• morochmer

översittare

Ja, man ska inte se ned på andra.
    Hur är det med biologiska förldrar som ser ned på familjehem?

Ser du själv ned på någon? kanske tex familjehem?

• morochmer
    Hypnos skrev 2011-05-27 09:18:14 följande:
    Nu handlade Ts om "familjehem som ser ner på biologiska föräldrar" och INTE tvärtom!
    Varför direkt gå till attack med en motfråga?
    Ts kanske har den känslan, den erfarenheten....
    Ts kanske behöver stöttning i frågeställningen, kanske behöver hjälp att se saker från olika synvinklar än sin egen?
    Då blir inget bättre av att direkt vända frågan emot henne/honom!
    Det är fruktansvärt om det är så att "familjehemmet ser ner på biologiska föräldrar" och har du erfarenhet av det så förstår jag att du är negativ och tycker det är jobbigt!
    Oftast är det jobbigt nog att få sitt barn placerat, att se och inse att man inte klarar av föräldrar rollen för tillfället, att någon annan anses vara "bättre" på det man själv försöker vara...
    Samarbetet med familjehemmet är så STOR och VIKTIG del för att allting ska bli så bra som möjligt för det placerade barnet!
    Ts, är det bara ett "allmänt påstående" eller har du erfarenhet av det?
    Varför är en motfråga en attack?

Vi måste kunna diskutera hela ämnet ifall det ska bli givande.
  • morochmer
    Hypnos skrev 2011-05-27 17:53:51 följande:
    Absolut men då borde fokus ligga på Ts och inte en himla massa notfrågor direkt!
    Ts, tycker antagligen så av någon anledning....kanske kan man diskutera det, anledning till det osv....inte direkt kontra med en motfråga!
    Blir en konstig diskussion som inte riktigt stöttar/hjälper Ts i hennes tankar, funderingar, värderingar och erfarenheter!
    Men men visst kan du fortsätta ställa morftågor och kalla det diskussion.... helt valfritt!
    En himla massa motfrågor? Det var en fråga och du ger oss ingen chans att föra en vettig diskussionObestämd
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 13:18:03 följande:
    Tack..du har rätt inte kul att DIREKT få en motfråga. Var det det jag frågade efter? Jag har erfarenhet. Familjehemen ska ju vara dom "friska" och dom har själva valt att ta hand om "våra" barn.
    Ts är ingen frågeställning. Bara en komentar. HUu vill du att diskussionen ska se ut?
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 16:13:45 följande:
    Det blir en "kamp" om barnen...typ att familjehemmen vet bättre....
    Och vad vill du med tråden?
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 16:38:51 följande:
    Jag vill skriva av mig...och höra andras erfarenheter. Jag har dålig erfarenhet av familjehem. Dom vill inte riktigt samarbeta och lämnar inte över barn på överenskommen plats. Soc har bestämt en viss plats(inte jag)
    Vad ger de för anledning till att inte lämna på den platsen?
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 17:56:21 följande:
    Har INTE fått höra anledningen. Soc har inte förklarat till mig...sen är jag rädd att familjehemmen kommer med alla medel att övertyga soc att  barnen bör stanna kvar hos dom hela livet.
    Hur många familjehem har du barn placerade i?
    Varför skulle de vilja göra så?
    Och slutligen, var det soc som talade om för dig att ni skulle mötas på annan plats?
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 18:05:08 följande:
    Min kontaktperson talade om ändringen för mig. Jag är rädd att familjehemmen har stort inflytande gällande barn...är rädd att dom ska säga...barnen har sina kompisar och trygghet här osv. Medans jag menar att barnen kan återanpassas till sin hemmiljö. Upplever att jag nog inte har nåt att säga till om.
    Det finns lagar och regler som ska följas. Du behöver inte oroa dig man gör det som är bäst för barnen.

Varför är de översittare för att de ändrar mötesplats? ta reda på orsaken till ändringen så slipper du må så dåligt över det.
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 18:20:40 följande:
    Vilka lagar? Kan du förklara e du snäll. Skulle familjehemmens ord väga tyngre än min? Alltså min önskan att barne flyttar hem. Vilka motargument kan jag få?
    SoL. socialtjänstlagen.

Familjehemetsord är viktiga men en hemflytt avgörs inte av dte utan det utreds var 6:e månad ifall en hemflytt är möjlig. Din önskan att barnen flyttar hem är inget värt vid ett LVU. du måste ändra på det som LVU:t baseras på.
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 18:40:30 följande:
    Mitt liv är i sin ordning...men är ändå rädd...har jag inte rätt till mina känslor heller?
    Varför är barnen LVU:ade? Hur gamla är de och hur länge har de bott i familjehemmet?
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 18:59:31 följande:
    Har aldrig blivid tillfrågad varje 6 månader. Är inte min önskan INGET VÄRT som du skriver? Även om mitt liv är i sin ordning? jahapp. Är det lika bra att strunta i sina barn? Placerade i 2.5 år. Jag har inte begärt någonting från någon...har bara följt soc "order"
    vad menar du att du ska bli tillfrågad? Nej, din önskan är inget värt vid ett LVU.
    Varför skulle du strunta i barnenObestämd
    Du måste ändra på det du ska. Hur gamla är barnen?
    ÄR det ett LVU?
    Varför är de placerade?
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 19:06:19 följande:
    Jag förstår inte "min önskan inget värt" Vad har jag önskat? Har hållit låg profil och följt soc önskemål. barnen är 4.7.8
    Det är ju du som frågar om din önskan inte är något värtObestämd Jag antar att du menar önskan att barnen kommer hem.

Är barnen LVU:ade?

Varför är de placerade?
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 19:20:32 följande:
    Herregud..påtänd...handikappad....

Jag menar att jag godkände lvuet på mina barn ,jag mådde inte så bra på den tiden. jag vet inte hur jag ska förklara för att du skall förstå. 
    Ett LVU är ett tvångsomhändertagande och inget du kan godkänna.
    Varför är de lVU:ade?

Varför har Lvu:t inte upphört?
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-28 23:12:51 följande:
    Ja jag blev helt paff när hon skrev så...påtänd osv. Hon är familjehems mamma. Inte undra på att jag är rädd när det gäller mina barn.
    Nu kan jag inte upprepa vad jag skrev eftersom det ansågs stötande. Men jag var orolig för dig ts. Jag menade inte att kränka dig.

Din rädsla är troligen inte befogad.
  • morochmer
    Anonym (jambo) skrev 2011-05-29 15:54:01 följande:
    ändå rädd
    Det kanske är lättare att lägga över ansvaret på familjehemmet än att se din egen del i varför barnen inte kommer hem.
Svar på tråden översittare