• Anonym (Frun)

Maken är djupt deprimerad och vägrar söka hjälp - vad ska jag göra??!!

Jag vet itne vad jag ska göra, min man är deprimerad sen länge och det blir bara värre och värre. Eftersom jag också varit utmattningsdeprimerad känner jag väl igen tecknen...
    Prbl är att han itne vill söka hjälp eftersom han ser det som meningslöst. Han äter medicin men det räcker uppenbarligen inte.

Vi har två relativt små barn varav ett med funktionsnedsättning som tar en del tid. Det är förstås inte konstigt att man drabbas av kris och stress kring det och jag har all förståelse för det. Prbl är att jag inte ser något slut på hans depression och för mig är det ett större prbl än barnets problematik.

Och jag älskar min man och vi har i grunden ett bra förhållande men jag vet inte hur vi ska kunna fortsätta leva tillsammans om han blir sämre och sämre och jag i slutänden får tre personer att vårda.

Någon som har en ide?

• Svar på tråden Maken är djupt deprimerad och vägrar söka hjälp - vad ska jag göra??!!
  • Sannive

Spontant låter det som om han äter fel sorts medicin.. Kanske dags för honom att prova ut något som passar honom bättre?

• Anonym (Frun)

Bra ide! Även om jag inte vet om det stämmer är det ju ett utmärkt sätt att få honom i kontakt med vården igen!!

• Anonym (Frun)

ingen mer?

• Anonym
    Anonym (Frun) skrev 2011-05-26 20:27:50 följande:
    ingen mer?
    Du får ställa krav på han!

Att han _måsste_ söka hjälp.Att du drar annars!
  • Mamman76

Hej.
    Jobbar som psykiatri sjuksköterska. Undrar, vad äter han för medicin /styrka och hur länge har han ätit den?

• Anonym (änka)
    Anonym skrev 2011-05-26 21:26:06 följande:

Min man var också deprimerad under en lång tid. Och ju mer jag ställde krav, tjatade, talade om, skjutsade till VC och psykakut så blev det bara värre. Han gjorde mindre och mindre och slutade ta sina mediciner tillslut utan min vetskap. Han började fejka att han gick hos psykolog och så en dag var han borta........

Han hade då hoppat från en bro i närheten. Så att ställa krav och säga att man drar annars hjälper inte alltid det heller. Ville bara få det sagt...
  • LeIIebror
    Anonym skrev 2011-05-26 21:26:06 följande:

är man djupt inne i en depp så hjälper inte sådana hot.
    Jag har varit där, och åt fel medicin, jag var som en zombie brydde mig inte ett skit om något.
    Jag blev bättre efter byte av medicin, men för att kunna bli bättre måste han själv vilja ta sig ur det.
    Jag var långt nere på botten och visste inte vad jag skulle ta mig till, det höll på att sluta med att jag skulle ta livet av mig, men för mina barns skull så lever jag fortfarande.
    Jag mår idag ( flera år senare ) bättre men äter fortfarande medicin, jag har försökt dra ner på dosen och kan göra det i perioder, men det kommer dagar då jag får gå upp i dos för att må bra.
    Utått så ser jag välmående ut, men inom mig så kan jag ha dagar då allt är precis piss.
    Skillnaden nu mot då, är att jag vet att det är en formsvacka, jag försöker att inte begrava mig i det, utan att ta mig för att göra saker ändå.
    Men att hota med att lämna han kommer inte fungera. Mår man så dåligt så skiter man i vilket för det kan ändå inte bli värre.

Försök få han till läkare och byta medicin, och förklara för läkaren att det är en djup depp, och dosen skall sättas därefter
  • Anonym (Lycka till)

Är du rädd att han ska skada sig själv eller ta livet av sig ? I så fall så kan du ringa akut till psyk och då kan han bli tvångsintagen enligt LPT. Om han nu skulle vägra vård. Självklart är den bästa vägen att han själv söker hjälp men om han inte kan gå med på att prata med sin läkare om att ändra dosering eller byta medicin/behandlingsform så kan du ju föreslå att ni tillsammans kan gå till en terapeut och prata igenom hur ni gemensamt ska hitta lösningar som får en båa att må bättre. Eftersom ni båda verkar ha problem med stress och nedstämdhet kan det ju vara bra om ni båda kan få hjälp, tillsammans och/eller individuellt. Det fungerar inte att ni ska ha det så här, vare sig för er som personer eller för er som familj.

