• jenben

    Baby led weaning

    Hej! Är ny här och fick se att det finns fler som håller på med BLW! Fatta min lycka! Det finns så mycket att fundera kring och det är verkligen svårt när ingen i ens närhet håller på med BLW. Vissa tycker det är intressant medan andra (min svärmor) anser att det ä rent av livsfarligt men också skadligt för min lille son då han endast lär sig leka med maten... för hur ska han kunna börja på dagis om han äter så!

    Nu til min allmänna fråga: Min son som är snart 9 månader har börjat äta mer medvetet men det handlar fortfarande om  mycket små mängder. Jag känner det nästan som att han aldrig kommer att äta, utan amning och ersättning blir hans huvudföda tills han är 2 eller nåt. Känner också att han inte har särskilt mycket tålamod att sitta i stolen och äta. Sitter kanske max 15 minuter sen är han inte intresserad längre utan vill hitta på  något annat. Hinner han verkligen öva upp sin förmåga på så korta stunder? Någon som haft detta problem?

    Dela gärna med av era erfarenheter!

  • jenben

    Audhumble: Tack för svaret och den härliga filmsnutten. Ska verkligen ta till mig om vad du skriver är BLWs motto! Det är ju sant att det är detta det handlar om, att barnen får en bra relation till maten och att det ska vara kul (även för föräldrarna).  Samtidigt har jag som kontrollfreak svårt att lita på att min son själv kan avgöra om han får i sig tillräckligt eller ej. På min bvc pratar man hela tiden om  att jag som förälder måste ta ansvar för vad min son får i sig och även om de är intresserade av BLW när jag berättta om det har de purétänket kvar när det gäller antal måltider och när jag borde dra ner på amning/ersättning.

    Att jämföra med andra barn är både på gott och ont. Det blir lätt en negativ jämförelse där man undrar varför ens barn inte har gjort DET när alla andra gör DET. Samtidigt känns det bra med jämförelse för att få lite referensramar. Som du skriver att du tycker 15 minuter är fullt tillräckligt hade jag aldrig trott om det inte vore att du som BLW-mamma hade kunnat intyga detta. Istället hade jag fortsatt jämföra med andra purématande barn som sitter kvar tills måltiden är över och gärna lite till i väntan på efterrätten.

  • jenben
    aud skrev 2011-10-18 15:03:13 följande:
    Nu vet jag inte om du ammar, ger ersättning eller både och men om du ammar så är det ju så mycket mer än bara mat. Nu beror det givetvis på hur mycket man som ammande mamma orkar, men om man trivs med amningen tycker jag gott att man kan låtta barnet styra. Tydligen ammas tvååringar oftare än en nyfödd, trots att de äter normalt med fast föda. :) (läste det på Amningsbloggen)

    Ja, jag menade inte att man inte ska dela med sig. Utan snarare att man inte ska elda upp sig över hur "alla andra" har det eller gör och sedan bli förskräckt när man inser att man inte har ett "perfekt" standardbarn som följer alla medelkurvor, utvecklas precis i "rätt" takt osv. Att dela med sig och lyssna på andra är kanonbra eftersom man ser hur otroligt varierande allting är. :) Jämföra kanske var fel ordval, men jag kom inte på något annat. ^^
    Jag både ammar och ger ersättning. Amning kväll, natt och morgon och ersättning under dagen. Orsaken är att jag ska börja jobba deltid snart och vill att ersättnngen ska fungera. Hade dock gärna ammat mer och skönt att höra någon med positv intsällning till amning. Låter kanske märkligt men i min mammagrupp har det varit hets kring vem som slutat amma först eftersom att sluta amma innebär att man är fri!! (suck) 

    Förstår nu vad du menade med jämförelse. Absolut är det bra att dela med sig.  Av någon anledning är det dock svårt att inte bli påverkad eller elda upp sig för man tror ju alltid att alla andra har det så mycket enklare och lugnare än vad man själv har. Skrattande
  • jenben

    audhumble: Tack för skedtipset. Ska testa det imorgon frukost. Kan kanske funka.

    Aardy: Skönt att det funka med att jobba heltid. Har också märkt att min lille inte gillar stora bitar. Om det är stort tar han själv och bryter ner det till mindre så att de passar bättre i handen och mellan fingrarna. Har funderat på om det är bättre att vänta med bröstet/ersättningen till efter hans lilla måltid. Brukar ge honom mellanmål innan ersättningnen och om han ätit "mycket" till mellanmålet kan jag ibland vänta med ersättning till precis innan han ska äta lunch. Har ännu inte vågar testa med plocklunch innan ersättning för jag är rädd att det blir fullständigt galet, men det kan ju vara värt ett försök. Tänket att amning/ersättning och plockmåltiderna ska vara två separata företeelser, enligt BLW-boken, har jag fortfarande lite svårt att tänka och vara till freds med. Men det är väl att de fortfrande inte fattar att de kan bli mätta på vanlig mat... när och hur de kommer fatta det!

