• VOW

Hur klä på tröja att dra över huvudet? Bebisen får panik!!

Vår 7 veckors son kom ut efter en väldigt långdragen och jobbig förlossning och fick en kraftig blodutjutelse på huvudet vilket gjorde att han hade ont i flera veckor. Därför var omlottbody det enda tänkbara plagget. Nu var han dessutom väldigt stor när han föddes och har nu vuxit ur storlek 62 på kläder och därför finns det inte längre några omlottbodys i hans storlek. Vi har försökt börja använda vanliga bodys som man trär över huvudet. Detta ogillas STARKT och jag får ångest varje gång vi ska ta på kläder. Han har rätt stort huvud vilket gör att även om det finns knappar i halsen på bodyn så är den trång.
    Har någon tips på hur man enklast trär på detta plagg - gärna en utförlig beskrivning!! Han ligger ner på skötbordet när vi klär på honom kläder. Armar etc är ju jättesvårt att få in oxå!!

• Svar på tråden Hur klä på tröja att dra över huvudet? Bebisen får panik!!
  • Monstermamman

Jag brukar lägga bodyn så långt ner i nacken som möjligt, nästan att den ligger på plats där halslinningen ska vara. Sen töjer jag ut halshålet med händerna och drar det snabbt över huvudet och ansiktet så att tröjan inte tar i ansiktet eller huvudet.
    Samtidigt brukar jag prata och fråga "vaaaar är Maya... ...dääär är Maya". Så har jag gjort ändå från början och oftast skrattar hon då och glömmer bort sej att bli arg.

• In the summertime

Nej jag har inget direkt tips men alla bebisar ogillar ju när man drar ngt över deras huven så jag förstår att det är extra svårt om han dessutom har haft ont. Men om du rullar ihop tröjan så mycket som går och sen drar ut halslinningen så måste de ju vara de bästa du kan göra.

Jag har hittat en body som är som ett linne på Hm. Den kan du knäppa upp ena axeln på så den blir jättestor i halsen och sen kan man ha en kofta utanpå eller college jackor. Det blir inte för varmt eftersom det inte är ngr armar på bodyn.

• In the summertime

Kom ju på också att det finns ju skjortor och sparkdräkter. Prova att trä på bodyn fotvägen.

• VOW

Ska prova fotvägen om det går!!

Sy egna kläder är inte så aktuellt..kan knappt lägga upp ett par byxor själv!

Köpa andra kläder - har försökt men hittar inga bra.

• In the summertime

VOW: på lindex finns en bamse skjorta och en svart skrynkel skjorta som är riktigt sköna.

• Suneboll

Vår 7mån hatar det fortfarande men det är ju bättre nu än när han var nyfödd....omlott bodys eller så sträck ut tyget ordentligt innan ni trär över huvudet...man får snits på detdär efter ett tag oxå

• nennie81

jag trär alltid på bodys från fotvägen och ibland även vanliga tröjor om de är stora i halsen! Har gjort det från start och så även Tildes pappa/farmor/mormor och vi e så vana vid det att det inte ens slagit oss att man "ska" trä dem över huvudet..

• Ilithyia

Vi använder inte bodies så mycket längre, man hinner ju knappt blinka innan hon växt ur en storlek...

Om du kan tänka dig kombon tröja och byxor, så har åhléns omlottröjor. Riktigt fina, tycker jag!

• izza29

jag köpte lite större o trädde från benen o uppåt.

• Elvira

Hej, inför förlossningen fick jag lära mig att barnets huvud är smalare snett bakåt uppifrån än rakt uppifrån. Om barnet ligger idealistk för födelsen föds det alltså med hjässan före pannan. Hoppas du förstår vad jag menar.... Jag har därför alltid försökt efterhärma detta när jag klär min tjej som har stort huvud, dvs trä tröjan från bakhuvudet istället för rakt ovanifrån. Det har alltid funkat bra och hon har aldrig protesterat. Pröva om det hjälper på din son.

Lycka till! / Katarina

• cid

Åhlens tror jag ahr haft omlottbodys med knäppknappar, förstår du vad jag menar, och jag tror do hade i lite störe storlekar.
    Tror det var av deras egna kläder. (Typ svart eller rödrandigt)
    Du kan ju kika där....

• Tonx

Klipp upp bodysarna i halsen och lägg en söm i kanten så de inte rivs upp, det hade min lillebror när han var liten, han hade över 40 cm i huvudomfång när han föddes, och det ju inga nyföddkläder som passar såna huvuden.

Annars kan det hjälpa att ta hjälp av en annan vid påklädning (vet att det inte alltid går) den ena har barnet upprätt och den andra trär bodyn/tröjan över bebisen :)

Svar på tråden Hur klä på tröja att dra över huvudet? Bebisen får panik!!