Era godaste recept med rabarber!
Jag har en massa rabarber som jag inte vet vad jag ska göra med, kan ju inte göra 400 rabarberpajer . Så jag vill ha recept på annat, typ kakor eller desserter. Hoppas på många svar
Jag har en massa rabarber som jag inte vet vad jag ska göra med, kan ju inte göra 400 rabarberpajer . Så jag vill ha recept på annat, typ kakor eller desserter. Hoppas på många svar
Återkommer m recept imorgon
Vanilj o ingefärs sousvidebakade rabarber med mandeltartlett o hemmagjord vaniljglass..
Gör rabarber kräm med jordgubbar i, supergott
Det här är löjligt gott...
www.tasteline.com/Recept/Knackig_rabarberpaj_2
Jag hade 700g rabarber som jag skar i små bitar och la i en stor kastrull med 1.4kg halverade jordgubbar. Hällde på vatten så det täckte alltihop och kokade i ca 15 minuter. Hällde av försiktigt i vanligt durkslag och kokade sen saften i ca 5 minuter till med ca 700g socker. Blev aningens grumligt eftersom jag inte hade nån saftmaja, men inte så det störde. Hällde upp på plastflaskor och frös in. Blev ganska tjockt när det kallnat och blandas ca 1+4. Eller efter egen smak. Sparade förresten "gucket" och blandade även det med socker. Supergott att äta varmt med mjölk eller glass.
Den här kakan är en riktig höjdare!
http://www.recepten.se/recept/rabarberkaka.html
Vet inte om någon har skrivit det ännu men jag har två recept iaf.
Fransk rabarbermarmelad
1000 g rabarber
1000 g strösocker
30 g smör
Skölj rabarberstjälkarna noga och skär dem i tunna bitar. Blanda med socker i en bunke och låt det dra över natten.
Slå upp den saft som bildats i en kastrull, och koka ihop den på hög värme utan lock tills cirka hälften kvarstår. Lägg sedan i rabarbern, koka kraftigt under omrörning. Rör ner smöret när marmeladen kokar som mest.
Sänk värmen och låt marmeladen koka sakta i 30-45 minuter. Prova om den har rätt konsistens genom att låta lite marmelad svalna på ett fat.
Slå upp marmeladen på väl rengjorda glasburkar, förslut. Låt smaken mogna i ett dygn.
Rabarbersaft
6 dl vatten
1½ kilo rabarber
5 st kryddnejlikor
500 gram strösocker
1 krm natriumbensoat
Skölj rabarbern (den behöver inte skalas). Skär stjälkarna i cm-långa bitar. Koka upp vattnet och lägg i rabarber och nejlikor. Koka under lock tills rabarbern kokat sönder, ca 10 minuter. Sila massan och låt saften rinna av ca 30 minuter.
Mät saften, koka upp den och rör i sockret (500 g socker/liter avrunnen saft). Koka upp igen och skumma väl. Rör ut konserveringsmedlet i lite av den heta saften och tillsätt blandningen. Häll upp saften på rena, varma flaskor och tillslut väl. Förvara saften svalt.
Supergoda rabarbermuffins, se www.matklubben.se/recept/somriga_rabarbermuffins_72523.html