    För övrigt åt han fläskpannkaka til lunch och mycket bra dessutom... eller ja, mer än vad jag förväntade mig i alla fall Glad

  • jenben
    Tjejan83 skrev 2011-10-20 11:25:57 följande:
    Hej alla!

    Har läst igenom tråden nu, puh , och hoppas att ni kan ge mig lite stöd och råd.

    Jag har en son som är 3,5  år och som matintroducerades traditionsenligt vid 6 mån. Ganska snart hade vi en matvägrande son, detta höll på i perioder fram till ca 2,5-3 år, nu funkar maten bra.
    Jag har en dotter som nu är 8,5 mån. När hon var 6 mån började jag med smakportioner. Första två veckorna fattade hon ingenting, men sen gick det bättre och bättre. Vid 7,5 mån åt hon ca 4 ordentliga puréeade mål per dag. För ca 2 veckor sedan (lite drygt 8 mån gammal) började hon matvägra lite smått. Med sonen i färskt minne, googlade jag och hittade snart BLW. Har läst ganska mycket och plöjt igenom denna tråd (härlig tråd förresten, ni är alla så gulliga och stöttande). Jag började testa BLW för ca två veckor sedan (inte helt strikt, några mål puré har hänt under tiden) och den första veckan var det lite jobbigt då jag var tvungen att arbeta upp bröstmjölken igen. Det har väl gått sådär. Ibland är hon intresserad (avokado, banan och kiwi, ugnsrostad sötpotatis) och äter (haha, ni vet vad jag menar, inte ALLT hamnar på golvet, något slinker ner i magen också) och ibland inte intresserad (broccoli, morot, frikadeller). Men jag tror verkligen på den här metoden och vill gärna fortsätta, problemet är att hon vaknar hela nätterna och blir hysterisk om hon inte får bröstet. Hon har "alltid" varit en dålig sovare, men sedan hon började med napp vid 6 mån har min man kunnat lugna henne ofta på nätterna och jag ammade ca 1 gång per natt. Sen jag började med BLW ammar jag ca 2-3 ggr per natt, vilket jag kan leva med, men inatt så vaknade lillstumpan ca 8 ggr, varje gång helt hysterisk om inte jag kom och ammade. Min man muttrar att stackarn är hungrig, och jag börjar nu tvivla på min bröstmjölk. Är det bara vatten så att hon inte blir mätt? (jag ammar var 2,5-3e timma dagtid) Vad ska jag göra? När kan jag förvänta mig att hon börjar äta? Hur vet jag om amningen räcker eller inte? Är rädd för att gå till BVC om två veckor, att hon ska ha tappat i vikt (hon väger runt 7,9 kg) och sköterskan blir "hysterisk" (jag bor i Sydafrika, de är mer hysteriska här än i Sverige).

    Hoppas att ni orkat läsa mitt långa inlägg och fattat vad jag vill ha sagt. Tacksam för svar!
    Hej! Jag har tidigare hört att det inte är ovanligt att barn matvägrar just runt 8 månader. Enligt min bvc-sköterska kan orsaken vara att barnen är trötta på pureér och dess konsistens och är mer intresserade av vad vi andra äter. Det är ju då ett ypperligt tillfälle att starta med BLW. 

    Om du inte lyckas få upp brötmjölken så kanske du kan pröva med ersättning. Är ju inte säkert att det funka men kan vara värt ett försök. Det var en av orsakerna till att jag började med ersättning eftersom jag var osäker på om han ficki sig det han skulle. Många (däibland bvc) i min omgivning tjatatde om att  bröstmjölken blev sämre ju äldre barnet blir och att barnet då äter sig mätt på lättmjölk. Läste dock i BLW-boken att det ären myt; istället är det barnets behov av andra näringsämnen som ökar, inte mjölken i sig som håller sig samma som tidigare.

    Jag tror också att det är en utveckligsfas (även om man alltid tar till det begreppet så fort något krånglar). Min son har också börjat amma mer på natten, men jag tror att det snarare är  hans behov av närhet som ökar och inte att han är hungrig. Jag ger honom bröstet om det inte fungerar att söva om honom med nappen.

