Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?

Den rent moraliska bedömningen av agerandet i sig säger mig att båda är lika illa.

Dock så tycker jag konsekvenserna för kvinnan som blir lurad är större än för mannen, eftersom jag värderar kroppen högre än plånboken.

• Rockan
    Fidelis ad urnam skrev 2011-05-25 14:16:24 följande:
    Om den du låg med var din flickvän sedan många år som, vad du vet, äter p-piller?
    Jag svarar också: Om jag verkligen, verkligen inte ville ha barn så skulle jag aldrig våga lägga över det ansvaret på någon annan, oavsett hur långt förhållandet var och hur mycket tillit som fanns.
  • Rockan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-25 14:28:52 följande:
    Du missar två saker här:

1. Kvinnan har ytterligare ett skyddsnät i form av abort.
    2. Konsekvenserna för mannen behöver inte alls begränsa sig till att betala underhåll.
    Nja, i min bedömning i mitt huvud fanns de med, jag skrev bara inte ut hela resonemanget.

1. Jag tycker inte en abort är ett litet ingrepp eftersom det kan påverka kvinnans kropp i ganska stor omfattning.
    2. Mannen kan begränsa konsekvenserna till underhåll. Kvinnan kommer inte undan att hennes kropp påverkas.
  • Rockan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-25 14:34:19 följande:
    1. Nej, det kan hända men det är ändå något att ta med i beräkningen.
    2. Det beror på vad man menar med kan begränsa. Det finns män som inte vill ha barn överhuvudtaget men som på grund av moraliska övertygelser aldrig skulle kunna överge sitt eget barn. Kan man då verkligen säga att man kan begränsa det till underhåll?
    1. Det fanns med i beräkningen Jag tycker en påtvingad abort är en större konsekvens än eventuellt underhåll.

2. Det står rent juridiskt både män och kvinnor fritt att välja bort sitt föräldraskap utöver underhåll, men kvinnan kommer aldrig undan att hennes kropp påverkas. Vad den egna moralen sedan säger om hur man vill agera i situationen är en konsekvens man själv väljer.

Som sagt, jag tycker agerandet i sig är precis lika illa från båda håll, men jag tycker att konsekvenserna (och då det absoluta minimum av konsekvenser som går att räkna ut) är större för kvinnan.
  • Rockan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-25 14:46:35 följande:
    Rockan skrev 2011-05-25 14:41:37 följande:
    2. Det står rent juridiskt både män och kvinnor fritt att välja bort sitt föräldraskap utöver underhåll, men kvinnan kommer aldrig undan att hennes kropp påverkas. Vad den egna moralen sedan säger om hur man vill agera i situationen är en konsekvens man själv väljer.
    Detsamma kan sägas om moralen som hindrar en kvinna att vägra abort. Det väljer man lika mycket/lite som man väljer andra moraliska ställningstaganden.
    Definitivt, det är en egenvald konsekvens att föda barnet i det läget.

Jag var otydlig med att det var abort jag utgick från när jag skrev kropp vs. plånbok.
  • Rockan
    kopparkakan skrev 2011-05-25 15:20:52 följande:
    Jag tycker inte att det kan ses som en egenvald konsekvens bara för att alternativet finns.
    Det kan handla om religiösa skäl eller övertygelse osv och då handlar det i strikt mening inte om att man väljer det ena eller det andra ungefär som att man väljer mellan röd eller blå klänning.
    Jo jag tycker det är en egenvald konsekvens att föda barnet (precis som jag tycker det är en egenvald konsekvens ifall mannen väljer att stanna och ta ansvar utöver underhåll för det eventuella barnet i ett sånt läge), oavsett vilka skäl som ligger bakom. Jag påstår inte att det är ett enkelt val, men ett val är det.
  • Rockan
    kopparkakan skrev 2011-05-25 15:43:52 följande:
    Vi tycker olika helt enkelt.
    Precis lika lite som abort är ett val alla gånger är det för mannen att "stanna och ta sitt ansvar".
    Dvs, det är inget man öht kan räkna med. Tycker jag dårå.
    Faktum är att jag tror vi tycker ganska lika men sätter olika ord på det

Jag tycker inte heller man kan räkna med varken det ena eller det andra, men jag utgår från absolut minsta möjliga konsekvens som finns tillgänglig. I kvinnans fall innebär den minsta konsekvensen abort (vilket ger noll konsekvens för mannen), i mannens fall underhåll (vilket för kvinnan innebär graviditet och förlossning). Allt utöver det är personliga val utan tvång.
  • Rockan
    kopparkakan skrev 2011-05-25 15:59:14 följande:
    Måste du krångla till det för mig?
    Är inte livet svart eller vitt va va va?

