• Anonym (P)

Killen i fängelse

Nu var det ett tag sen jag jobbade inom kriminalvården, men ska försöka svara så gott jag kan ändå Glad

Om man skickar brev, är de adressen på kriminalvårdens hemsida som gäller + namn + efternamn?

Behövs även personnr för att de kan finnas flera med samma namn? :/ 
    Det ska räcka med namn, avdelning (om du vet vilken han sitter på) och anstaltens adress. Där jag jobbade var det ett antal hundra intagna och det var allt som brukade stå på kuverten.

hur länge tror ni att han kommer sitta när han fått 1 1/2 år för medhjälp vid grovt rån?
    2/3 om han sköter sig hela tiden, när man missköter sig kan man få 14 dagars tillägg per gång.

Har läst att man kan få permiss inom 3/4 av straffet alltså ca halvår? 
    Han har fått besked att han får sin första permission om ca 2,5mån och då kommer han hem till mig :D
    Det görs individuella bedömningar om när man ska få sin första permission, har han hört det så är det säkert så.

Kan han få komma ut helt innan straffet är slut ? 
    Tidigast efter 2/3 under förutsättning att han skött sig.

Hur strikta är de med straff och att få flytta närmare kommunen?
    Det beror lite på om det finns en lämplig anstalt att förflyttas till, han kan ansöka om förflyttning.

Brukar de godkänna fotboja om straffet ändå är så högt? 
    Nej, det är för straff på 6 månader eller kortare.

Räknas häktestiden bort (40dagar på 18mån)  har ju hört att de varit så på långa straff ? "/ 
    Kan man då räkna med att de "bara blir 16mån och 3veckor"
    Häktningstiden räknas som avtjänad tid. 

Fick samtal ifrån han o sa att jag kunde skicka pengar till telefonkort, vad kan sånt kosta? "/ 
    Vad menas med markeringar? 100min eller vad? För han sa nåt om att de går per minut .. 
    Aa får hoppas att de kan funka med att jag skickar lite pengar ^^ Bättre än inget alls =)
    Om han har någon form av sysselsättning (jobb) på anstalten så får han pengar för det som han kan köpa bl.a telefonkort för. Annars går det bra att sätta in pengar på hans "konto" där. Du kan ringa till anstalten och fråga närmare om hur det funkar med att skicka pengar till en intagen och vad telefonkort kostar.

Om de finns besöklägenhet om man har barn, är de även för andra utan barn som kan tillbringa tid där? :/
    Den är till för alla intagna. 

• Anonym (P)

Ville bara skriva lite svar till dig som verkligen stämmer istället för alla "när jag satt så..." och "när min kompis satt inne så" och så vidare. Inget fel på egen erfarenhet så klart, men reglerna ändras ju ständigt och folk kanske glömmer bort hur saker och ting fungerar. Först och främst angående permission. Alla som hamnar på anstalt får en minimitid, dvs ett datum man tidigast kan få permission på. Sen ansöker man om permission till ett visst datum och får besked på om det blir godkänt eller ej. Vanligast att börja med är en obevakad 8-timmarspermission, sköter man den brukar nästa vara en 24-timmars. Att han fått besked om godkänd permission i augusti låter väldigt osannolikt, troligast är hans minimitid satt till då. Fotbojan då. Det finns två varianter av verkställighet med fotboja, vanlig intensivövervakning och så något som heter utökad frigång. Skillnaden är att man vid högst sex månaders straff kan ha boja hela tiden medan man vid längre verkställigheter kan ha den på slutet. Hur lång tid som gäller finns reglerat, har jag inte helt fel för mig tror jag att 18 månaders fängelse ger möjlighet till 3 månaders utökad frigång. Det är frivården som har hand om fotbojorna, och eftersom de har vanliga arbetstider (måndag till fredag) har jag extremt svårt att tro att någon boja skulle sättas igång på julafton. Möjligtvis att de räknat ut att det är tidigaste tillåtna dagen, men längre än så tvivlar jag på att det är bestämt. Inne på anstalt råder sysselsättningsplikt, som ger ersättning om cirka 10 kronor i timmen. Dessa pengar ska räcka till cigg, godis och telefonkort. Skicka in pengar om du vill, men troligast så har han så han klarar sig. Några fler frågor jag kan hjälpa till med?