    Lycka till!
  • jenben
    Daeminimon skrev 2011-10-21 10:17:10 följande:
    Har menat att svara på det här i flera dagar. De "råd" du fick om amningen ♪2r helt felaktiga. Mjölken blir inte mindre näringsrik efter 6 månader, det är faktiskt tvärtom! Mjölken anpassar sig efter barnets behov (vilket ersättning inte gör). Bröstmjölk kan mycket väl vara den absoluta huvudnäringen det första året. Att det skulle vara lättmjölk är rent trams!
    Vad skönt att höra att det faktiskt  är tvärtom. Fick i princip panik när min bvc-sköterska sa att mjölken blev sämre och inte kunde tillgodose min sons näringsbehov (han dippade på kurvan efter 6 månader), vilket jag även hörde från läkare och sköterskor på barnmottagningen. Att mjölken anpassas efter barnets näringsbehov är ju trots allt logiskt. Alla barn är ju inte redo att börja med fast föda bara fö att de fyllt 6 månader, vilket måste avspeglas i mjölken.
  • jenben
    Oktober84 skrev 2011-10-21 12:06:36 följande:
    En fundering bara, en utav mammorna är otroligt skeptisk till blw, men ger gladeligen sin son majskrokar? Men hallå, är inte det blw om nått? Då har han nått att roa sig med tills maten kommer, men vaddå, om han nu tycker om att äta majskrokar och hålla den i sin hand, varför skulle blw vara så farligt?
    Hur gör ni med alla skeptiker? Har som tur är inte så många i min närhet, svärmor och nån till typ, men har ni nått bra svar man kan ge dem?

    Vår tanke är att börja med lunch, sen lägga till frukosten och sist middag (mest för att vi är så dåliga på att äta det själva) ev så kanske det blir gröt på kvällen innan vi lägger till middagen. Mest för att det kan vara ett bra alternativ för pappan att ge till Jens när jag är på jobbet. Kan man då ha en sked själv och Jens ha en sked, så det blir någon variant av äta själv och hjälp att äta, antingen som jag läst att några gör att man håller skeden och han själv får "attackera" den eller så att han får äta med en själv och att man då och då ger en sked också?

     
    Hej oktober84. Jag har råkat ut för skeptiker familjen, svärmor, läkare; you name it! Men för det mesta verkar de flesta tycka det är intressant och vänner till oss titta förundrat på vår lille när han sakteliga mumsa i sig diversebitar av vad vi äter. Skeptikerna är främst närmsta familjen som är livrädda att han ska sätta i halsen. Förstår att de är oroliga eftersom även jag var lite fundersam i början hur han skulle kunna svälja bitar utan att sätta i halsen.... men den oron går över snabbt. Min svärmor har gett tydliga hintar om hur olämplig denna metod tycks vara, inte för att han ska sätta i halsen och kvävas, utan hon tycker det är illa att han leker med maten och att han grisar ner så vid bordet. Både jag och min sambo blev upprörda när hon sa detta och vi sa åt henne att i BLW-boken står det minnsann att det många gånger är far-och morföräldrar som är skeptiska.  Om du vill ha argument, anger bland annat att hn kommer att få en bättre relation till mat, minska sannolikheten för framtida matvägran, lär sig äta fler smaker tidigt samt övar upp koordination.... fördelarna är många! Alla här på forumet kan säkert göra listan längre! 
  • jenben

    Vill skriva av min frustration en liten stund!Skrikandes E och jag var på bvc i förgår på extravägning, (eftersom bvc inte tycker att han äter som han ska (!) trots att de tycker BLW verkar vara en bra metod). Precis när jag äntligen känner mig mer bekväm och lugn med BLW-metoden så händer det bakslag. Tyvärr hade E gått ner i vikt, vilket bvc sa berodde på att han varit förkyld många gånger i höst, börjat röra på sig samt äter för lite. Givetvis, nojjig som jag är, tar jag fasta på det sistnämnda och börjar tvivla på om jag gör rätt eller inte. De har nu bokat in oss på extra läkarbesök och eventuellt dietist, vlket gör en ännu mer nojjig. Visserligen går inte bebisar spikrakt upp i vikt, men hur vanligt är det att de går ner i vikt? 

    E äter inte särskilt mycket och det käns inte som om det går framåt, mest hamnar maten på golvet eller andra konstiga ställen än i magen... ja, ni vet hur det brukar vara. Att han äter väldigt lite blir ju frustrerande när man känner pessen från bvc att han uppenbarigen äter för lite, även om jag har förstått att det tar lång tid innan de kommer upp i något som kan kallas portioner. E är drygt 9 månader.

