• Anette91

Killen i fängelse

Hej har nu min kille i fängelse (vi är inte sambos dock har jag egen lägenhet)  och har aldrig haft sådan kontakt tidigare inom kriminalvården, han är på en e-anstalt. Jag har lite frågor jag gärna vill ha svar på ifrån nån som är insatt lite mer på detta..

Om man skickar brev, är de adressen på kriminalvårdens hemsida som gäller + namn + efternamn?
    Behövs även personnr för att de kan finnas flera med samma namn? :/
    Det är ändå 60p där och han har ett vanligt namn :/

hur länge tror ni att han kommer sitta när han fått 1 1/2 år för medhjälp vid grovt rån?
    Har läst att man kan få permiss inom 3/4 av straffet alltså ca halvår?
    Han har fått besked att han får sin första permission om ca 2,5mån och då kommer han hem till mig :D
    Kan han få komma ut helt innan straffet är slut ?
    Hur strikta är de med straff och att få flytta närmare kommunen?
    Brukar de godkänna fotboja om straffet ändå är så högt?
    Han har ingenting mer än detta han gjort i registret.

Räknas häktestiden bort (40dagar på 18mån)  har ju hört att de varit så på långa straff ? "/
    Kan man då räkna med att de "bara blir 16mån och 3veckor"

Hur har du gjort? Har du stannat hos din pojkvän eller gått vidare?
    Skulle du lita på nån som sa " jag älskar dig" för första gången, dagen innan han åker i fängelse på bestämt datum o på 18mån straff ?? "/ Eller tror du att han bara vill visa kärlek den "sista tiden tillsammans på länge" ..

Fick samtal ifrån han o sa att jag kunde skicka pengar till telefonkort, vad kan sånt kosta? "/
    Vad menas med markeringar? 100min eller vad? För han sa nåt om att de går per minut ..
    Aa får hoppas att de kan funka med att jag skickar lite pengar ^^ Bättre än inget alls =)

Om de finns besöklägenhet om man har barn, är de även för andra utan barn som kan tillbringa tid där? :/

tacksam för svar !

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-28 11:26
    Har fått mina svar och tänkte nu uppdatera här att jag tänker stanna och har fått veta att han kommer till mig i augusti, han får förhoppningsvis fotboja på julafton och den dagen ska jag fira med hans familj oxå. Jag ska även ta och ringa anstalten och be att få hans kortnr så man inte skickar kontanter i brevet.
    Hans samtal är de bästa som finns

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 00:08
    Har nu spenderat underbara 24h (förutom restid tsm) och det var verkligen helt jävla underbart att få vakna upp jämte honom efter 3 månader tillsammans vi har haft jämn telefonkontakt varje vecka nästan och det har hjälpt att jag inte gått vidare utan längtat till varje samtal med honom, nu kommer han att ha permission ca varje månad och det kommer vara helt underbart och sedan blir han hemma hos sin mamma till maj men sen är det äntligen en underbar sommar han kan spendera tillsammans med mig :) Hoppas ni haft en underbar sommar, jag har haft tre lååånga månader av längtan efter min älskling men nu äntligen är dem över och jag får snart träffa han igen :) Nu går veckorna snabbt igen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 14:13
    Ja som ni läser så har jag och min älskling pratat om barn vi är ändå 22 och 20 år gamla. Vi fyller 23 och 21 i år. Vet att man kan vänta läääänge med barn men jag har otrolig barnlängtan likaså han och de känns bra om vi skulle skaffa barn tillsammans.
    Och till er som tror att jag är knäpp som gör de med en omogen (tönt?) visst han är kanske inte alltid 22-23år i vad han sysslar med men han kan förändras precis som alla andra och han är inte den "kriminella" egentligen, mycket är falskt, tyvärr men de kan man ju spekulera mycket om... Ja, mitt liv är som de är om ni nu tvunget ska veta så har jag diagnoser som gör att jag går under handikappsomsorgen och jag har psykiska problem oxå men de gör inte att jag blir en DÅLIG MOR för detta och min pojkvän blir inte en DÅLIG FAR för att han är f.d. kriminell .. men samhället ser det tyvärr så, vi är som utdömda och borde inte ha en enda rättighet kvar i livet, typ. Så e det. Men vi ska klara detta, och ekonomiskt går de alltid att lösa. Man får leva snålt och handla begagnat, inget fel med detta faktiskt. Skulle vilja prata med fler i samma situation istället för dem som tror att dem vet att jag gör fel eller rätt beslut och försöker bestämma och tror att jag är okapabel till ett eget liv i stort sett, sorgligt att folk trycker ner på en som redan ligger ner. Tyvärr har både jag och min pojkvän såväl som många många andra en otrolig jobbig barndom och de medför tydligen oxå att vi kan bli dåliga föräldrar enligt er. tråkigt att ni ser det så, bara för att man har haft kontakt med soc så är man oxå utdömd.. ja de är väl bättre att ta livet av sig ? tydligen. för fler barn behöver ju inte intagna ha? bara för att dem är i fängelse betyder det inte att dem är dåliga personer.. men lev erat liv så lever jag mitt liv!
  • Svar på tråden Killen i fängelse
  • Anonym
    Anette91 skrev 2011-05-26 12:31:26 följande:

