• Barbamamman85

40 graders feber, när måste man åka in??

Hej!

Har en dotter på 2 år som fick pencillin för lunginflamation idag men nu ikväll har hon 40,4 grader i feber,

har aldirg haft så hög förr.

När måste man åka in till sjukhus? Försöker få i henne vatten o har gett alvedon.

Men om inte febern sjunker då?

• Svar på tråden 40 graders feber, när måste man åka in??
  • JeKi

Prova att ge BÅDE ipren och alvedon.. det är rådet vi fått av både läkarna på akuten och ambulanspersonal då vår son ibland fått feberkramper. Detta är inget dom uppger på 1177, men det är det enda som hjälper för att få ner febern när han är sjuk. Ge full dos av båda! Lycka till och hoppas hon kryar på sig!

• gryning2

Ring  tel. 1177 sjukvårdsrådgivningen så kan du prata med en sjuksköterska där. Då kan ni resonera lite om hur barnet mår. Det är egentligen inte febern i grader som avgör hur allvarligt det är utan hur hon mår i allmäntillståndet.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Indigobarn

Jag brukar när febern är så hög, linda in fötterna och hjässan i en blöt/fuktig kökshandduk. Sval, men absolut inte iskall. Febern brukar sjunka väldigt snabbt, så kolla febern efter 15-30 min igen.

• whitestar
    JeKi skrev 2011-05-25 18:57:04 följande:

Prova att ge BÅDE ipren och alvedon.. det är rådet vi fått av både läkarna på akuten och ambulanspersonal då vår son ibland fått feberkramper. Detta är inget dom uppger på 1177, men det är det enda som hjälper för att få ner febern när han är sjuk. Ge full dos av båda! Lycka till och hoppas hon kryar på sig!

Kan man verkligen ge det samtidigt??Jag har hört att man ska vänta nån timma iaf mellan doserna..
  • whitestar
    Indigobarn skrev 2011-05-25 18:59:22 följande:
    Jag brukar när febern är så hög, linda in fötterna och hjässan i en blöt/fuktig kökshandduk. Sval, men absolut inte iskall. Febern brukar sjunka väldigt snabbt, så kolla febern efter 15-30 min igen.
    Vilket bra råd,ska prova det nästa gång sonen har feber!
  • Indigobarn
    whitestar skrev 2011-05-25 19:00:31 följande:
    Kan man verkligen ge det samtidigt??Jag har hört att man ska vänta nån timma iaf mellan doserna..
    Absolut att man kan ge det samtidigt. Det ger bästa effekt.
  • Ruggugglan

När sonen hade närmare 41 graders feber så funkade enbart Ipren. Prova det. Annars både alvedon och Ipren (halva dosen av varje) eller alvedon vid ett tillfälle och Ipren nästa tillfälle.

• mandelblomma
    whitestar skrev 2011-05-25 19:00:31 följande:
    ja det är två olika verksamma substanser så det kan man, men man kan även ge det varannan dos.
  • xXMaLoXx

Sjukhus behöver man inte åka till, så länge inte barnet är väldigt medtaget eller uttorkat. När sonen haft feber så har vi fått direktiv om 3 kissblöjor på en dag, för att se att det finns ett överskott av vätska så att säga. Det är inte gradantalet som avgör om det är allvarligt. 40 graders feber är inget ovanligt för små barn, även om vi vuxna skulle knockas av det.

Sen säger jag som fler här, varva ipren med alvedon. Ipren har dessutom en bättre effekt mot hög feber, enligt min erfarenhet.

Hoppas skrutten kryar på sig snart.

www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden 40 graders feber, när måste man åka in??