Det är jag som är "pigan".
Om du vill kan du inboxa mig.
Anonym (funkar de?) skrev 2011-05-27 10:00:09 följande:
Nej det är inte tänkt att jag ska jobba på gården. Inget jag är intresserad av. MEN jag kan dock inte ha kvar mitt jobb som jag har just nu. Då löser det sig inte med dagis på morronen.
Finns en tjej som är syster till en bekant som har varit sjuk och vill komma ut och jobba igen(har jobbat på gård innan) Så nån dag i veckan kanske man har henne på gården (vet ej hon mycke hon kan/vill jobba än)
Sen ska min svärfar oxå hjälpa till (han bor i huset på gården) Men han kommer inte orka hur mycke som helst så länge till. Han kommer mest hjälpa till ute på fälten. inte i stallet.
Vet inte exakt hur många kor det blir (inte så insatt än heller)
Som sagt intre så insatt, haha, dom har sånådär mjölkorkan (4 st) som man går ut med och flyttar från ko till ko
Mark vet jag tyvärr inte heller, dom har precis köpt en gård till med en del mark. Innan har dom haft så dom har haft mat till djuren på sin mark. Men nu har dom ju mer mark....
Ja min sambo är uppväxt på gården som hans pappa har drivit. Och jobabr nu på en annan mjölkgård (större)
Finns kvigor som finns att starta upp med. Men det kommer nog behövas en hel del till. Kan man få Starta eget bidrag?
Jag har ju sett hur mycke sambons pappa har jobbat, hur lite han har tagit hand om sonen. Så vill inte jag ha de! Har ju märkt hur svärfar tycker att sambon bara ska jobba typ och inte ha hand om vårt barn, vilket ingen av oss tycker är oki!
Jag har inga aktiveter själv, har ingen barnvakt till vårt barn.
Svärmor bor några hus i från oss men har ingen bra kontakt med migg och sitt barnbarn. Tror tyvärr även hon här sjuk (i huvudet) Även min sambo tror att något är fel(finns sjukdomar inom familjen) JA jag gillar inte min svärmor!!
Att ta hand om vårt barn mycke har jag inget emot, men jag ska ju oxå orka med jobb, barn och huset.
Usch så svårt det känns.
Känns som att jag bara ser de negativa i det här ;-(
Alltså, det låter som uppbundna kor. Det är tungt arbete.
Om din sambo har erfarenhet av det så tror jag det kan gå bra. Har han jobbat på flera gårdar? Är han utbildad?
Man kan få startstöd för att starta upp lantbruksverksamhet. Då krävs att man har utbildning. Man kan också få investeringsstöd (procensats beroende på stödzon). Investeringsstöden kan användas till att t.ex bygga om eler bygga ut ladugården.
Det bästa är att ta kontakt med en lantbruksrådgivare inom ekonomi för att få hjälp att räkna på det ekonomiska. Till exempel hushållningssällskapet och LRF-konsult har sådan verksamhet. Ekonomin på en relativt liten gård är beroende av vilken del av landet den ligger i. I norra norrland är det bättre ekonomi än i södra Sverige. Ett starkt tips är också att låta någon professionell sköta bokföringen och EU-ansökan, åtminstone de första åren. Det är lätt att små fel får stora konsekvenser om man inte har tid att sätta sig in i allt.
När det gäller de andra bitarna det vill säga relationer och social kontakt så tror jag det är superviktigt att diskutera det innan. Mest så att ingen av er går in med förväntningar som inte kan uppfyllas. Det kan bli så jäkligt att din svärfar lägger sig i massor hur din sambo sköter driften. Det kan också bli så jäkligt att din svärmor tycker att hon ska hjälpa till massor nu när ni fått så mycket att göra (jag har varit med om både och).
Var inte rädd för att ställa krav på din sambo. Både när det gäller ledighet och annat.
Jag tycker inte att du bara ska se det negativa. Det är i slutänden alldeles alldeles underbart att driva en mjölkgård. Tänk dig själv en tidig sommarmorgon, dagg i gräset och idisslande kor. Du och barnen spankulerar in från ladugården med en kanna iskall mjölk att ha till frukostjordgubbarna... ;)
Det är underbart. Men det är också krångligt och jobbigt bitvis.