Hur har du gjort? Har du stannat hos din pojkvän eller gått vidare?

Gått vidare. Jag hade inte varit så intresserad av en kriminell. Ok om det är en fd kriminell som ordnat upp sitt liv, men inte en som är det nu.
  • Anonym (lämnat)

min dotters pappa sitter i fängelse (d-klass tidigare numera c-klass) där finns besökslägenhet det prioriteras för de som har barn och/eller reser långt för besök. vi är inte tillsammans längre. inte bara för det kriminella han gjort men det väger absolut in!!!! jag hade gått vidare om jag var dig.

mitt x ska sitta ca 6 år (fick 9 men behöver inte sitta hela)

ett telefonkort kostar ca 50-100 kr

• Anonym (lämnat)

ang brev så är det anstaltens namn + adress + din killes namn, inget personnummer behövs

• Anonym (sandra)

Jag ska försöka svara så gott jag kan. Jag har för mig att han får komma ut efter 2/3 av tiden, OM han sköter sig.
    Fotboja får man om man får max 6månader som straff. Man måste såklart ansöka innan, ha en fast adress, han ska även ha en sysselsättning, tex studier, praktik eller jobb. Han kan få fotboja vid utslussningen, dvs i slutet av straffet. Häktestiden räknas bort från hans straff. Hur det är med post vet jag inte, min kille ringde och gav mig instruktioner. De hade även en besökslägenhet som man fick använda där.

Hur länge har du varit med killen? Jag ska vara ärlig.... Om han säger att han älskar dig en dag före så var försiktig. Min erfarenhet är att killen blir väldigt gullig och romantisk när han åker in, för han är ensam och behöver något för att hålla sig uppe. Min kille skrev brev varje dag, ringde och lovade guld och gröna skogar. När han kom ut så betydde allt det ingenting. Han hade tydligen även haft kontakt med andra tjejer från insidan. Inte ens när han satt inne var han trogen...

Medhjälp till rån är ganska allvarligt. Förlåt mig om jag är negativ, men killar som begår så grova brott, de slutar sällan bara pga ett fängelsestraff. Tvärtom så får de fler kriminella kontakter, fler ideer till att tjäna snabba pengar osv. Idiotiskt straff egentligen för många blir bara värre. Min kille har bara utvecklats mer och mer i sin kriminella karriär. Jag älskar honom, men det är inte värt det. Hans liv går ut på kriminalitet, fester, knark, pengar och tjejer.
    Inget liv för en seriös tjej, ingen bra kille att skaffa barn med. Han har fina sidor också, men har de väl gett sig in på den banan så är det svårt att vända om. Lägg till att folk förmodligen vet, så han blir stämplad. Många arbetsgivare tar utdrag från brottsregistert, vilket gör det svårt att få jobb. Dessa faktorer är sånt som försvårar rejält från att få ett normalt liv igen, även om han vill. Han kommer förmodligen att falla tillbaka lätt.

Tänk dig för noga. Du verkar ung och det är lång tid där du ska vänta på en kille som jag inte är säker på att du borde vänta på. Jag har lämnat min, för jag insåg att jag inte vill leva så. Som flickvän blir man också stämplad och dömd utav andra människor. Det är inget lätt liv.

• Rovdjur

Hej!

Jag kan svara på några av frågorna. 
    Du beskriver att din pojkvän sitter på en Klass E-anstallt. Klass E är en öppen anstalt. Där placeras intagna vars avvikningsrisk (chansen att dom rymmer) klassas som liten. Det är den minst restriktiva anstaltsformen.