• Anonym (P)

Hoppsan, dags att reda ut lite igen.

Samtliga Kriminalvårdens anstalter ska vara drogfria, vilket kontrolleras genom regelbundna drogprover. Det finns dock behandlingsanstalter, vilka är riktade till intagna med missbruk som (helst) vill göra något åt sin situation.

Varje dag genomsöks alla bostadsrummen, och vissa rum väljs ut för en mer grundlig inspektion någon dag i veckan.

Det finns inte längre slutna eller öppna anstalter, de klassificeras från A (t.ex. Kumla) till E (bland andra Tygelsjö, Helsingborg, och Rödjan).

Personalen får inte läsa de intagnas brev. Däremot öppnas och genomsöks alla kuvert (undantaget myndighetsbrev) så det inte kommer in några konstigheter.

I regel får varje intagen endast boka in ett eller två besök i veckan. I det fall det finns lediga tider kan man eventuellt med kort varsel få ytterligare en besökstid, men även detta är vanligtvis restriktivt.

• Anonym (P)

Mjodå, jag jobbar inom Kriminalvården. Har tidigare varit på anstalt och häkte och är nuförtiden anställd på frivården. Precis som du säger så har det hänt att personal och intagna fått ihop det. Så fort det upptäcks brukar den anställde ifråga bli uppsagd med mer eller mindre omedelbar verkan och den intagne flyttas i regel till en annan anstalt, åtminstone enligt min erfarenhet.

TS: det är mycket möjligt att din kille hävdar att personalen inne på anstalten är dumma i huvudet. Låter snarare som regel än undantag att höra det från våra klienter. Jag skulle dock vilja säga att vår personal gör så gott de kan i varje situation. Ju fortare man inser att man inte är ensam på en anstalt om att ha diverse önskemål om permissioner, prata med sjuksköterska/läkare, besökstillstånd osv och att personalen har ett relativt strikt regelverk att förhålla till sig, desto bättre. Säg åt honom att ha tålamod och inte börja kriga om småsaker så ska han nog se att alla hans rättigheter blir tillgodosedda. Om han är intresserad av en utökad frigång (alltså fotboja) är det ännu större idé att stå på god fot med personalen. Därmed inte sagt att han måste älska alla vårdare, men även inne på anstalt gäller den gyllene regeln att man bör behandla andra så som man själv önskar bli behandlad.

Hör förresten gärna av dig om du har några fler frågor om hur kriminalvård och frivård fungerar. Det jag inte kan utantill kan jag kolla upp åt dig.

• Anonym (P)
    Anette91 skrev 2011-06-01 23:33:23 följande:
    Ok jag tänker inte ens beblanda mig om de där med att intagna blir tsm med vårdare för nåt sånt skulle inte hända, då tror jag inte intresset för permission hos mig o inte hos föräldrarna hade varit så stort.
    ... Man kan inte tycka om alla i en personalgrupp o jag kan tänka mig att killen kan vara ganska tyken men att han ofc försöker följa regler som de begär göras. Joo tålamod får han helt klart ha.
    Jag frågar gärna dig om saker om du inte skulle vara anonym här och jag kunde istället inboxat dig men då tar vi det här istället, snällt av dig att ställa upp =)
    jag undrar mer om de här med att han kommer ut i dec, men där e ganska mycket röda dagar o han har sagt 24dec o de är en lördag i år, hur får han ihop det? :/ >,<
    E det tidigaste dagen han möjligvis får de då eller finns de möjlighet att få fotbojan på fredagen innan? :/
    Eller finns de nån komb att han får permiss under helgen o fotboja när de inte är under röda dagar,
    du kanske varit med om nån mer som kanske har varit med om att de fallit in på en helgdag menar jag...
    Hur lätt är de för honom sedan att få praktik när han läser inom bygg nu.. ? :/

Mitt huvve är ett stort frågetecken helt enketl >.<

Jag har läst nånstans att de finns fonder att söka till den som suttit inne då man kanske behöver en ny garderob eller om han nu fixar en lya behöver möbler o sådär, har du nån ide vad de är för fönder isf? :/
    Kanske inte ditt ämne men bara en fråga om du vet >.<

Som någon tidigare nämnt så arbetar inte frivården på helger och röda dagar (förutom vissa jourer). Att din kille skulle få en fotboja på julafton känns därför extremt osannolikt. Min gissning är att någon har räknat ut att det är den tidigaste möjliga dagen han kan bli beviljad fotboja, men därmed inte sagt att det är praktiskt genomförbart. Troligare då någon gång i mellandagarna. Man kan, om jag inte minns fel, få permission senast tre veckor innan fotbojan ska gå igång så dessvärre tror jag inte man kan göra den kombinationen du pratar om.

