Ásgrímur skrev 2011-05-31 11:23:50 följande:
Det är att underminera svensk kultur att välja utländska namn till sina barn. Det är även att visa vanvärdnad inför sina förfäder. Bland många kulturer runt om i världen så vore det otänkbart att inte följa traditionen att ge sina barn inhemska namn. Lika otänkbart borde det vara i Sverige.
Så är det ju även så att du efterlyser "internationella" namn. Men just Erik är ett i högsta grad internationellt gångbart namn. Internationella namn är egentligen oftast namn som är vanliga i USA. Där är Eric sedan länge ett vanligt pojknamn. Det finns dessutom fler än så. Vill du att namnen på dina barn ska innebära att de inte sticker ut även om de vistas i USA så behöver du ju bara välja bland svenska namn som har anammats även i USA.
SamsonS skrev 2011-05-31 10:49:59 följande:
Varför måste man döpa sina barn till svenska namn bara för att man bor i Sverige? Ska man inte välja det man tycker om?
Varför måste man söka efter utländskt blott för att det är utländskt? Bryr du dig inte om ditt svenska hemland så bör du emigrera.
Jag känner inte att jag underminerar "våran kultur" för att jag inte vill ha ett typsikt svenskt namn till mitt barn och jag förstår inte varför du ska göra det?! Hur svenskt är Sverige på en skala 1-10?
Just Erik vad möjligen ett dåligt exempel.. För mig är det dock en svenskt namn. Som t.ex Alexander, Magnus, Karl, osv men vilka av dom namnet är egentligen svenska? Kungar bar dessa namn på 1100-1200 talet men det gör inte namnet till svenska, egentligen.