• sallybuse

Köttet blir så segt Varför??????

Min man är jätte duktig på att laga mat.Han är ingen kock.Men en sak som han funderara över när han lagar grytor med oxkött eller vanliga grytbitar.Är att köttet blir så segt går knappt att äta .Och nu så sa han du kan väl fråga på familjeliv om där finns någon som vet.Är det för att köttet stekt för länge,Eller för varmt,eller för mycket kött i pannan,Eller fel kött,Detta händer varje gång han gör en gryta att de blir så segt och nästan stenhårt.Så finns här någon som vet en kock Tex eller någon annan som är duktig på att laga mat.

• Svar på tråden Köttet blir så segt Varför??????
  • Luullis

När jag gör gryta så steker jag inte köttet, utan kokar det. 2-3 msk socker i vattnet och köttet blir mört och gott.

• Nollfemnollnioelva

Hur länge kokar grytan? Köttgrytor behöver puttra i minst en timme gärna två, beroende på hur stora bitarna är. 

• sallybuse
    Luullis skrev 2011-05-25 13:08:22 följande:
    När jag gör gryta så steker jag inte köttet, utan kokar det. 2-3 msk socker i vattnet och köttet blir mört och gott.
    Tack så mycket de ska jag framföra till mannen så får vi prova de till nästa gång.Hur länge ska de koka då?
  • trollkarl
    Luullis skrev 2011-05-25 13:08:22 följande:
    huga mig!

nej nej, stek snabbt först, sen koka lungt o försiktigt..
    socker har inget med mörheten att göra, det gör bara att man får ett sötsliskigt kött...
    sallybuse skrev 2011-05-25 13:06:28 följande:
    Min man är jätte duktig på att laga mat.Han är ingen kock.Men en sak som han funderara över när han lagar grytor med oxkött eller vanliga grytbitar.Är att köttet blir så segt går knappt att äta .Och nu så sa han du kan väl fråga på familjeliv om där finns någon som vet.Är det för att köttet stekt för länge,Eller för varmt,eller för mycket kött i pannan,Eller fel kött,Detta händer varje gång han gör en gryta att de blir så segt och nästan stenhårt.Så finns här någon som vet en kock Tex eller någon annan som är duktig på att laga mat.
    till TS!

beroende på vad det är för gryta, så stek köttet snabbt i omgångar o töm ner i en större gryta, glasera av pannan med vatten, vin eller dyl o töm ner det me, i med lagerblad, kryddpeppar elelr va man nu vill ha, på med vin eller vatten, sjud försiktigt. halvvägs fram i köttet börjar du montera ner resten av grytan såsom grönsaker etc då köttet tar längre tid än grönsakerna.

mvh // FD kökschef
  • trollkarl
    sallybuse skrev 2011-05-25 13:09:59 följande:
    Tack så mycket de ska jag framföra till mannen så får vi prova de till nästa gång.Hur länge ska de koka då?
    nej gör inte det, inget socker etc. det gör inget för mörheten...
  • Luullis
    sallybuse skrev 2011-05-25 13:09:59 följande:
    1-2 timmar ungefär, på ganska låg värme... det ska bara småputtra. Efter ungefär en timme brukar jag krydda och smaksätta, men innan dess ska köttet bara ligga där och bli mört.
  • Waldo

Du ska låta köttet gå länge i grytan.
    Två timmar i allfall ska den få puttra runt och gotta till sig

• Åssi

Jag bryner köttbitarna lite först, bara så att de får färg. Sedan kokar de lääänge, ett par timmar.

• trollkarl
    Waldo skrev 2011-05-25 13:13:03 följande:
    Du ska låta köttet gå länge i grytan.
    Två timmar i allfall ska den få puttra runt och gotta till sig
    håller med waldo!
    Luullis skrev 2011-05-25 13:13:00 följande:
    1-2 timmar ungefär, på ganska låg värme... det ska bara småputtra. Efter ungefär en timme brukar jag krydda och smaksätta, men innan dess ska köttet bara ligga där och bli mört.
    det blir verkligen inhet bra då du inte smaksätter innan etc.
  • Luullis
    trollkarl skrev 2011-05-25 13:12:05 följande:
    huga mig!

nej nej, stek snabbt först, sen koka lungt o försiktigt..
    socker har inget med mörheten att göra, det gör bara att man får ett sötsliskigt kött...
    sallybuse skrev 2011-05-25 13:06:28 följande:
    Så har jag alltid gjort, svärmor som lärt mig det, och jag tycker att det blir jättebra. Värt att testa om man inte är nöjd med sättet man har. Alla gillar ju inte olika.
Svar på tråden Köttet blir så segt Varför??????