• Trolletroll

Familjeregler

Hej alla F.L:are. 

Vad har Ni för familjeregler hemma och hur hjälps ni åt att följa dem??

Vi har rutat in hela dagarna nästan.
    Har familjeråd en gång i veckan för att påminna och prata om det är något speciellt. Barnen får då åxå komma med önskemål om mat tv-tider etc. =)

Hur ser det ut hemma hos dej???
    Skrattande 

• Svar på tråden Familjeregler
  • skånegås

Tv, dator och tv-spelstid efter 18.00. Då får de turas om och komma överens. Innan dess ska skor och stövlar upp i skohyllan för natten och leksaker ut ur vardagsrummet och köket.

• La Lola

Familjeregler?
    Inga alls förutom sunt förnuft.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Ts

Jag är jättenyfiken!
    Hur ser dessa regler ut som finns hemma hos er?

• Alle

Regler och regler....den enda "regeln" vi har är ´man ska säga tack för maten och be om att få gå från bordet.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    La Lola skrev 2011-05-26 12:11:23 följande:
    Ts

Jag är jättenyfiken!
    Hur ser dessa regler ut som finns hemma hos er?
    Jag med! Vill gärna vet.
  • La Lola
    Alle skrev 2011-05-26 12:19:00 följande:
    Regler och regler....den enda "regeln" vi har är ´man ska säga tack för maten och be om att få gå från bordet.
    Sunt förnuft med andra ord.
  • Alle
    La Lola skrev 2011-05-26 12:43:14 följande:
    Sunt förnuft med andra ord.
    Skrattande
  • Millicent

Jag blir också nyfiken.

Vi har inga regler eftersom barnen har kommit så olika långt i sin mognad och för att regler känns så fyrkantigt. Men vanor har vi ju som att tvätta händerna när man kommer hem, hänga upp jackan, plocka upp sånt man sprider omkring sig, säga tack för maten.

Hjälpa till med att gå ut med sopor, tömma diskmaskinen eller vara med och laga mat är sånt de gör om de vill. Jag fösöker se till att vi alla plockar iordning och gör det lite snyggare på fre em innan vi har "fredagsmys" men det är inget måste utan har att göra med vilka som har ork och humör till det. När jag städar vill de ofta också göra det.

• Trolletroll

Jo, jag tycker det är intressant det här med "regler"... Googlade på "familjeregler" och hittade flera insändare och ett reportage om Malou och alla hade suttit tillsammans för att gå igenom familjeregler.. Det är ju sunt förnuft egentligen men kallas väl bara för familjeregler ungefär som man säger familjemöte osv.. Men egentligen sitter vi å fikar och pratar om hur vi vill att saker ska vara och fungera.  Efter dessa "familjemöten" så fungerar allt mycket bättre. 

Annars är det inga andra regler än vad jag läst här som då kallas sunt förnuft. Plocka in efter sej, säga tack för maten (men det gör dem ändå)
    Det vi tog upp nu senast och pratade om är varför man ska stänga av datorn vid ett visst klockslag och vad som gäller för tv-tittandet (läxor först tex.)  Osv... Vi jobbar mycket och behöver liksom styra upp såna här "möten"  "fika stunder" osv för att kolla av och PRATA med varandra. Förklara för barnen på "neutral mark" varför vissa saker är viktigare än andra. Barnen känner sej mer delaktiga också om vi sitter och pratar egenom hur vi vill ha det. =) 

Det är nog bara olika sätt att "applicera"  sunt förnuft  =) 

• suuuuuuperman1337

Vi har en enda regel och det är att visa respekt och där är det typ att det respekteras att inte skrika, hoppa i soffan

• elinaehn

vår regel är att alla ska ha det bra. alla i familjen o alla som är hos oss o hälsar på. det innefattar ju hänsyn, att man hjälps åt o så. det funkar fint för oss.

• Trolletroll

Häftigt att läsa gamla inlägg som man har gjort... Herregud, för två år  sen var mina pojkar 8 o 6 år... Tycker att jag var lite väl ambitiös. Mycket kommer ju automatiskt md en känsla för att Alla ska ha de bra och att man respekterar varandra...  Innefattar ju mycket det där. 

Svar på tråden Familjeregler