    Vet ej om  jag erbjuder honom för lite mat men så här ser vår dag ut:
    7.00 Amning
    8.00 Frukost (äter musbitar av en smörgås)
    10.30 mellanmål Äter ca enfjärdedel/halv apelsin samt 0,5 dl yoghurt. Äter yoghurt med egen sked Glad
    Ersättning ca 150 ml
    13.30 lunch. Äter också mycket lite, kanske mängd som storleken på sin hand, svårt att säga.
    16.00 mellanmål/kvällsmat. Äter lite frukt, småbitar av en äppelklyfta eller lite banan.
    18.00 ersättning ca 150-200 ml. vill inte äta vanlig mat då han är lite trött och kinkig.
    19.30 Amning
    natt Amning ca 1 mål.

    Med risk för att ha låtit riktigt hispig så undrar jag om detta är för lite eller om någon skulle göra/gör annorlunda. Någon annan kanske också ammar/ger ersättning eller ger helt ersättning som  kan dela med sig av sina dagserfarenheter.

    Nu har jag skrivit av mig en stund.... hu, det blev ett långt inlägg.

  • jenben

    Tack alla för  svaren och uppmuntran! Behövs verkligen i dessa dystra hösttider...
    Jag ska nog försöka klämma in en extra flaska ersättning på eftermiddagen. Han har dock trilskats en del med ersättningen och det går verkligen upp och ner. Ena dagen kan han dricka hur mycket som helst och en anna dag (idag) hälften av vad han brukar. Det kan tyckas som jag erbjuder lite ersättning men jag har gett ersättningen när han visat tecken på att vara hungrig. Kanske har jag låtit det gå för långt. Jag får försöka lita på att han får i sig det han anser sig behöva, så länge jag erbjuder honom allt som finns så borde det gå vägen. Skönt att höra att era barn äter ungefär lika mycket.

    Jag är ganska positivt intsälld till att få honom kollad av läkare och dietist, men blir lite nojjig när man blir skickad till dem. Få se vad dietisten har att erbjuda . Sist vi träffade läkaren var han inte direkt impad av BLW så vi få se vad som händer där. I´ll let you know!

    Gröt har jag erbjudit vid frukost men den ratas bestämt, därav den ensamma mackan. Sist ville han inte ens lägga handen i gröten och kladda runt så vi får göra en liten paus med det.

    För övrigt är E en väldigt glad och sprallig liten kille som charmar de flesta. Gnäller mycket sällan så det vore inte svårt att avgöra om han skule vara missnöjd av att han lider näringsbrist.


    House of Elliott
  • jenben
    Daeminimon skrev 2011-11-02 21:07:40 följande:
    Du säger att doktorn inte var så haj på BLW- vad sa hen då? Fråga om konkreta råd. Menar hen att ni ska tvångsmata, ja då vet du hur mycket de råden är värda. Det laddar bara för en massa problem i framtiden.

    Kom ihåg att vi finns här för stöttning och pepp!
    Doktorn tycket vi skulle fortsätta truga med pureér, dock utan att det fick bli en maktkamp.... Han hade dock inget svar då vi sa det var där vi hamnade sist och att detta var en av anledningarna till avrför vi satsade på BLW. Garanterat skulle vi hamna i maktkampen igen. Han menade dock att  "trägen vinner" och att det var dags för oss att vara lite bestämda.

    Orsaken till varför han inte gillade BLW var att det innebar att barnet åt bitar och att det fanns en överhngande risk att de skulle sätta i halsen. Jag och min sambo kände oss ganska dumma när vi försökte referera inför en barnläkare vad som stod i BLW-boken om att risken för barnet att sätta i halsen är mycket liten eftersom de själva styr vad de sätter i munnen.

    Nåja, hoppas det ändå går bra vid nästa besök.
  • jenben

    Har en liten fråga hur ni andra gör när det gäller amning/ersättning i samband med måltid (menar då när de plockar själva för tydlighetens skull). I BLW-boken står det att de inte ska vara hungriga när man sätter dem i stolen för att äta. Jag har därför alltid ammat/gett ersättning precis innan han ska plockäta. oftast faller det in att han är hungrig vid de tiderna men även att jag gett honom ersättning/amning även om han inte är jättehungrig ifall allt går åt skogen  under tiden han sitterr där. Hur tänker ni? Än så länge ger jag mellanmålet på förmiddagen utan att ha ammat/gett ersättning innan.
    Tänker jag helt galet? Man ska ju tänka att mjölk och fast föda är två separat skeenden men jag har lite svårt att separera dem. Känns som att man stoppar gossen full med mat hela dagen.

