• Omorfia

Hur ska man hantera en patient som ramlar hela tiden för att han inte kan gå men inte kommer ihåg det själv? (på sjukhus)

Ja, vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 18:20
    Rubriken/frågan är så lång men jag förtydligar ändå att det gäller en person som inte kan gå utan stöd. Med levande stöd och andra hjälpmedel kan h*n gå.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ska man hantera en patient som ramlar hela tiden för att han inte kan gå men inte kommer ihåg det själv? (på sjukhus)
  • Post partum

Grindar på sängen...

Sedan framgår varken diagnos eller ålder på patienten, vilket har betydelse för handläggningen. Att binda eller spänna fast är iaf inget alternativ, det är olagligt. Och droga/söva ned gör man inte på de indikationerna heller.

• Omorfia

Ålder kan jag inte se som relevant i fallet och grindar gör bara att fallet blir högre när han tar sig ur sängen. Extravak och Låt honom ramla är de mest aktuella alternativen alltså?

Diagnosen är förvärvad hjärnskada som medfört att patienten inte kan gå utan stöd men inte kommer ihåg det.

• fucktard

Grindar är förbjudet att sätta upp om personen inte själv vill ha det.
    Att ha extra personal känns mest aktuellt. Generellt är jag emot tanken på att "droga", men det beror på anledningen. Om fallandet beror på att personen är extremt orolig och skulle må bättre av att få en lugnande tablett så ser jag inget fel i det, så länge det görs för hans/hennes egen skulle och får personen att må bra. Dvs, inte i nerdrogningssyfte.

• viseversa
    fucktard skrev 2011-05-25 18:20:27 följande:
    Grindar är förbjudet att sätta upp om personen inte själv vill ha det.
    Att ha extra personal känns mest aktuellt. Generellt är jag emot tanken på att "droga", men det beror på anledningen. Om fallandet beror på att personen är extremt orolig och skulle må bättre av att få en lugnande tablett så ser jag inget fel i det, så länge det görs för hans/hennes egen skulle och får personen att må bra. Dvs, inte i nerdrogningssyfte.
    Jag jobbade på äldreboende och där hade ALLA grindar på sängarna. Och nej jag tror inte dom blev tillfrågade innan. 
  • lavendeln

Larmmatta nedanför sängen om det är en sängliggandes person. Så man får ett larm varje gång personen försöker gå därifrån. Ibland hinner man dit medans personen fortfarande sitter på sängkanten men iband har ju personen tyvärr redan trillat.

Det bästa vore ju såklart att ha en extra personal avsatt men så ser ju tyvärr verkligheten inte ut..

• lavendeln

Grindar är inte olagligt men det behövs väl att en läkare ska godkänna det om peronen själv inte kan?

• Singapore Sling

Efter alla konstens regler är ju alternativ 3 det korrekta, men jag skulle gissa att det finns med i bilden någon administratörstant med sand i fittan som inte tycker "man ska lägga extra vårdresurser på slösinnade krymplingar", därav de tre andra alternativen.

• Ellebellebi2010

Alla larm o grindar ska numera godkännas av vt eller i vissa fall anhöriga. Extra personal får ju sättas in, höftskyddsbyxor är också bra. Får man inte extra personal får personalen göra så gott de kan, faller vt får de ju skriva personalbrist i avvikelsen.

Svar på tråden Hur ska man hantera en patient som ramlar hela tiden för att han inte kan gå men inte kommer ihåg det själv? (på sjukhus)