Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?

Om anledningen till kondomen endast är barnbegränsande och man känner till att ingen bär på några könssjukdomar tycker jag det är lika illa.

Annars tycker jag en skadad kondom medför en ökad risk för smitta medan oskyddat samlag är implicit i fallet med p-piller.

Hade vi haft en lag om samtycke borde de klassas lika, dvs våldtäkt,  i båda fallen eftersom premisserna för samlag har brutits av den ena parten.

• oOOo  oOOo
    Rockan skrev 2011-05-25 16:05:03 följande:
    Mannen har väl massor av val? Det enda han inte kan välja bort är underhåll.
    Han kan ju inte välja bort barnet.

Detta har ju sags hundra gånger redan i tråden för övrigt.
  • oOOo  oOOo
    Rockan skrev 2011-05-25 16:07:35 följande:
    Rent juridiskt har han alla möjligheter att välja bort barnet, dock inte underhållet. Detsamma gäller kvinnan.
    Fast juridik är ju inte samma sak som känslomässiga band, som CGS...osv redan talat om för dig.
  • oOOo  oOOo
    Rockan skrev 2011-05-25 16:11:00 följande:
    Jag vet, något annat har jag inte påstått.
    Du påstår det implicit genom att bortse från det i dina påståenden...
    Rockan skrev 2011-05-25 16:11:00 följande:
    Jag tycker ändå en abort är en större påtvingad konsekvens än underhåll.
    som här tex
  • oOOo  oOOo
    Emmi27 skrev 2011-05-25 17:19:46 följande:
    Valet som kommer sen är en sekundär fråga, jag pratar om det primära i att bli påtvingad något man inte vill. Mamman kan välja att göra abort, pappan kan välja att dra. Men de har likförbannat blivit påtvingade att göra ett val de inte bett om och oavsett om man är man eller kvinna har man lika mycket rätt att inte bli påtvingad en sån sak. Därför tycker jag absolut att det är en fråga man kan behandla som en fråga om jämställdhet. Men det är min åsikt! =)
    Precis, det är därför vi borde ha en samtyckeslagstiftning precis som många andra länder redan har, inklusive ICC.
  • oOOo  oOOo
    kopparkakan skrev 2011-05-25 23:17:06 följande:
    Tycker du att det är konstruktivt att ta ner en generell diskussion till individnivå?
    Vill du diskutera eller tjafsa?
    Ibland kan man generalisera ibland inte. Frågan är väl om det är rätt att generalisera som du gör och säga att mäns känslomässiga band till sina barn inte behöver tas med i beräkningen.
  • oOOo  oOOo
    kopparkakan skrev 2011-05-25 23:37:46 följande:
    Fullt ekvivalen med din generalisering om att "kvinnan kan göra abort".  Så jag förstår faktiskt inte varför du värjer dig mot generaliseringar samtidigt som du själv ägnar åt det.
    Kvinnan kan göra abort, det kan inte mannen.

Blir det ett barn så har båda känslomässiga band till barnet som gör att valfriheten om hur de kan hantera den situationen begränsas.

Kvinnan är gravid, det är inte mannen.

Egentligen spelar detta inte så stor roll eftersom det enda man kan bedömma på generell basis är att bryter den ena premisserna för samlag så borde det jämställas med våldtäkt i enighet med samtyckeslagstiftning, som redan gäller i många länder inklusive ICC, tycker jag iaf.
  • oOOo  oOOo
    jådåsåatt skrev 2011-05-26 10:17:40 följande:
    Det är vida mer accepterat att som pappa överge sina barn, då får man tom sympatier från olika håll.
    Hur relevant är det att det finns idioter som sympatiserar med brottslingar?
  • oOOo  oOOo
    jådåsåatt skrev 2011-05-26 10:30:53 följande:
    Eller du anser att samhället generellt har samma syn på frånvarade mödrar som på dito fädrar?
    Samhällets syn kanske är fel eller tycker du att det skall vara så?

