Inlägg från: kopparkakan |Visa alla inlägg
  • kopparkakan

Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?

Mannens handlintg är självklart värst eftersom det handlar om någon annans kropp. OM det skulle vara lika illa är det underförstått att man äger varandras kroppar.

• kopparkakan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-25 14:30:43 följande:
    På vilket sätt menar du att det skulle vara underförstått?
    Därför att konsekvenserna är så oerhört mycket större för kvinnan.
  • kopparkakan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-25 14:28:52 följande:
    Du missar två saker här:

1. Kvinnan har ytterligare ett skyddsnät i form av abort.
    2. Konsekvenserna för mannen behöver inte alls begränsa sig till att betala underhåll.
    Abort är inget man kan räkna med, en del klarar att genomgå en andra inte.
    Man kan heller inte räkna med underhåll för MANNEN som en konseikvens, det kan lika gbärna bli tvärtom.

Det enda man kan räkna med är agerandet och den direkta konsekvensen av det och där får kvinnan ta den stora smällen.
  • kopparkakan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-25 14:34:19 följande:
    Jag förstår ändå inte hur du får det till att det skulle vara underförstått att man äger varandras kroppar.
    Rockan skrev 2011-05-25 14:32:07 följande:
    Nja, i min bedömning i mitt huvud fanns de med, jag skrev bara inte ut hela resonemanget.

1. Jag tycker inte en abort är ett litet ingrepp eftersom det kan påverka kvinnans kropp i ganska stor omfattning.
    2. Mannen kan begränsa konsekvenserna till underhåll. Kvinnan kommer inte undan att hennes kropp påverkas.
    1. Nej, det kan hända men det är ändå något att ta med i beräkningen.
    2. Det beror på vad man menar med kan begränsa. Det finns män som inte vill ha barn överhuvudtaget men som på grund av moraliska övertygelser aldrig skulle kunna överge sitt eget barn. Kan man då verkligen säga att man kan begränsa det till underhåll?
    Därför att om det vore LIKA ILLA ska konsekvenserna för bådas del vara jämbördiga, de är det inte i dagsläget. Inte i Sverige iallafall. Om jag skulle äga någon annans kropp kommer jag även att få ta konsekvenserna i form av att min ägandedel får nedsatt arbetsförmåga eller liknande.
    Förstår du nu?
  • kopparkakan
    Rockan skrev 2011-05-25 14:48:03 följande:
    Definitivt, det är en egenvald konsekvens att föda barnet i det läget.

Jag var otydlig med att det var abort jag utgick från när jag skrev kropp vs. plånbok.
    Jag tycker inte att det kan ses som en egenvald konsekvens bara för att alternativet finns.
    Det kan handla om religiösa skäl eller övertygelse osv och då handlar det i strikt mening inte om att man väljer det ena eller det andra ungefär som att man väljer mellan röd eller blå klänning.

• kopparkakan
    PerG skrev 2011-05-25 15:22:57 följande:
    Nja.. konsekvenserna blir ju annorlunda i de olika fallen..

Kvinnan luras - det påverkar mannens ekonomiska framtid.

Mannen luras - det påverkar eventuellt kvinnans ekonomiska framtid + hennes kropp och hälsa

Så, konsekvenserna beror ju på dels hur tidigt kvinnan upptäcker sin graviditet och hennes inställning till abort..
    Man vet att barn för med sig stora konsekvenser på löneutveckling osv så det påverkar kvinnan i allra högsta grad, inte fråga om något eventuellt där inte.
  • kopparkakan
    Rockan skrev 2011-05-25 15:37:37 följande:
    Jo jag tycker det är en egenvald konsekvens att föda barnet (precis som jag tycker det är en egenvald konsekvens ifall mannen väljer att stanna och ta ansvar utöver underhåll för det eventuella barnet i ett sånt läge), oavsett vilka skäl som ligger bakom. Jag påstår inte att det är ett enkelt val, men ett val är det.
    Vi tycker olika helt enkelt.
    Precis lika lite som abort är ett val alla gånger är det för mannen att "stanna och ta sitt ansvar".
    Dvs, det är inget man öht kan räkna med. Tycker jag dårå.
  • kopparkakan
    Rockan skrev 2011-05-25 15:47:41 följande:
    Faktum är att jag tror vi tycker ganska lika men sätter olika ord på det

Jag tycker inte heller man kan räkna med varken det ena eller det andra, men jag utgår från absolut minsta möjliga konsekvens som finns tillgänglig. I kvinnans fall innebär den minsta konsekvensen abort (vilket ger noll konsekvens för mannen), i mannens fall underhåll (vilket för kvinnan innebär graviditet och förlossning). Allt utöver det är personliga val utan tvång.
    Måste du krångla till det för mig?
    Är inte livet svart eller vitt va va va?