Det finns ju olika former av behandling som kan vara bättre än den som din man tar. ECT-behandling ? KBT ? Psykoterapi ? Motion på recept ? Medicin i droppform som går rätt in i blodet ger snabbare effekt och kanske kan vara ett alternativ ?

Lycka till

• Anonym (Frun)

Tack för vänliga svar!

Det är inte aktuellt att jag lämnar honom, utöver detta har vi ett bra äktenskap. Tvärtom talar jag återkommande om för honom att jag älskar honom och vill leva med honom eftersom jag vet att han är en underbar människa OCH att han är deprimerad nu men att det går att lösa. Han säjer att han älskar mig men inte förstår varför jag älskar honom.

Nej, jag tror inte han kommer ta livet av sig, det ingår inte i hans världsbild.

Jag vet faktiskt inte exakt vad han äter och hur mkt men jag vet att han tar medicinen (och jag är inte godtrogen ) jag märker skillnaden på honom. Jag får honom också att ta ångestdämpande när det är för jävligt och han inte sover. Då blir det lite bättre.

Jag mår bra nu men har haft en uppmattningsdepression för många år sen så jag känner igen tecknen. Men jag mår bra och behöver ingen egen terapi. Maken skulle nog behöva det men hittills, han har provat några ggr, har det inte givit något eftersom den som håller det behöver vara smartare och mer välartikulerad än han annars pratar han omkull dem och överbevisar dem om att det ändå inte är någon ide. Han är intelligent, beläst och vältalig - inte helt enkelt för en psykolog/psykiater.

• Anonym

När jag mådde som sämst och varken visste att man kunde få hjälp eller vågade söka hjälp. Man skäms och vill inte va tillbesvär för någon. Därför sökte inte jag hjälp. Slutade med att sköterska på bvc ringde psykolog och förklarade allt. De va min räddning att någon annan hjälpte med det. Så ring och beställ en tid åt din man och att ni ska gå på det båda. Han vill säkert ha hjälp med skäms och inte har förmågan att ta tag i det. Hoppas allt ordnar sig

• Anonym (Frun)
    Anonym skrev 2011-05-26 22:34:10 följande:
    När jag mådde som sämst och varken visste att man kunde få hjälp eller vågade söka hjälp. Man skäms och vill inte va tillbesvär för någon. Därför sökte inte jag hjälp. Slutade med att sköterska på bvc ringde psykolog och förklarade allt. De va min räddning att någon annan hjälpte med det. Så ring och beställ en tid åt din man och att ni ska gå på det båda. Han vill säkert ha hjälp med skäms och inte har förmågan att ta tag i det. Hoppas allt ordnar sig
    Tack, men det funkar inte. Han har varit där men tycker inte det hjälpt tidigare, jag vill att han ska gå tillbaka och göra ett nytt försök.

Men skönt att du mår bättre.
  • LeIIebror
    Anonym (Frun) skrev 2011-05-26 22:38:02 följande:
    Tack, men det funkar inte. Han har varit där men tycker inte det hjälpt tidigare, jag vill att han ska gå tillbaka och göra ett nytt försök.

Men skönt att du mår bättre.
    Samtalsterapi hjälper inte föränns man själv inser att man har saker att prata ut om, för mig tog det 8år från jag blev medveten om min sjukdom, tills jag tog mig i kragen och kontaktade psykakuten en natt när jag inte kunde sluta lipa och inte såg en ände på någonting
  • Anonym
    Anonym (idiot) skrev 2011-05-26 21:27:44 följande:
    Så det är det man ska göra mot den man älskar? Hota med att dra när han mår dåligt? Fy fan för dig.
    Fy F för dej med!

Har du nåt bättre förslag?
  • Anonym
    Anonym (Frun) skrev 2011-05-26 17:30:56 följande:
    Jag vet itne vad jag ska göra, min man är deprimerad sen länge och det blir bara värre och värre. Eftersom jag också varit utmattningsdeprimerad känner jag väl igen tecknen...
    Prbl är att han itne vill söka hjälp eftersom han ser det som meningslöst. Han äter medicin men det räcker uppenbarligen inte.

Vi har två relativt små barn varav ett med funktionsnedsättning som tar en del tid. Det är förstås inte konstigt att man drabbas av kris och stress kring det och jag har all förståelse för det. Prbl är att jag inte ser något slut på hans depression och för mig är det ett större prbl än barnets problematik.

Och jag älskar min man och vi har i grunden ett bra förhållande men jag vet inte hur vi ska kunna fortsätta leva tillsammans om han blir sämre och sämre och jag i slutänden får tre personer att vårda.

