alltså besök med undersökning vart annat år och året därefter behövde man inte komma in). Nu har jag sett att man kan lägga in om receptförnyelse på nätet, har du kollat upp det alternativet i ditt landsting?

• Åssi

Jag har ringt och då har hon frågat om det funkar bra och skrivit ut ett nytt recept. Det är minst 4 år sedan jag var på undersökning.

• Anova
    Mistys Daisy skrev 2011-05-25 12:31:59 följande:

Näe..e ingen ungdom längre ;) Det är en bit till gyn/mödravården men de e bara å lasta in barnvagnen på spårvagnen :) Tre minuter gångväg till vårdcentralen, därför jag undrade bara.

Jag gillade verkligen min barnmorska, men dit får man väl inte gå nu när barnet är "stort" 10 månader? Det är väl bara som gravid man går dit?

Ringer man till gyn tänker dom väl göra undersökning? Det finns väl ingen som gillar att gå till gyn, haha ;)

Gyn är mer till för om man har "problem" eller misstänker någon sjukdom. Till mödravårdscentralen går man även om man vill ha preventivmedel.. Jag har inga barn men har gått hos MVC sedan jag var 21.

Det går säkert att få ett receptförnyande via VC om du använt p-piller förr. Ring och fråga, även om du får sitta i kö.

• Mistys Daisy
    Åssi skrev 2011-05-25 12:36:04 följande:
    Jag har ringt och då har hon frågat om det funkar bra och skrivit ut ett nytt recept. Det är minst 4 år sedan jag var på undersökning.

Till din barnmorska, fast du inte är aktiv där nu? :)

• Mistys Daisy

Tack för hjälpen alla!

Ska ringa mvc i morgon på deras telefontid, annars testar ja vårdcentralen. Gyn i sista hand ;)

• Åssi
    Mistys Daisy skrev 2011-05-25 12:38:00 följande:

Till din barnmorska, fast du inte är aktiv där nu? :)

Till samma mvc som jag gick hos när jag var var gravid ja.
  • Seven Costanza

Jag har aldrig varit gravid och har ändå alltid fått p-piller av barnmorska på MVC. Hon har sitt kontor på en vanlig vårdcentral. Jag har inte behövt göra någon gynundersökning där, har gått där i två år. När jag yngre och gick på en annan VC fick jag dock göra gynundersökning första gången jag skulle få p-piller.

• JPT
    mullemuppan skrev 2011-05-25 12:34:18 följande:
    När jag åt p-piller kunde man ringa vart annat år för att göra receptförnyelse (man gjorde alltså besök med undersökning vart annat år och året därefter behövde man inte komma in). Nu har jag sett att man kan lägga in om receptförnyelse på nätet, har du kollat upp det alternativet i ditt landsting?
    När jag har ätit p-piller (inom SLL och VG-regionen) har man varit tvungen att komma in varje år för att mäta blodtrycket. Gick inte att kompromissa och skriva ut recept via telefon eller förnya via Internet. 
  • Mistys Daisy

Ringde min Bm och det gick så bra att komma och få nytt recept. Skall dit när tabletterna är slut. Sen erbjuder dom undersökning om man vill...men det får jag allt fundera på ;)

Tack för ni tipsade mig! Känns kanon att få gå till min goa barnmorska!! trodde inte det ens va möjligt :)

Svar på tråden Få p-piller utskrivet..går det på vårdcentral?