• eddans mamma

Å så det här med bilstolar till barn i 4:års åldern igen

Frågan har stötts och blötts många gånger jag vet men...

Min 4:a åring är av den längre och tyngre modellen.

1,05 lång och 21 kg för att vara exakt. Nu sitter han i vår gamla bil, bakåtvänd i framsätet.
    Dock har vi köpt en ny bil nu med airbag fram vilket gör att han måste sitta i baksätet.
    Han får inte plats bakåtvänd där.
    Dessutom funderar jag på om han kanske är för tung för den stolen han sitter i nu.
    I de flesta annonser jag läst om liknande sådana står att maxvikten är 18 kg!
    Vad det är på just vår vet jag inte riktigt men det borde ju vara något liknande.

Törs jag vända honom framåt nu när han måste sitta i baksätet? Han är ju inte riktigt 4 än men väldigt snart.

• Svar på tråden Å så det här med bilstolar till barn i 4:års åldern igen
  • Faile

Min son fyller 4 om en månad och är också 1,05 lång och väger ca 18 kilo. Vi har en Britax Two-way som funkar utmärkt och då har vi ingen kombi.
    Vi hade samma funderingar som du, men så hittade vi äntligen för ett tag sen rätt läge på stolen så nu sitter han riktigt bra, med gott om plats.

Får barnet inte plats så får det ju inte, men problemet kvarstår ju. Krockar man så är en 4-åring fortfarande otroligt utsatt ( pga huvudet som fortfarande är rätt stort i förhållande till nackmuskler ) om de sitter framåtvända. Så det är ju en avvägning man måste fundera på själv.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • lia76

Kontrollera vad som står, för ibland är det vara 18kg bakåtvänd och x antal kg när de är framåtvänd och vice versa.
    Jag själv har en "rally stol" till min dotter och hon sitter framåtvänd i baksätet. Hon är 4½ år
    Britax Kid Plus 2010 heter den
    Dotter är drygt 115cm (kan vara längre, har inte mätt henne på ett tag) och väger drygt 22 kg

(=
  • SanTan

Jag har samma dilemma.

Vår tjej (blev 4 i februari) har åkt bakåtvänd i framsätet. Nu  har huvudet vuxit lite över kanten och kommer farligt nära vindrutan. Därför har vi nu köpt en nu framåtvänd stol till henne att ha i baksätet. Det tar emot att vända henne då stolen eg fortfarande är lagom
    Hon är runt 107-108 cm lång och väger 18-19 kg.

Ska jag ändå känna att det är ok att vända henne framåt?

Det blir för trångt i framsätet för en passagerare (oftast jag!) om man sätter henne bakåtvänd i baksätet...

• cicci85

Jag skulle ju absolut inte vända ett så litet barn utan köpa en BRITAX TWOWAY. I en sån satt min son tills han vägde 25 kg, då var han 118 cm och hade kunnat växa en bit till. Vad heter stolen som ni har nu?

SanTan skrev 2011-05-25 14:09:30 följande:
    Jag har samma dilemma.

Vår tjej (blev 4 i februari) har åkt bakåtvänd i framsätet. Nu har huvudet vuxit lite över kanten och kommer farligt nära vindrutan. Därför har vi nu köpt en nu framåtvänd stol till henne att ha i baksätet. Det tar emot att vända henne då stolen eg fortfarande är lagom

Nej, jag skulle inte känna att det var okej att vända så tidigt, jag skulle som sagt köpa en större bakåtvänd stol för att förlänga bakåtväntåkandet. Men varför kan ni inte ha den bakåtvända ni har i baksätet?

• Joico

Eddans mamma: För lång är han ju inte. Jag hade inte vänt honom framåt. Ålder går före både vikt och längd, sålänge man håller sig inom stolens maxgränser förstås. 21kg i en som har 18kg-gräns är lite mycket, så kolla det! Sen hade jag köpt en ny bakåtvänd stol och jag hade absolut köpt Britax Two-way! Det är den största stolen på många sätt - lång rygg, bred och rymlig samt godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser.

Jag har samma dilemma.

Vår tjej (blev 4 i februari) har åkt bakåtvänd i framsätet. Nu  har huvudet vuxit lite över kanten och kommer farligt nära vindrutan. Därför har vi nu köpt en nu framåtvänd stol till henne att ha i baksätet. Det tar emot att vända henne då stolen eg fortfarande är lagom

Det blir för trångt i framsätet för en passagerare (oftast jag!) om man sätter henne bakåtvänd i baksätet...
    Att ha huvudet "lite över kanten" är i sig inte farligt men självklart får huvudet inte komma för nära vindrutan. Jag hade satt henne bakåtvänd i baksätet ändå, säkerheten går före. Du får väl sitta bak med henne då. Jag hade inte känt mig OK med att sätta henne framåtvänd

• MallaW

Vi har precis köpt en Britax twoway till vår snart 4½ åring. Han är 107cm & 20kg. Vi är supernöjda med stolen och han kan förmodligen sitta där i 1½ år till.