Någon som har en ide?
    Jag har vuxit upp med en psykist svag/sjuk/deprimerad mamma.
    Detta kan vara förödande för barn.Dom påverkas mer än man tror.
    Hur hämskt det än låter,har du i första hand ansvar för dina barn.OM din ma inte får hjälp,och vill ha den,och blir bättre,måsste du tänka på barnen i första hand!!!
  • Anonym (Lycka till)

Vad jag menade med att du kanske också borde gå i terapi är för att kunna få chansen att prata ut om den situation ni befinner er i - att han är i dåligt skick och att ni har ett barn med funktionsnedsättning är stressande och det tär, både på relationen och på er båda som individer. Det terapi skulle kunna hjälpa dig med är ge dig verktyg att stötta upp honom, att få tips på vad man kan göra för att få vardagen att fungera bra för er. Sen tycker jag att du agerar lite motstridigt när du skriver att du självklart förstår att det skapar kris och stress hos Honom att ni har ett barn med funktionsnedsättning, men visst är det lika mycket ditt barn  ? Och då borde det vara lika självklart att det skapar stress och kris hos dig med ? Eftersom du upplever er levnadssituation som jobbig och du oroar dig över din man så tycker jag att det visst verkar finnas saker som du nog skulle må bra av att samtala med någon professionell om.

Sen verkar din man ha missförstått terapi helt och hållet. Det handlar inte om att överlista behandlaren utan om att öppna sig och få stöttning i den situation man nu bafinner sig i som man har problem med. En person som ska överbevisa sin behandlare verkar i mina öron inte ha så mycket insikt om sin problematik. Tyvärr. Och sen är det även så att en psykolog/psykiatriker/psykoterapeut eller vem han nu träffar ser mycket även genom att bli bemött på det sättet din man verkar ha bemött dom.

En annan fråga är - vill han bli frisk ? För om man inser att man har ett problem och vill bli fri från det måste man kämpa också. Han måste vara villig att prova olika mediciner/metoder om han nu Vill bli frisk. Ibland har man skapat sig en identitet som sjuk " vem är jag om jag inte är deprimerad?" eller att man har sjukdomsvinster som man inte vill vara utan - tex att andra sköter jobb/möten/hushållet/barnen eller vad som helst så man själv slipper för att det tex skapar för mycket ångest så andra tror att de hjälper när de övertar ansvaret för sånt som kanske skapar stress och ångest. Då kan det vara svårt att motivera till att hitta lösningar.

Jag hoppas verkligen att ni kan få rätsida på er situation, om inte annat så för era barns skull.

• Anonym

må med jätte dåligt men vågar inte söka hjälp...vet inte ens vad man skall prata om:/..min sambo tror att det skall gå över av sig sj..*äää ryck upp dig nu* säger han bara:/

• Anonym (Frun)

Tack alla vänliga människor som kommer med tankar och synpunkter.

Eftersom jag inte beskrivit alla detaljer så är det förstås svårt för er att ha en full bild. Och som ni förstår vill jag inte skriva för mycket detaljer.

Någon av er skrev att jag måste må dåligt också pga barnets prbl. Jo det är klart att det är knepigt ibland men på det stora hela har jag förlikat mig med det. Maken har utöver det som drabbat barnet också drabbats av en hel del andra familjeprbl (på sin sida, inte vår familj tillsammans) under mkt kort tid. Samt att jag anser att depression i sig är en sjukdom som läggs ovanpå allt annat. Alltså tycker jag inte det är orimligt att han mår dåligt/sämre än jag gör.

Jag kommer inte att lämna honom, bortsett från att jag älskar honom är han en bra pappa på många sätt och vill inget hellre än att orka vara det. Och barnen älskar honom och vill vara med honom också.

Han har gått med på att söka hjälp åtminstone för att få medicineringen korrigerad. *tjoho!* Sen får vi se. Jag är medveten om hur terapi fungerar, men det bygger också på att man ska få ut något av det. Om det är en diskussion om "trasiga leksaker" och inte leder någonstans så blir man förstås inte mer positivt inställd. Stora prbl är att hitta rätt terapiform som möter honom på rätt sätt.

• Anonym (Frun)
    Anonym skrev 2011-05-27 14:31:58 följande:
    må med jätte dåligt men vågar inte söka hjälp...vet inte ens vad man skall prata om:/..min sambo tror att det skall gå över av sig sj..*äää ryck upp dig nu* säger han bara:/

Du behöver inte veta vad du ska säja annat än att jag mår dåligt och behöve rhjälp. Resten löser sig...

