• Alexandra77

Era godaste recept med rabarber!

Jag har en massa rabarber som jag inte vet vad jag ska göra med, kan ju inte göra 400 rabarberpajer Glad. Så jag vill ha recept på annat, typ kakor eller desserter. Hoppas på många svar Glad

• Svar på tråden Era godaste recept med rabarber!
  • Madreh
    Madreh skrev 2011-05-28 20:58:20 följande:
    Jag har gjort rabarbersylt idag, hade oxå massor med rabarber som jag inte visste vad jag skulle göra av. Och ska väl erkänna att vi klämt i oss en stor smulpaj med rabarber oxå  till efterrätt idag.

1 kg rabarber och 350 g syltsocker kokas ihop och sen är det klart. Skumma den lite bara, häll över i burkar och kallna. Suoergott till pannkakor!
    330 g står det på paketen....rättar mig själv!
    Kevin, Oscar, Noah och Filips mamma
  • Alexandra77
    Madreh skrev 2011-05-29 10:47:25 följande:
    330 g står det på paketen....rättar mig själv!
    Om det är så enkelt kommer jag att göra det och frysa ner. Ska även göra saft.
  • Madreh
    Alexandra77 skrev 2011-05-29 11:05:46 följande:
    Om det är så enkelt kommer jag att göra det och frysa ner. Ska även göra saft.
    Det ÄR enkelt och jag kan garantera att det är jättegott oxå, kommer aldrig mer äta jordgubbsylt till mina pannkisar iaf! Tungan ute

Blir ju lite syrligt men samtigt sött....ska "bita" lite i tungan tycker jag.
    Kevin, Oscar, Noah och Filips mamma
  • Alexandra77
    Decdia skrev 2011-05-27 08:23:12 följande:
    Stek rabarber med jordgubbar i riktigt smör, kanel och socker. Släng i det i en ugnsform och in i ugnen med ett smuldegstäcke över sig (gärna med havre i). Servera med vaniljsås. Mums!
    Detta har jag gjort nu, förutom att jag inte stekte dom innan och det var verkligen den godaste smulpaj jag någonsin ätit!! Smuldeg gjorde jag av ungefär hälften kokosflingor, hälften havre, alltså lika mycket av båda, lite kanel, vaniljsocker, socker och riktigt smält smör. Ått med mjuk vaniljglass. Detta ska jag verkligen göra om nästa gång jag ska bjuda någon på efterrätt eller kaffe fika :)
  • Anna Svenssonliv

Återkommer m recept imorgon

• trollkarl

Vanilj o ingefärs sousvidebakade rabarber med mandeltartlett o hemmagjord vaniljglass..

• Alexandra77
    trollkarl skrev 2011-06-01 23:07:34 följande:
    Vanilj o ingefärs sousvidebakade rabarber med mandeltartlett o hemmagjord vaniljglass..
    Tack trollkarl men det är nog lite för svårt för mig :)
  • svårt att vara unik

Jag hade 700g rabarber som jag skar i små bitar och la i en stor kastrull med 1.4kg halverade jordgubbar. Hällde på vatten så det täckte alltihop och kokade i ca 15 minuter. Hällde av försiktigt i vanligt durkslag och kokade sen saften i ca 5 minuter till med ca 700g socker. Blev aningens grumligt eftersom jag inte hade nån saftmaja, men inte så det störde. Hällde upp på plastflaskor och frös in. Blev ganska tjockt när det kallnat och blandas ca 1+4. Eller efter egen smak. Sparade förresten "gucket" och blandade även det med socker. Supergott att äta varmt med mjölk eller glass.