Praktik vet jag inget om hur lätt eller svårt det är att ordna, men en tips för din kille är att ta kontakt med Arbetsförmedlingen så snart det bara går. Oftast finns det en handläggare som enbart eller åtminstone delvis arbetar med Kriminalvårdens klienter. Att ha suttit på anstalt kan räknas som ett socialt funktionshinder och därför kan man bli berättigad till lönebidrag om man hittar ett företag som är villig att ta mot en.

Det finns fonder man kan söka pengar från (och söka får man ju alltid, för precis vad som helst), men tanken med de pengarna är att de ska gå till någon form av aktivitet som underlättar återanpassningen i samhället. Det vanligaste jag stött på är bidrag till träningskort, fiskeredskap, och i något fall en cykel så vederbörande kunde ta sig från sin bostad till närmsta KRIS. Jag förutsätter att din kille kommmer ha övervakning efter villkorlig frigivning (brukar i regel ingå vid straff över sex månader), så då kan ha ta upp frågan med sin frivårdshandläggare.

Några fler frågor? :)

• Anonym (P)
    Anette91 skrev 2011-06-02 00:42:09 följande:
    Ok man får helt enketl se hur de blir med fotboja och julafton då.

Men hur har du upplevt de, du som jobbar på frivården är väl i kontakt med många av de som har praktik eller jobb under tiden dem har fotboja eller när de kommit ifrån anstalten?

Det finns fonder man kan söka pengar från (och söka får man ju alltid, för precis vad som helst), men tanken med de pengarna är att de ska gå till någon form av aktivitet som underlättar återanpassningen i samhället. Det vanligaste jag stött på är bidrag till träningskort, fiskeredskap, och i något fall en cykel så vederbörande kunde ta sig från sin bostad till närmsta KRIS. Jag förutsätter att din kille kommmer ha övervakning efter villkorlig frigivning (brukar i regel ingå vid straff över sex månader), så då kan ha ta upp frågan med sin frivårdshandläggare.

Jo att de finns fonder vet jag ju men menade att jag läst att de ska finnas spec för f.d. kriminella men de är kanske inte så då.
    Ska vederbörande ha kontakt med KRIS när dem är utanför fängelset ?
    Är de dem som fixar o trixar med praktikplats (sysselsättning) sedan eller är de frivården?
    övervakning efter villkorlig frigivning, ingen som helst aning.
    Grejen var att jag tänkte ha ansökt om fonder i tid, men du vet inte nån spec fond då spec för just detta?
    Träningskort m.m. kan man även få godkänt av försäkringskassan så jag tänkte mer på kläder o sånt =/

För att överhuvudtaget få ha fotboja MÅSTE man ha sysselsättning (typ praktik eller studier osv). Men annars är det svårt, det springer omkring tusentals ungdomar därute som är jobbhungriga och hade jag varit arbetsgivare själv hade jag nog föredragit en sådan framför någon som är straffad och har suttit inne. Det finns hur som helst något som heter KrAmi, ett samarbete mellan kriminalvården, arbetsförmedlingen och socialtjänsten, på vissa ställen i Sverige. Nu vet jag inte var du bor, men kanske är det ett alternativ om det finns hos er.

KRIS var bara ett exempel, men de gör ett jättejobb och kan verkligen underlätta för människor som kommer ut från anstalt.

Jag var lite otydlig märker jag. Kriminalvården har fonder för sina klienter, men syftet är som jag skrev ovan, inte kläder. När man arbetar inne på anstalt får man pengar varav en viss summa sätts över varje månad till ett frigivningskonto, alltså pengar man får när man muckar. Inte många tusenlappar kanske men åtminstone så man klarar sig några veckor innan eventuell lön eller socialbidrag kommer igång.