Jag är med på hur du tänker och du har en poäng med det.
  • kopparkakan
    Emmi27 skrev 2011-05-25 16:38:32 följande:
    För övrigt. Folk brukar ju tycka om att prata jämställdhet. I mina ögon så säger man indirekt att män och kvinnor inte har lika rätt till valmöjlighet om man anser att den ena gör en värre handling än den andra beroende på kön.
    Det beror ju på att valmöjligheterna skiljer åt just pga könstillhörighet.
    Man kan inte hävda "i jämställdhetens namn", då har det gått för långt faktiskt.
  • kopparkakan
    Emmi27 skrev 2011-05-25 17:58:56 följande:
    även om jag accepterar att andra har olika åsikter så tycker jag att det är lite skrämmande att folk svara utifrån vilket VAL mannen eller kvinnan har EFTER det att de tvingat på den andra något. Då bedömer man ju inte själva handlingen i sig utan hur omständigheterna kan komma att se ut EFTERÅT. Är det verkligen ingen som tänkt på det? (Förutom oOOo oOOo)
    Men SJÄLVKLART är det så eftersom konsekvenserna slår så olika.
    Självklart måste man ta med konsekvenserna om man bedömer ett agerande, det vore mycket märkligt annars.
  • kopparkakan
    The past is now skrev 2011-05-25 20:01:21 följande:
    Ja det är ju jävla snällt att usätta henne för det valet tycker du inte? Bara att ta abort? Tror jag ju inte...
    Visst är det dubbelmoral som saknar motstycke?

I alla aborttrådar som florerar så fördöms den kvinna som gör mer än en abort men det ska gudarna veta att abord innebär MORD. Och här där mannen blandas in moraliskt är det BARA att göra abort...
  • kopparkakan
    Emmi27 skrev 2011-05-25 22:25:07 följande:
    och den ena konsekvensen är lite bättre än den andra då menar du eller? Nej, jag vidhåller att man inte kan bedöma på det sätt som många gör här.
    Nej men när den egna kroppen är inblandad är det värre hur du än vill försöka att framstå det som att kropp och pengar är jämställta. Det är de inte.
  • kopparkakan
    Emmi27 skrev 2011-05-25 22:54:41 följande:
    jag har inte nämnt nånting om pengar, det är det andra som talat om.
    Möjligt men i slutänden är det pengar det handlar om för pappans del.
  • kopparkakan
    Emmi27 skrev 2011-05-25 23:12:26 följande:
    Så du kan tala för alla pappor som blivit föräldrar ofrivilligt på ett så bedrövligt sätt som TS beskriver?
    Tycker du att det är konstruktivt att ta ner en generell diskussion till individnivå?
    Vill du diskutera eller tjafsa?
  • kopparkakan
    Emmi27 skrev 2011-05-25 23:20:49 följande:
    du säger att för pappans del är det pengar det handlar om i slutändan och jag undrar om du kan tala för alla pappor, om du tycker att det är att tjafsa så undrar jag vad din definition på diskussion är?
    Fullt ekvivalen med din generalisering om att "kvinnan kan göra abort".  Så jag förstår faktiskt inte varför du värjer dig mot generaliseringar samtidigt som du själv ägnar åt det.
    oOOo oOOo skrev 2011-05-25 23:25:34 följande:
    Ibland kan man generalisera ibland inte. Frågan är väl om det är rätt att generalisera som du gör och säga att mäns känslomässiga band till sina barn inte behöver tas med i beräkningen.
    Se ovan.
  • kopparkakan
    Emmi27 skrev 2011-05-25 23:39:34 följande:
    Nej, JAG har inte använt mig av den generaliseringen, jag har sagt att andra har sagt att kvinnan kan göra abort. Har själv gjort en så vet hur det är och inget man vill bli påtvingad. Läs ordentligt.
    Se #77. Jo du generaliserar du också. Du har sagt att andra har sagt... kan du skippa. Du är en lika god kålsupare du.
    Så då kvarstår frågorna varför du vill dra ner en generaliserad diskussion på individnivå och om du vill tjafsa om smådetaljer isf att diskutera?

Läs ordentligt dina egna inlägg ELLER lär dig att formulera dig så att det klart framgår hur du tänker.
  • kopparkakan
    Emmi27 skrev 2011-05-25 23:53:06 följande:
    jag skrev: kvinnor kan göra abort - ja. och med det menade jag att svara pådet andra skrivit, att kvinnor kan ju göra abort och jag sa då att ja det kan dom, men eftesom de använder preventivmedel så vill de ju inte behöva ställas inför det tvunga valet. Säg inte åt mig vad jag ska lära mig eftersom du inte ens kan ta att jag har en annan åsikt än du.
    Jag kan ta att du har en annan åsikt men säger ifrån då du kastar glas i stenhus.

Om  du inte vill få höra vad du ska lära dig ska du heller inte vara så snar att tala om för andra hur de ska läsa.
    Tyvärr inser jag att du endast är ute efter att bråka så jag avslutar det med dig eftersom det är omöjligrt att föra en konstruktiv dialog med dig.
Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?