• Cecci78
    eddans mamma skrev 2011-05-25 13:22:45 följande:
    Frågan har stötts och blötts många gånger jag vet men...

Min 4:a åring är av den längre och tyngre modellen.

1,05 lång och 21 kg för att vara exakt. Nu sitter han i vår gamla bil, bakåtvänd i framsätet.
    Dock har vi köpt en ny bil nu med airbag fram vilket gör att han måste sitta i baksätet.
    Han får inte plats bakåtvänd där.
    Dessutom funderar jag på om han kanske är för tung för den stolen han sitter i nu.
    I de flesta annonser jag läst om liknande sådana står att maxvikten är 18 kg!
    Vad det är på just vår vet jag inte riktigt men det borde ju vara något liknande.

Törs jag vända honom framåt nu när han måste sitta i baksätet? Han är ju inte riktigt 4 än men väldigt snart.
    oj, han kan ju sitta i en Two Way i ´säkert flera år till, han är ju inte alls så lång. Min pojk är 123 cm o har lite plats kvar i den stolen nu så satsa på en sådan, den är till 25 kg på alla platser
  • Cecci78
    Jag har samma dilemma.

jag hade ju resonerat som så att det är bättre att jag som förälder sitter trångt än att vända barnet om det inte har vuxit ur sin bakåtvända stol... vilken stol har ni, det finns ju de modeller som tar extra mycket plats o de som tar lite mindre men bäst för er är också en Two Way tror jag, baserat på att den är den största bakåtvända
  • SanTan
    Joico skrev 2011-05-25 20:53:47 följande:
    Eddans mamma: För lång är han ju inte. Jag hade inte vänt honom framåt. Ålder går före både vikt och längd, sålänge man håller sig inom stolens maxgränser förstås. 21kg i en som har 18kg-gräns är lite mycket, så kolla det! Sen hade jag köpt en ny bakåtvänd stol och jag hade absolut köpt Britax Two-way! Det är den största stolen på många sätt - lång rygg, bred och rymlig samt godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser.Att ha huvudet "lite över kanten" är i sig inte farligt men självklart får huvudet inte komma för nära vindrutan. Jag hade satt henne bakåtvänd i baksätet ändå, säkerheten går före. Du får väl sitta bak med henne då. Jag hade inte känt mig OK med att sätta henne framåtvänd

Sitta bak har jag inga problem med, om det inte hade varit för att vår andra dotter sitter där (framåtvänd i hel stol, 7 år) Jag har suttit bak i 7 år så nu får jag äntligen åka fram! Skrattande

Men åka på passagerarsidan med en bakåtvänd stol bakom blir för trångt.... Självklart slår barnens säkerhet högt men jag måste ju få plats i bilen! Det är därför hon har fått sitta fram! Men nu går det inte längre på grund av vindrutan!

Men samtidigt är jag kluven, det tar emot att vända henne!

Får bakvända stol är en Acta Graco från 2005. Så den har ju hunnit bli 6 år....
    Det framåtvända alternativet är en ny Britax.
  • cicci85
    SanTan skrev 2011-05-26 11:11:05 följande:
    Sitta bak har jag inga problem med, om det inte hade varit för att vår andra dotter sitter där (framåtvänd i hel stol, 7 år) Jag har suttit bak i 7 år så nu får jag äntligen åka fram! Skrattande

Men åka på passagerarsidan med en bakåtvänd stol bakom blir för trångt.... Självklart slår barnens säkerhet högt men jag måste ju få plats i bilen! Det är därför hon har fått sitta fram! Men nu går det inte längre på grund av vindrutan!

Men samtidigt är jag kluven, det tar emot att vända henne!

Får bakvända stol är en Acta Graco från 2005. Så den har ju hunnit bli 6 år....
    Det framåtvända alternativet är en ny Britax.
    Får den inte plats i mitten bak då? Om stolen är 6 år så funkar den i flera år till, om det var det du menade... AG tar ju upp väldigt mycket plats, jag skulle byta till en bakåtvänd som tar mindre plats så den får plats i baksätet. Hon borde ju kunna åka bakåtvänd åtminstone två år till i så fall.
Svar på tråden Å så det här med bilstolar till barn i 4:års åldern igen