• Anonym (P)
    Anette91 skrev 2011-06-02 01:21:25 följande:
    Jo men han ska komma igång med det redan inne på anstalten, iaf plugget och sedan fortsätta plugga under fotbojan, endast ett tag o sedan förhoppningsvis komma ut på praktik.

Jo jag är själv en av de jobbhungriga ungdomarna som gärna vill ha jobb o jag skulle oxå precis som du säger hellre ta emot en som inte är f.d. kriminell men man får väl hoppas på de bästa =/
    Vet att här finns både KrAmi och Kris så man får väl oxå hoppas att de välkomnar även killen o få praktik =/
    Får kolla upp de lite mer kanske, lite mer info på nätet som jag kan hitta än vad han kan få kanske...

Jo, killen får 11kr/h >,< Han har ju ingen annan inkomst men han kan alltså bli beviljad soc eller nåt "därifrån" ? =/ Kan man sätta in pengar på de kontot dem får ? =/ Fick höra de här i tråden men vet inte säket.
    Blev osäker, hade sagt att jag skulle skicka pengar till killen men tänkte vänta pga att jag hade hellre sett att de sattes in på ett konto =/ men han trodde inte de funkade då han var osäker pga att dem inte har nån kod eller nåt sånt men vet inte =/ Frigivningskonto= förhoppningsvis får jag väl mer info av killen.
    Känns mer o mer som att jag verkligen behöver prata med nån personal där eller nån anhöriggrupp i stan, men eftersom vi inte ens är sambos så kanske jag inte ska slänga mig in i allt heller gaaaaaaaaaah komplicerat =/

Måste sova nu, svarar dig mer imorgon. Sov gott! =)
  • Anonym (P)
    Anette91 skrev 2011-06-02 01:21:25 följande:
    Jo men han ska komma igång med det redan inne på anstalten, iaf plugget och sedan fortsätta plugga under fotbojan, endast ett tag o sedan förhoppningsvis komma ut på praktik.

Jo jag är själv en av de jobbhungriga ungdomarna som gärna vill ha jobb o jag skulle oxå precis som du säger hellre ta emot en som inte är f.d. kriminell men man får väl hoppas på de bästa =/
    Vet att här finns både KrAmi och Kris så man får väl oxå hoppas att de välkomnar även killen o få praktik =/
    Får kolla upp de lite mer kanske, lite mer info på nätet som jag kan hitta än vad han kan få kanske...

Jo, killen får 11kr/h >,< Han har ju ingen annan inkomst men han kan alltså bli beviljad soc eller nåt "därifrån" ? =/ Kan man sätta in pengar på de kontot dem får ? =/ Fick höra de här i tråden men vet inte säket.
    Blev osäker, hade sagt att jag skulle skicka pengar till killen men tänkte vänta pga att jag hade hellre sett att de sattes in på ett konto =/ men han trodde inte de funkade då han var osäker pga att dem inte har nån kod eller nåt sånt men vet inte =/ Frigivningskonto= förhoppningsvis får jag väl mer info av killen.
    Känns mer o mer som att jag verkligen behöver prata med nån personal där eller nån anhöriggrupp i stan, men eftersom vi inte ens är sambos så kanske jag inte ska slänga mig in i allt heller gaaaaaaaaaah komplicerat =/

God morgon!

Angående fotboja; när man planerar för en utökad frigång (alltså fotboja sista tiden av ett fängelsestraff) så måste det finnas en färdig planering när man bli påbojad. En planering att man först ska plugga och sen kanske få praktik kan jag aldrig tänka mig skulle bli beviljad, utan det måste finnas en sysselsättning som ska räcka hela bojetiden, så att säga. KrAmi brukar alltid vara intresserade av att ta mot nya klienter, och det är också en sysselsättning man kan ha när man har fotboja, så det kanske är värt att kolla upp.

Angående ekonomiskt bistånd så kan man ju alltid söka inifrån anstalt så det är färdigt till att man kommer ut, men jag vet att vissa kommuner inte uppskattar den gången utan att de hellre ser att man väntat tills man muckat. Man kan däremot inte få bistånd under tiden man sitter inne eftersom kriminalvården står för alla omkostnader.

