Luullis skrev 2011-05-25 13:08:22 följande:
När jag gör gryta så steker jag inte köttet, utan kokar det. 2-3 msk socker i vattnet och köttet blir mört och gott.
huga mig!
nej nej, stek snabbt först, sen koka lungt o försiktigt..
socker har inget med mörheten att göra, det gör bara att man får ett sötsliskigt kött...
sallybuse skrev 2011-05-25 13:06:28 följande:
Min man är jätte duktig på att laga mat.Han är ingen kock.Men en sak som han funderara över när han lagar grytor med oxkött eller vanliga grytbitar.Är att köttet blir så segt går knappt att äta .Och nu så sa han du kan väl fråga på familjeliv om där finns någon som vet.Är det för att köttet stekt för länge,Eller för varmt,eller för mycket kött i pannan,Eller fel kött,Detta händer varje gång han gör en gryta att de blir så segt och nästan stenhårt.Så finns här någon som vet en kock Tex eller någon annan som är duktig på att laga mat.
till TS!
beroende på vad det är för gryta, så stek köttet snabbt i omgångar o töm ner i en större gryta, glasera av pannan med vatten, vin eller dyl o töm ner det me, i med lagerblad, kryddpeppar elelr va man nu vill ha, på med vin eller vatten, sjud försiktigt. halvvägs fram i köttet börjar du montera ner resten av grytan såsom grönsaker etc då köttet tar längre tid än grönsakerna.
mvh // FD kökschef