Inlägg från: UngMorsa |Visa alla inlägg
  • UngMorsa

Efterlyser internationella pojknamn.

Vi väntar en liten pojke som är beräknad att komma i börja på augusti.
    Namnbiten är jätte svår då vi inte alls har många förslag.
    Jag är inne på Léon men sambon är lite osäker.

Storsyskonen heter Kevin och Mirabelle så det måste passa ihop med deras namn.
    Namnet ska helst vara internationellt men inte svåruttalat på svenska eller för udda.

Alla tips mottages:)

• Svar på tråden Efterlyser internationella pojknamn.
  • UngMorsa

Tack alla:) Som sagt, alla tips mottages!

Själv gillar jag verkligen både Silas och Léon, känner inte heller någon som heter/någon vars barn heter så. Så fort vi har kommit på någon namn vi har gillar så har vi kommit på någon som har det namnet. Väldigt frustrerande:) Nu ska jag bara försöka få sambon att hålla med mig.

"Tyvärr", eller vad man nu ska säga, så kommer andranamnet att bli Bengt. Det är ett släktnamn på min sambos sida som han vägrar ge upp. Hmm, Bengt Silas alt. Bengt Léon låter ju inte allt för snyggt! Haha

• UngMorsa
    SannaMac skrev 2011-05-29 08:25:33 följande:
    Men ett släktnamn är ändå ett släktnamn Kanske kan sonen få två andranamn, och Bengt placeras längst ifrån förnamnet? Bengt Silas låter bättre än Bengt Léon tycker jag! Men det kan ju också bli Silas/Léon ...(namn)... Bengt, t.ex.

Min syster heter Nicole och i tredjenamn Siv, låter inte heller så snyggt ihop... men hur ofta berättar man vad man heter i andranamn?
    Nej jag vet:) Jag vill gärna få in Carl eller Wilhelm också som är släktnamn från mina föräldrars sida. Min älsta son heter t.ex Kevin Wilhelm Thor.
  • UngMorsa
    Ásgrímur skrev 2011-05-30 22:20:19 följande:
    Varför söker man "internationella" namn? Duger inte svenska namn längre? Störtlöjligt.
    Jag tycker personligen att svenska namn är fina men vansinnigt tråkiga och få faller mig i smaken. That´s why!
  • UngMorsa
    Längtan efter 3 skrev 2011-05-30 22:22:33 följande:
    Liam?!
    Känner flera vars barn heter så:)
  • UngMorsa
    Ásgrímur skrev 2011-05-30 22:47:07 följande:
    Vilken oerhört tragisk åsikt. Tyvärr ej oerhört ovanlig i denna tid av svensk etnomasochism. 
    Tragisk åsikt? Etnomasochism? Mycket märkligt ordval! Varför skulle jag se med förakt på Sverige bara för att jag inte vill döpa min son till Sven, Erik, Tor eller liknande namn?
  • UngMorsa
    Ásgrímur skrev 2011-05-31 11:23:50 följande:
    Det är att underminera svensk kultur att välja utländska namn till sina barn. Det är även att visa vanvärdnad inför sina förfäder. Bland många kulturer runt om i världen så vore det otänkbart att inte följa traditionen att ge sina barn inhemska namn. Lika otänkbart borde det vara i Sverige.

Så är det ju även så att du efterlyser "internationella" namn. Men just Erik är ett i högsta grad internationellt gångbart namn. Internationella namn är egentligen oftast namn som är vanliga i USA. Där är Eric sedan länge ett vanligt pojknamn. Det finns dessutom fler än så. Vill du att namnen på dina barn ska innebära att de inte sticker ut även om de vistas i USA så behöver du ju bara välja bland svenska namn som har anammats även i USA.
    SamsonS skrev 2011-05-31 10:49:59 följande:

Varför måste man döpa sina barn till svenska namn bara för att man bor i Sverige? Ska man inte välja det man tycker om?

Varför måste man söka efter utländskt blott för att det är utländskt? Bryr du dig inte om ditt svenska hemland så bör du emigrera.
    Jag känner inte att jag underminerar "våran kultur" för att jag inte vill ha ett typsikt svenskt namn till mitt barn och jag förstår inte varför du ska göra det?! Hur svenskt är Sverige på en skala 1-10?

Just Erik vad möjligen ett dåligt exempel.. För mig är det dock en svenskt namn. Som t.ex Alexander, Magnus, Karl, osv men vilka av dom namnet är egentligen svenska? Kungar bar dessa namn på 1100-1200 talet men det gör inte namnet till svenska, egentligen.
  • UngMorsa
    Ásgrímur skrev 2011-05-31 12:46:10 följande:
    Är det inte ganska märkligt i en så kallad mångkultur att anpassa namnen bara för att man reser till andra länder?

Om ni inte är svenskar så har ni förstås en bakgrund som motiverar icke svenska namn. Det blir dock patetiskt när svenskar plötsligt tycker att de är såååå internationella att de bara mååååste ge sina barn amerikanskklingande namn. Typiskt wt-kultur.

Jag skulle kunna ge en lång rad exempel på svenska namn.
    Kom gärna med förslag på svenka namn! Jag är idel öra:)
  • UngMorsa
    Ásgrímur skrev 2011-05-31 13:43:35 följande:
    Du kan ju kika efter svenska namn här. Graden av svenskhet är ju lite varierande. www.namnboken.se/index.php?id=46
    Vilka namn anser du är svenska, riktigt typiska svenska namn, som inte nedvärderar våran kultur?
  • UngMorsa
    Ásgrímur skrev 2011-06-03 18:41:28 följande:
    Ja, det kan du nog räkna ut själv. Riktigt så svårt är det inte.
    Jag måste säga att jag tycker att det är vansinnigt underhållande att du kommer in i en tråd, härjar på och talar om att jag är löjlig osv. Sen när vi ber dig om förslag på namn som är riktigt svenska så kan du inte svara. Vad är grejen med det egentligen? Vad ville du komma fram till? Hade du någon poäng?
Svar på tråden Efterlyser internationella pojknamn.