Såvitt jag vet är alla våra anstalter idag kontantlösa och varje intagen har istället ett konto som hans/hennes pengar sätts in på. Från det kontot kan man sen föra över till ett annat konto som heter Egna medel så man kan handla godis, läsk, tidningar, cigaretter osv, och man kan även välja att spara så mycket som möjligt. En viss summa sätts som jag sa varje månad av till ett permissionskonto som man inte kan använda till annat än just permissioner. Jag blev osäker på det här med frigivningskonto, möjligt att jag blandar ihop begreppen lite. Det är några år sen jag jobbade på anstalt. Hur som helst så tjänar en intagen någon tusenlapp eller två varje månad (beroende på hur mycket man varit sjuk eller varit iväg såklart) och det är upp till var och en att förvalta dessa pengar. Vill man handla upp allt på chips och biltidningar så får man, men särskilt förutseende är det ju kanske inte.

Med detta sagt; du får självklart skicka in pengar om du vill. Bara du är medveten om att det inte går någon nöd på honom och att han troligtvis bara använder de pengarna till "skräp". Hade jag varit du hade jag hellre sparat de pengarna tills den dagen han kommer ut, de lär behövas mycket mer då, särskilt om han inte har några möbler eller kläder. Hur som helst, vissa anstalter har ett bankkonto de föredrar att man använder, andra tar mot kontanter. Kolla upp vad som gäller, ring och fråga eller gå in på anstaltens hemsida via kriminalvården.

Personal inom Kriminalvården har tystnadsplikt och får egentligen inte ens säga om en person överhuvudtaget finns på en anstalt eller är aktuell inom frivården, så dessvärre tror jag inte du får ut så mycket av att prata med dem. Som sagt, jag hjälper dig gärna med generella frågor om hur kriminalvården och frivården fungerar men om du är ute efter mer kurativa samtal rekommenderar jag att du söker upp någon anhöriggrupp eller liknande.

Ta hand om dig!

• Anonym (P)
    Anette91 skrev 2011-06-02 14:49:05 följande:
    Ja pengarna går nog främst till cigg o sen verkar det som han ringer ganska många..
    Hans föräldrar bor på två håll där den ena inte ens har tillgång till hemtele o mobilsamtal blir otroligt dyrt tydligen..Sedan är det vänner man vill ännu ha kontakt med och sist men inte minst lilla jag..
    Så pengar går de ju säkert åt till det såklart ;) Sen vill man säkert ha en liten godisbit ibland o kanske en tidning..
    Vet inte vad mer som dem kan köpa dock, men dem får ju åka till affären o handla mat själva dock bekostas de inte av dem själv men de är ju ändå möjligheten att köpa mycket godis kanske, om de får vill säg.
    Så pengar får han säkert snåla med, och jag kräver inte att prata länge i tele, vi har pratat typ ca 15min varje gång o sen har det brytits o inte har han ringt upp igen :( Vet nån om de finns en "maxtid" på kvällen dem får ringa till?
    Verkar som de brukar brytas 22.30 varje kväll han ringt typ :/
    Inne på Kriminalvårdens anstalter används ett telefonsystem som heter INTIK. Det fungerar i all korthet som så att man enbart kan ringa de telefonnummer man ansökt om och fått godkända (och mobiltelefonnummer blir i regel inte godkända). Systemet stängs av på kvällen/natten och det är upp till varje anstalt att avgöra när. Låter alltså rimligt att samtalen bryts 22.30.

På anstalter med självförvaltning, där de intagna får åka iväg och handla själva, är det bara mat de får köpa. Godis och annat bekostar man själv och får bara köpas i anstaltens kiosk. Och jag vill fortfarande göra gällande att man inne på anstalt egentligen inte behöver pengar utifrån såvida man inte slösar bort hela sin lön på skräp som godis, chips och läsk. Kioskerna inne på anstalter brukar dessutom inte vara de billigaste (jag kan tycka att det är ganska fult att ta 30 spänn för en 200 grams Marabou till exempel). Så länge din kille håller sig till cigaretter och telefonkort bör han ju överleva med GOD marginal.
Svar på tråden Killen i fängelse