• Tinkerbelle
    Alexandra77 skrev 2011-05-28 08:36:54 följande:
    Tack för alla svar! Pannacottapajen ska jag prova någon gång men nu ska jag laga pajen med marängtäcke ikväll när vi får gäster. Nu en fråga: Räcker det med en paj, i en vanlig pajform, till 5 vuxna och tre barn? Eller blir det för lite?? Tacsam för svar.
    Sorry, såg inte att du frågade det förrens nu men den räcker gott och väl till 5 vuxna och 3 barn
  • Jungblom

Vet inte om någon har skrivit det ännu men jag har två recept iaf.

Fransk rabarbermarmelad

1000 g rabarber
    1000 g strösocker
    30 g smör

Skölj rabarberstjälkarna noga och skär dem i tunna bitar. Blanda med socker i en bunke och låt det dra över natten.

Slå upp den saft som bildats i en kastrull, och koka ihop den på hög värme utan lock tills cirka hälften kvarstår. Lägg sedan i rabarbern, koka kraftigt under omrörning. Rör ner smöret när marmeladen kokar som mest.

Sänk värmen och låt marmeladen koka sakta i 30-45 minuter. Prova om den har rätt konsistens genom att låta lite marmelad svalna på ett fat.

Slå upp marmeladen på väl rengjorda glasburkar, förslut. Låt smaken mogna i ett dygn.

Rabarbersaft

6 dl vatten
    1½ kilo rabarber
    5 st kryddnejlikor
    500 gram strösocker
    1 krm natriumbensoat

Skölj rabarbern (den behöver inte skalas). Skär stjälkarna i cm-långa bitar. Koka upp vattnet och lägg i rabarber och nejlikor. Koka under lock tills rabarbern kokat sönder, ca 10 minuter. Sila massan och låt saften rinna av ca 30 minuter.
    Mät saften, koka upp den och rör i sockret (500 g socker/liter avrunnen saft). Koka upp igen och skumma väl. Rör ut konserveringsmedlet i lite av den heta saften och tillsätt blandningen. Häll upp saften på rena, varma flaskor och tillslut väl. Förvara saften svalt.

• Alexandra77
    Jungblom skrev 2011-06-14 16:11:05 följande:
    Vet inte om någon har skrivit det ännu men jag har två recept iaf.

Fransk rabarbermarmelad

1000 g rabarber
    1000 g strösocker
    30 g smör

Skölj rabarberstjälkarna noga och skär dem i tunna bitar. Blanda med socker i en bunke och låt det dra över natten.

Slå upp den saft som bildats i en kastrull, och koka ihop den på hög värme utan lock tills cirka hälften kvarstår. Lägg sedan i rabarbern, koka kraftigt under omrörning. Rör ner smöret när marmeladen kokar som mest.

Sänk värmen och låt marmeladen koka sakta i 30-45 minuter. Prova om den har rätt konsistens genom att låta lite marmelad svalna på ett fat.

Slå upp marmeladen på väl rengjorda glasburkar, förslut. Låt smaken mogna i ett dygn.

Rabarbersaft

6 dl vatten
    1½ kilo rabarber
    5 st kryddnejlikor
    500 gram strösocker
    1 krm natriumbensoat

Skölj rabarbern (den behöver inte skalas). Skär stjälkarna i cm-långa bitar. Koka upp vattnet och lägg i rabarber och nejlikor. Koka under lock tills rabarbern kokat sönder, ca 10 minuter. Sila massan och låt saften rinna av ca 30 minuter.
    Mät saften, koka upp den och rör i sockret (500 g socker/liter avrunnen saft). Koka upp igen och skumma väl. Rör ut konserveringsmedlet i lite av den heta saften och tillsätt blandningen. Häll upp saften på rena, varma flaskor och tillslut väl. Förvara saften svalt.
    ska man koka i saftmaja? Jag tänkte köpa en sån..
  • Jungblom
    Alexandra77 skrev 2011-06-15 18:56:31 följande:
    ska man koka i saftmaja? Jag tänkte köpa en sån..
    Nej, det går bra i en vanlig gryta på spisen
Svar på tråden Era godaste recept med rabarber!