Inlägg från: Pentagram |Visa alla inlägg
  • Pentagram

Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?

I grund och botten är det ju lika illa, oavsett vem som lurar vem. Dock, konsekvenserna av handlingen - nämligen föräldraskap respektive graviditet+föräldraskap blir ju strikt mer omfattande för kvinnan varför jag tycker mannens agerande är en smula värre. Att kvinnan har möjlighet till abort ser jag inte som relevant i just den här frågan.

• Pentagram

Folk drar upp en massa konsekvenser som inte egentligen är givna av scenariot. Det som händer är att om kvinnan lurar mannen så blir kvinnan gravid (kanske) och om mannen lurar kvinnan så blir kvinnan gravid (kanske). Att abort är en möjlighet och/eller att mannen kan tvingas till underhåll av ett oönskat barn är inte givna förutsättningar utan yttre omständigheter som kanske eller kanske inte är aktuella.

• Pentagram

Rent praktiskt skulle mannen bara kunna skratta och gå därifrån, även om han blivit lurad. Vi förutsätter att kvinnan faktiskt har en reell möjlighet att tvinga honom till underhåll men det är en yttre omständighet jag inte tar i beaktande när jag bedömer "värstheten" i agerandet. Det enda som står klart är att kvinnan utsätts för en graviditet, mannen utsätts inte för något.

• Pentagram
    LucyStacy skrev 2011-05-25 16:26:36 följande:
    Att ha en unge någonstans i världen som man inte känner till och kanske inte får reda förrens man ligger på sin dödsbädd. Är inte det att bli utsatt för något?
    Inte på något sätt som jag anser dra upp värstheten i agerandet i jämförelse, nej. Det är ju inte som att något ändrats för dig bara för att du har okänd avkomma någonstans.
  • Pentagram
    Emmi27 skrev 2011-05-25 16:38:32 följande:
    För övrigt. Folk brukar ju tycka om att prata jämställdhet. I mina ögon så säger man indirekt att män och kvinnor inte har lika rätt till valmöjlighet om man anser att den ena gör en värre handling än den andra beroende på kön.
    Fast jämlikhet är ju mer av ett moraliskt ideal, inte nödvändigtvis en praktisk realitet. Jag är feminist och således för jämlikhet...det ändrar ju inte det faktum att kvinnan blir gravid och mannen inte blir det.
  • Pentagram
    Emmi27 skrev 2011-05-25 17:58:56 följande:
    även om jag accepterar att andra har olika åsikter så tycker jag att det är lite skrämmande att folk svara utifrån vilket VAL mannen eller kvinnan har EFTER det att de tvingat på den andra något. Då bedömer man ju inte själva handlingen i sig utan hur omständigheterna kan komma att se ut EFTERÅT. Är det verkligen ingen som tänkt på det? (Förutom oOOo oOOo)
    Eh, jo. Jag tycker t o m jag varit tydlig med att jag bara fokuserat på den faktiska effekten (graviditeten, vilket drabbar kvinnan, och föräldraskapet, som drabbar båda lika).
  • Pentagram
    Emmi27 skrev 2011-05-25 17:16:13 följande:
    och att tvinga någon bli med barn eller bli pappa är något som inte har med moral att göra? jag har rätt att inte bli påtvingad en graviditet och min man har rätt att inte bli påtvingad ett faderskap, rätten till det är lika mycket värd. Alltså handlar det om jämlikhet.
    Fast kvinnan blir påtvingad en graviditet PLUS moderskap, mannen blir bara påtvingad faderskap. Skall vi se det jämlikt måste ju moderskapet och faderskapet vara lika "illa" och således är gravididet + moderskap en värre konsekvens än bara faderskap.
  • Pentagram
    oOOo oOOo skrev 2011-05-26 10:53:59 följande:
    Fast kvinnan blir påtvingad en graviditet PLUS eventuellt moderskap,
    Fast mannen blir påtvingad ett eventuellt faderskap.
  • Pentagram
    oOOo oOOo skrev 2011-05-26 11:03:54 följande:
    Du menar i de fall det är mannen som blir gravid.
    Nej, men mannen kan tvinga fram ett missfall genom att förgifta kvinnan, eller döda kvinnan direkt, eller bara skratta åt hennes krav på honom efter födseln. Du tycks utgå från att abort är ett riskfritt och självklart alternativ för kvinnan och att mannen inte kan undgå försörjningsskyldighet. Vad om kvinnan har en strikt religiös uppfostran och är övertygad om att hon kommer att hamna i Helvetet om hon genomför en abort, och kommer att bli förskjuten av sin familj om hon får barn utanför äktenskapet, medan mannen är såpass rik att underhållsstödet inte kommer att påverka hans levnadsstandard det minsta? Det blir lite luddigt om vi skall bedöma handlingars dålighet utifrån offrens förmåga att ta tag i de uppkomna problemen. Är det värre att tortera en fattig än en rik för att den rike har råd med terapi? Summa summarum, jag konstaterar att den enda garanterade konsekvensen är graviditet för kvinnan och inget för mannen, oavsett vem som lurar vem. Allt i övrigt är eventualiteter.
Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?