Tiden som din pojkvän har suttit häktad i väntan på rättegång räknas av på den tid som ska avtjänas på anstalten. 

Enligt vad jag erfar så är fotboja (som ENDA straff) enbart möjligt som påföljd till straffbelagda gärningar vars frihetsberövandetid sträcker sig mellan 6-8 månader. Det finns säkert undantagsfall dock.

Det är oftast så att 1/3 av straffet ej avtjänas utan läggs bara på om den intagne missköter sig etc. D.v.s får du tre år avtjänar du 730 dagar. Vid fängelsestraff över 3 år är det inte ovanligt att den intagne kan få avtjäna de sista 6 månaderna i hemmet med fotboja.

Telefonkorten är ganska kostsamma men i princip den enda (lagliga) möjligheten eftersom mobiltelefoner är förbjudna för intagna på kriminalvårdsanstalter. 

Hoppas det kastade lite ljus på åtminstone några punkter!

Med vänliga hälsningar, 

Falling from heaven is not nearly as painful as surviving the impact...
  • Anonym (lämnat)

skrev fel innan, a-klass satt min man på innan nu på d-klass

• Anonym (sandra)

Jag har kanske fel för mig med detta, men de får väl pengar på anstalten? Jag var en idiot som skickade pengar till min kille, som han använde för att ringa andra tjejer. Han åkte in 2 gånger. Efter första gången sa jag åt honom att nästa gång vägrar jag hälsa på honom eller ge honom några pengar. Detta eftersom att fängelsetiden är ett straff, och jag tänker inte dalta med honom eller tycka synd om honom. Sa också att om han var så dum att begå ett nytt brott så tog jag det som att HAN lämnat mig även om han inte hade gjort det. För han valde att begå ett brott som tog honom ifrån mig. Det var hans val. Jag gjorde ALLT för att hjälpa honom till ett normalt liv efter första vändan, men det är omöjligt när alla vännerna är kriminella. Usch vad trött jag blev på att försöka passa honom hela tiden!

Han såg mig som en svikare som lämnade andra gången han satt inne, men helt ärligt... Han hade INTE väntat i 6 månader på mig. Så varför ska jag göra det för en kille som inte kan erbjuda mig en seriös framtid. Man lever bara en gång, man är bara ung en gång. Slösa inte bort tiden som du borde använda till att träffa den rätta. OM killen älskar dig så kämpar han för dig och fixar sitt liv. Det gör han inte om du stannar med honom. Varför kämpa för något man redan har?

• Anonym (lämnat)
    Anonym (sandra) skrev 2011-05-26 13:17:19 följande:
    Jag har kanske fel för mig med detta, men de får väl pengar på anstalten? Jag var en idiot som skickade pengar till min kille, som han använde för att ringa andra tjejer. Han åkte in 2 gånger. Efter första gången sa jag åt honom att nästa gång vägrar jag hälsa på honom eller ge honom några pengar. Detta eftersom att fängelsetiden är ett straff, och jag tänker inte dalta med honom eller tycka synd om honom. Sa också att om han var så dum att begå ett nytt brott så tog jag det som att HAN lämnat mig även om han inte hade gjort det. För han valde att begå ett brott som tog honom ifrån mig. Det var hans val. Jag gjorde ALLT för att hjälpa honom till ett normalt liv efter första vändan, men det är omöjligt när alla vännerna är kriminella. Usch vad trött jag blev på att försöka passa honom hela tiden!

Han såg mig som en svikare som lämnade andra gången han satt inne, men helt ärligt... Han hade INTE väntat i 6 månader på mig. Så varför ska jag göra det för en kille som inte kan erbjuda mig en seriös framtid. Man lever bara en gång, man är bara ung en gång. Slösa inte bort tiden som du borde använda till att träffa den rätta. OM killen älskar dig så kämpar han för dig och fixar sitt liv. Det gör han inte om du stannar med honom. Varför kämpa för något man redan har?
    ja de får pengar, dock inte speciellt mycket.
  • Anonym
    Anonym (sandra) skrev 2011-05-26 13:17:19 följande:

Jo, de får pengar men det är typ 8 kr timmen eller något sådant. Om de jobbar.
Svar på tråden Killen i fängelse