Jag är med på hur du tänker och du har en poäng med det.
    Jag gillar krångel
  • Rockan
    bananflugekärlek skrev 2011-05-25 16:01:20 följande:
    Kvinnan är värst.

Hon tar sig alla rättigheter som är möjliga.

En kvinna kan göra abort, etc. Mannen har inget val när han blivit lurad.
    Mannen har väl massor av val? Det enda han inte kan välja bort är underhåll.
  • Rockan
    oOOo oOOo skrev 2011-05-25 16:06:31 följande:
    Han kan ju inte välja bort barnet.

Detta har ju sags hundra gånger redan i tråden för övrigt.
    Rent juridiskt har han alla möjligheter att välja bort barnet, dock inte underhållet. Detsamma gäller kvinnan.
  • Rockan
    bananflugekärlek skrev 2011-05-25 16:06:15 följande:
    Nej, det har han inte. Kvinnan har fler rättigheter och möjligheter än mannen. Han kan inte välja abort, exempelvis.
    Mannen kan i likhet med kvinnan välja hur mycket han vill finnas närvarande för barnet. Det enda som inte går att välja bort är underhållet.

Den enes plånbok, den andres kropp.
  • Rockan

Sen poängterar jag återigen att jag tycker själva handlingen att luras i sig är lika förkastlig oavsett vem som begår den, men att jag tycker en abort är en större konsekvens att behöva ta än underhåll.

• Rockan
    oOOo oOOo skrev 2011-05-25 16:09:14 följande:
    Fast juridik är ju inte samma sak som känslomässiga band, som CGS...osv redan talat om för dig.
    Jag vet, något annat har jag inte påstått.

Jag tycker ändå en abort är en större påtvingad konsekvens än underhåll.
  • Rockan
    bananflugekärlek skrev 2011-05-25 16:11:42 följande:
    Åh, vad knasigt att man tycker så olika. Själv hade en abort varit piss i havet jämfört med att tvingas betala underhåll, känna till barnet känslomässigt och tvingas gå via mamman och hennes villkor för att få rätt till ett barn.
    Inte knasigt, utvecklande

Rent individuellt så tror jag egentligen aldrig man kan avgöra vilken konsekvens som är den "värsta", men rent generellt så tycker jag (fortfarande) att fysiska påtvingade ingrepp väger tyngre än ekonomiska. För mig.
  • Rockan
    oOOo oOOo skrev 2011-05-25 16:12:54 följande:
    Du påstår det implicit genom att bortse från det i dina påståenden...
    Rockan skrev 2011-05-25 16:11:00 följande:
    Jag tycker ändå en abort är en större påtvingad konsekvens än underhåll.
    som här tex
    Fast samma sak gäller ju avseende abort, där kan också moralen och de känslomässiga banden säga något helt annat än lagen. Jag påstår inte att det är enkelt, jag bara utgår från minsta möjliga konsekvens som finns tillgänglig för båda parter.
  • Rockan
    LucyStacy skrev 2011-05-25 16:26:36 följande:
    Att ha en unge någonstans i världen som man inte känner till och kanske inte får reda förrens man ligger på sin dödsbädd. Är inte det att bli utsatt för något?
    Givetvis är det det, men det är inte en självklar omständighet att det blir så.
  • Rockan
    Emmi27 skrev 2011-05-25 16:38:32 följande:
    För övrigt. Folk brukar ju tycka om att prata jämställdhet. I mina ögon så säger man indirekt att män och kvinnor inte har lika rätt till valmöjlighet om man anser att den ena gör en värre handling än den andra beroende på kön.
    Jag tycker handlingen i sig är precis lika illa oavsett vem som begår den.
    Dock tycker jag konsekvenserna blir större för kvinnan.
  • Rockan
    LucyStacy skrev 2011-05-25 16:47:59 följande:
    Så bara för att det inte är en självklar omständighet, betyder det att det aldrig kommer hända?
    Absolut inte. De individuella omständigheterna kan ge en mängd olika utfall i en sån hypotetisk situation, men jag utgick från vad som är och inte vad som kan vara när jag tänkte i generella termer.
  • Rockan
    LucyStacy skrev 2011-05-25 16:54:44 följande:
    Undantaget måste även inräknas. Annars vore det skrämmande att bara för att det händer någon enstaka gång så är det "skit samma".
    Nja. Jag tänker utifrån minsta möjliga konsekvens för båda parter istället för värsta möjliga. För mig är inte det samma sak som att jag struntar i alla andra eventuella utfall, bara att jag har en annan utgångspunkt.
  • Rockan
    LucyStacy skrev 2011-05-25 17:04:35 följande:
    Och jag ser på högsta möjliga konsekvens, så vi är olika i det. :)
    Värsta möjliga konsekvens för kvinnan är ju att hon dör i samband med graviditet/förlossning, det tycker jag smäller högre än det mesta i ärlighetens namn.
Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?