    Detta ska man göra under de tidiga dagarna "the early days", och jag undrar hur länge anses de befinna sig i de tidiga dagrna. Är det så fort de får i sig något eller är det då deras måltider kan betecknas som just hela portioner?

    Om jag är helt otydlig får ni be om mer förklaring!

  • jenben

    Loviz: Vad skönt att det är någon som har samma funderingar som jag! Vad bra att du fått lite rättesnören. Som sagt, man undrar ju om de någonsin kommer att fatta att de kan bli hungriga på den mat de stopppar i sig och vilja flytta från mjölken till fast föda.

    Har ännu en fundering. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att min lille har svårt att äta särskilt mycket. ovanämnda kan dock vara orsaken men en fundering är att jag inte riktigt är säker på om han kan hantera maten han får. Tidigare kunde han gnaga på både potatis, falukorv, äpple, päron, blodpuddig m.m och verkade få i sig lite. Numera biter han av och spottar sedan ut biten. Detta gäller främst mat med lite motstånd i. Tycker han längre inte om maten, fattar han inte hur man ska tugga, eller vad kan ha hänt?
    Har hållt på med BLW ett ta nu så jag tycker han borde fatta hur man ska tugga. Kan det vara något fel på munmotoriken? Hur är det för era barn? Hittar inte så mycket om det i BLW-boken.

  • jenben
    LadyWeaver skrev 2011-11-10 22:17:35 följande:
    Och så var tvivlet med stort T här igen. Gör jag verkligen rätt som "envisas" med BLW? Som jag skrev för några inlägg sedan har tösen fått in ovanan att trycka in alldeles för mycket i munnen på en gång. Tja, det har inte blivit bättre och idag vid middagen tog hon en näve av den sönderpillade potatisen och tryckte in den så långt det bara gick och vad händer? Jo, inte helt förvånande sätter hon i halsen och ungen hostar tills hon kräks innan hon får upp biten. Tre månader har vi hållt på, aldrig att jag varit särskilt nervös för att något ska hamna fel, inte förrän nu. Usch säger jag bara.
    Dessa tviveltankar kommer till mig med... just nu ganska ofta eftersom det känns sm att det är svårt att få i honom något (amning, ersättning och mat). Visserligen har han varit konstant förkyld i två månader, men man vill ju se lite framgång.

    På tal om att stoppa munnen full så har även min gosse gjort detta, med resultat att han bara få spotta ut allt eller hostar fram det. Jag pratade med en barnpsykolog om just detta och hennes tolkning var att barn lär sig genom att upprepa moment. I detta fall kan det ju vara att hon vill öva koordinationer hand-mun. Vet inte om det är långsökt men kanske kan vara en förklaring.
  • jenben

    MajaSthlm81: De reaktioner som jag har fått har varit för det mesta positiva. De har förstått grundprincipen av BLW samt varför man väljer BLW, samtidigt som de inte riktigt fatta allt som exempelvis att barnen inte ska vara hungriga när de ska äta och att fast föda länge är komplement till bröstmjölk/ersättning. De verkar trots förståelsen vara inriktade på puréeprinciper med snabb avvänjning av mjölk. Skulle väldigt gärna vilja att min bvc-sköterska läste blw-boken så att att vi ändå hade gjort samma tolkning av det som står i. Ibland känns det som man inte riktigt gör rätt och bara den känslan får en att tvivla oerhört mycket och att man kanske skulle kämpat på med pureéna ändå som alla bvc-sköterskor uppenbarligen kan innan och utan.


    Jag har tidigare haft lite frustrationer då  min son gick ner i vikt (ca 2 veckor sedan). Vi var i måndags på extravägning och då visade det sig att han gått upp lite trots förkylningar. Jag nojjade loss totat efter viktnedgången (och är fortfarande nojjig eftersom allt inte går enligt förväntat) men blev överlycklig att han gått upp i vikt igen. Vi fick träffa en läkare som vid ett tidigare besök bad oss att kämpa på med pureér, trots att det blev maktkamper vid varje mattillfälle, och inte alls förstod grejen med BLW. Denna gång var han mycket mer förstående.

    Jag har själv tagit mycket kontakt med bvc för att få dem på banan och förhoppningsvis kommer BLW-metoden att sprida sig ju fler som vet om det i vården.

Svar på tråden Baby led weaning