Inlägg från: MrsMommy |Visa alla inlägg
  • MrsMommy

Han piggnar till! :-)

Jag måste bara få dela med mig av min glädje! Min son föddes för en dryg vecka sedan, ca fem veckor för tidigt. Han har varit för trött för att orka äta själv, så vi är inlagda på en neonatalavdelning där han sondmatas och ljusbehandlas för att han är lite väl gul. Hela tiden har problemet varit att han är för trött och inte orkar t.ex. äta tillräckligt. De senaste dagarna har framstegen varit tydliga, han ammar mycket mer osv. Nu ikväll ville han plötsligt inte sova! Från att nästan bara ha sovit fick jag nu stå med ett finger i hans mun och sjunga vaggvisor! Helt plötsligt kände jag mig som en riktig mamma! Det är så fantastiskt att jag är nära tårar!

• Svar på tråden Han piggnar till! :-)
  • MrsMommy

Vad härligt att höra, Evven! Hur gammal är din dotter nu?
    Sonen föddes förra onsdagen och skrevs in på neonatal i lördags. Imorgon ska vi få åka hem är det sagt, men han solar på fram tills vi åker hem. Från måndag ska vi få besök av hemsjukvården, med sondmatning och allt. Jag hoppas bara att hans bilirubinvärden blir bättre så vi inte måste komma tillbaka igen för att sola, vill bara hem nu.
    Hade din dotter några problem utöver tröttheten? Fick hon också sola? Något annat?

• MrsMommy

Jag förstår att du längtade hem, just nu vill jag inget hellre än att komma härifrån! Sonen var 45 cm och vägde 2360 g, så han var inte superliten. Hur stor var din dotter?
    Jag antar att vi kommer vara inskrivna här ungefär lika länge som ni var, känns bra att hemsjukvården kan fixa en del grejer så vi slipper åka fram och tillbaka till sjukhuset. Vi har ingen egen bil utan måste ta taxi eller spårvagn till sjukhuset, taxi blir dyrt och spårvagn är inte så bra ur smittoriskperspektiv. Så hemsjukvård känns som ett jättebra mellanalternativ för oss. Hoppas bara att han fortsätter sin utveckling när det gäller amning och viktuppgång, i perioder går det superbra, i perioder orkar han inte alls mycket. Men vi tar en måltid i taget...

• MrsMommy

Ja, precis så tänker jag att det måste bli. Sedan måste vår son just nu ligga på sin solmatta eller med den som täcke, så man blir lite hindrad i rörelse/kroppskontakten. När vi kommer hem kan man ligga och småsnuta i sängen hur länge som helst liksom!

• MrsMommy
    Plommonet skrev 2011-06-01 20:44:08 följande:
    Hej! Känner verkligen igen mig i vad du skriver. Fick den 22 maj en liten pojke på 2005 gram i vecka 35+0. Han har sondmatats fram tills nu, men nu har han äntligen börjat visa intresse för att amma. Men han är fortfarande väldigt trött och sover mest hela tiden. Vi ligger fortfarande inne och har inte fått höra något om när vi kan få åka hem. Hur går det för dig?
    Härligt att det går framåt! Vi har varit hemma sedan i lördags, men är fortfarande inskrivna på neonatal och är på återbesök dagligen för bilirubintest och vägning. Vikten går uppåt, men bilirubinet ger inte med sig riktigt. Läkaren är lite konfunderad, gulsoten borde försvinna vid det här laget. Om det inte är bättre imorgon ska vi kanske testa att mata honom med ersättning i två dygn för att se om det kan vara den sortens gulsot som utlöses av ett hormon i bröstmjölken. Utöver gulsoten går det bara framåt, sonen äter mer och mer och blir piggare för varje dag.
    Är det bara maten som är problem för er?
  • MrsMommy
    Plommonet skrev 2011-06-02 06:35:33 följande:
    Hoppas att gulsoten vill ge med sig. Men skönt att ni får vara hemma igen. Hoppas på bättre värden idag då.

För oss är det vikten de vill ha upp och att han ska börja äta helt själv. Men det är på god väg, vi somrar enbart ca 3 mål per dag resterande ammar han. Vi är inskrivna på barnkliniken. Vi får vara borta hela dagarna om vi vill med pojken. Men de vill ha oss här på natten. Tror dock vi blir utskrivna snart.
    Men har ni inte sonddelegering, så ni får sonda själva? Varför måste ni vara på plats då?
    Vi har just kört en hel natt utan sondning, sååååå skönt! Igår, på tvåveckorsdagen nådde han sin födelsevikt igen, hoppas att han inte har tappat till vägningen idag.
  • MrsMommy

Han hade gått upp lite till och har ammat så bra inatt att vi fick dra sonden idag! Nu är det bara amning som gäller! Jag är såååå glad nu! Och äntligen har bilirubinet gått ner lite, så vi behöver inte komma tillbaka till sjukhuset förrän på söndag (vikt) och tisdag (bilirubintest)!

Svar på tråden Han piggnar till! :-)