Denna tråd handlar ju om vad du tycker.
  • oOOo  oOOo
    jådåsåatt skrev 2011-05-26 10:42:59 följande:
    Självklart tycker jag att samhällets syn på det hela är fel, det tyckte jag var ganska klart.
    Nej, det är inte klart eftersom du använder det som argument för att män enligt dig skulle ha lättare att lämna skeppet.

Om du verkligen tyckte att samhällets syn var fel så verkar du ju tycka att män och kvinnor förhåller sig till sina barn på samma sätt och har lika stora band till sina barn, så från deras synvinkel borde det inte finnas någon inbyggd skillnad. Annars menar du ju att kvinnor egentligen vill lämna sina barn men stannar pga samhällets tryck. Egentligen är det ju så att bara för att samhället idag ser ut som det gör kan det ju ändå vara plågsamt för mannen i gemen att leva under de samhällsnormerna.
  • oOOo  oOOo
    Pentagram skrev 2011-05-26 10:52:28 följande:
    Fast kvinnan blir påtvingad en graviditet PLUS moderskap,
    Fast kvinnan blir påtvingad en graviditet PLUS eventuellt moderskap,
  • oOOo  oOOo
    Pentagram skrev 2011-05-26 10:58:39 följande:
    Fast mannen blir påtvingad ett eventuellt faderskap.
    Du menar i de fall det är mannen som blir gravid.
  • oOOo  oOOo
    jådåsåatt skrev 2011-05-26 11:05:23 följande:
    oOoo: fast du lägger in en väldigt konstig tolkning av mina inlägg, den får du stå för helt själv. Är det dina egna åsikter så stå för det, projicera dem inte på mig är du snäll.

Självklart är män också offer för könsrollerna, jag har aldrig påstått något annat.

Jag tror att de i grunden inte är någon skillnad på mäns och kvinnors band till sina barn. Dock kan en kvinna inte komma undan barnet under graviditeten på samma sätt som män kan, redan där blir det lättare att à avstånd.

När jag blev gravid mot min vilja tog jag beslutet att inte adoptera bort barnet bl.a. pga rädslan för hur folk skulle döma ut mig.
    Min dotters pappa var lika livrädd som det som väntade som jag var och valde att vara frånvarade, stöttningen han fick från familj och vänner och det faktum att ingen utom jag sa att det var fel val hjälpte honom avsevärt med hans beslut.
    När min dotter föddes hade jag redan ett band med henne genom graviditeten som en frånvarande pappa inte kan få. När jag lärde känna henne älskade jag henne självklart.
    När min dotters pappa efter tre år lärde känna henne fick han samma känslor som jag för henne och även om jag självklart tycker att han har ett personligt ansvar för sina val så förstår jag att samhällets stöttande roll inte direkt hjälpte honom att få en relation med sin dotter.

Jag tycker att samhällets ursäktande syn på frånvarande fädrar är förkastlig, men jag har aldrig någonsin påstått att den inte drabbar männen negativt med.
    Jag tror också graviditeten gör att mamman knyter an till sitt barn starkare än mannen under den tiden. Men att begatellisera mannen anknytning och säga att det bara är för honom att lämna om han inte vill vara pappa är inte rätt. Han blir pappa mot sin vilja precis som mamman blir mamma mot sin vilja.
  • oOOo  oOOo
    Pentagram skrev 2011-05-26 12:02:03 följande:
    Det blir lite luddigt om vi skall bedöma handlingars dålighet utifrån offrens förmåga att ta tag i de uppkomna problemen.
    Ja, det är luddigt. Det är därför man egentligen bara kan bedömma utifrån handlingen, dsv det sexuella bedrägeriet, eller i princip våldtäkten det innebär att lura till sig sex genom att bryta överenskommelsen om under vilka omständigheter man var villig att ha sex.

Vill inte mannen ha sex om kvinnan inte äter p-piller måste hon finna sig i det och låte bli att ha sex om hon inte går med på det.

Om kvinnan inte vill ha sex om mannen inte använder kondom måste han finna sig i det och låte bli att ha sex om han inte går med på det.

Nu har vi inte jämställd lagstiftning i Sverige än men man kan ju hoppas att vi får det i framtiden.
Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?