• Anonym (Frun)
    LeIIebror skrev 2011-05-26 22:53:51 följande:
    Samtalsterapi hjälper inte föränns man själv inser att man har saker att prata ut om, för mig tog det 8år från jag blev medveten om min sjukdom, tills jag tog mig i kragen och kontaktade psykakuten en natt när jag inte kunde sluta lipa och inte såg en ände på någonting
    Nej precis och jag är rädd att han inte kommit till botten än. Men jag tycker det vore för rått och för tugnt att "peta honom över kanten"... Jag menar att om han slutade medicinera alls så skulle han antagligen må så dåligt efter ett tag att han måste söka hjälp själv. Men det skulle han må frukansvärt av och det skulle ta lång tid för honom att komma på fötter. Och vi andra skulle få en tung period också, eftersom vi i princip är ensamma i övrigt. (ingen släkt och de flesta vännerna försvann i samband med det funktionsnedsatta barnets diagnos...). Ursäkta om det låter kallsinnigt men jag känner ju igen mig själv delvis, det är knepigt att förstå att man behöver hjälp, ofta fattar omgivningen det tidigare än man själv...
  • Anonym (Frun)
    Anonym (Lycka till) skrev 2011-05-27 00:07:07 följande:
    Vad jag menade med att du kanske också borde gå i terapi är för att kunna få chansen att prata ut om den situation ni befinner er i - att han är i dåligt skick och att ni har ett barn med funktionsnedsättning är stressande och det tär, både på relationen och på er båda som individer. Det terapi skulle kunna hjälpa dig med är ge dig verktyg att stötta upp honom, att få tips på vad man kan göra för att få vardagen att fungera bra för er. Sen tycker jag att du agerar lite motstridigt när du skriver att du självklart förstår att det skapar kris och stress hos Honom att ni har ett barn med funktionsnedsättning, men visst är det lika mycket ditt barn ? Och då borde det vara lika självklart att det skapar stress och kris hos dig med ? Eftersom du upplever er levnadssituation som jobbig och du oroar dig över din man så tycker jag att det visst verkar finnas saker som du nog skulle må bra av att samtala med någon professionell om.

Sen verkar din man ha missförstått terapi helt och hållet. Det handlar inte om att överlista behandlaren utan om att öppna sig och få stöttning i den situation man nu bafinner sig i som man har problem med. En person som ska överbevisa sin behandlare verkar i mina öron inte ha så mycket insikt om sin problematik. Tyvärr. Och sen är det även så att en psykolog/psykiatriker/psykoterapeut eller vem han nu träffar ser mycket även genom att bli bemött på det sättet din man verkar ha bemött dom.

En annan fråga är - vill han bli frisk ? För om man inser att man har ett problem och vill bli fri från det måste man kämpa också. Han måste vara villig att prova olika mediciner/metoder om han nu Vill bli frisk. Ibland har man skapat sig en identitet som sjuk " vem är jag om jag inte är deprimerad?" eller att man har sjukdomsvinster som man inte vill vara utan - tex att andra sköter jobb/möten/hushållet/barnen eller vad som helst så man själv slipper för att det tex skapar för mycket ångest så andra tror att de hjälper när de övertar ansvaret för sånt som kanske skapar stress och ångest. Då kan det vara svårt att motivera till att hitta lösningar.

Jag hoppas verkligen att ni kan få rätsida på er situation, om inte annat så för era barns skull.

Jag hör att du har mkt insikter och jag förstår hur du menar. Jag behöver inte terapi i dagsläget, jag är just nu inte känsloinriktad utan resultatinriktad. Att finna bästa hjälpen, skolan, träningsprogramen är mitt fokus nu, jag har förlikat mig. Makens prbl oroar mig men de är inte mitt primära fokus, det är mina barns väl. (och ärligt talat, jag hinner inte lägga tid på egen terapi nu...)

Maken vill inte vara sjuk och han har få vinster av en depression eftersom han absolut inte vill definieras som sjuk/deprimerad. Tvärtom känner han också skuld över att jag måste dra ett tyngre lass och är oerhört mån om att försöka göra det han klarar så att jag inte ska gå på knäna också.

Gällande terapi så tror jag han haft otur och träffat fel personer helt enkelt, att de inte kunnat prata med honom så han kommit vidare. och efter flera försök tycker han det är lönlöst.

Svar på tråden Maken är djupt deprimerad och vägrar söka hjälp - vad ska jag göra??!!