Inlägg från: sensommarbarn |Visa alla inlägg
  • sensommarbarn

Varför barnförsäkring?

Vi har kört gravidförsäkring till både vår son som nu är tre år och till bebisen i magen. Tycker det är rätt självklart att leta fram den bästa försäkringen som täcker mest, de som skolan står för täcker inte hemma och oftast inte sjukdom heller.
    Vår son ramlade när han var ca 1,5 år gammal och slog upp ett stort hack i pannan, detta skedde på fritiden och hade alltså inte täckts av dagis försärkring...

• sensommarbarn
    Carowlin skrev 2011-05-27 10:52:16 följande:
    Jag har Trygg Hansa; hemförsäkring, mig själv och sambon (trygg vuxen) och sambons son efter att vi fick veta att hans mamma endast har hemförsäkring och tycker det räcker. Vi blev jättechockade, jag skulle aldrig låta mitt barn gå utan försäkring ens en sekund! Ta INTE bort barnens försäkring, oavsett om det ingår i skolan eller hemförsäkringen och oavsett om det skulle täcka efter skolan. Kan säga att det täcker inte om ni åker iväg någonstans i alla fall.
    Så fort jag vet att jag är gravid kommer jag byta min egen försäkring till Trygg Hansas mammaförsäkring eller vad den kallas då man försäkrar både sig själv och barnet i magen, vet dock inte om jag måste försäkra barnet igen sen eller om det går automatiskt till två separata igen när barnet är fött, det ska jag ta med dem när de kommer hit när jag väl ska ändra försäkringen där.
    Jag tycker själv Trygg Hansa är både bra och billig, men jag tänker dock inte på pengarna. Jag skulle kunna betala 1000 varje månad, bara jag har en bra försäkring till alla i hemmet. Mina katter har jag dock hos Agria då jag tycker det är bättre för djur än såna försäkringsbolag som har försäkringar för allt Glad
    Du ska inte byta din egen försäkring mot gravidförsäkring om du blir gravid! Behåll din försäkring och teckna en gravidförsäkring som är mestadels för bebisen men även täcker dig (dubbelt med din egen försäkring...). Gravidförsäkringen hos TH går över till en barnförsäkring när barnet är fött!! Bara ett papper att fylla i och skicka in så går det automatiskt :)

Har fått förklarat för mig att man ALDRIG ska säga upp en försäkring man har som vuxen (sjukdom och olycksfall), vill man sedan teckna en ny kan man få massa undantag som kanske täcktes av den gamla försäkringen...
  • sensommarbarn

Jag tror att de kommer förklara precis när de kommer hem till er sen! :) Skickade in om min gravidförsäkring för ett tag sen och betalade den nu i veckan, igår ringde de och undrade och jag hade några frågor eller ville att de skulle komma på hembesök igen! Tycker de är helt underbara! :)

Vad jag har förstått är det lättare att få ut på försärkringarna om man har gravidförsäkring som täcker allt redan från födseln. Annars blir det undantag och skulle det då bli någon komplikation vid födseln så får man inte ut på försäkringen i efterhand...
    Tycker det är rätt självklart att ha barnen försäkrade så mycket det går och verkligen leta efter den bästa försäkringen för just ER. Precis samma som man gör när man försäkrar hus, bil, båt, djur osv.. Tycker ändå vår försäkring och barnens är de viktigaste! Men det är ju bara min åsikt ;)

• sensommarbarn

"Gravidförsäkringen hos TH går över till en barnförsäkring när barnet är fött!! Bara ett papper att fylla i och skicka in så går det automatiskt :)"

Alltså, med ett papper menar jag hälsodeklarationen.. Men den kommer ju hem med posten när barnet är fött, bara att fylla i och skicka in.. Inte massa krångel menade jag med automatiskt...

• sensommarbarn

Det jag menade var att pappret kommer hem automatiskt, bara att fylla i och skicka in. Inte alls meningen att vara otydlig!
    Har du inte haft gravidförsäkringen får du ju inte hem papper automatiskt efter förlossningen vad jag har förstått?

• sensommarbarn

Enligt hon som ringde mej från TH igår så kommer hälsodekl. hem direkt och du skickar in den och får en riktig barnförsäkring istället för gravidförsäkringen... Men har du en betalförsäkring så dras den summan du betalat för försäkringen av på första delen av barnförsäkringen...

• sensommarbarn
    Smilla75 skrev 2011-05-28 12:41:48 följande:
    Medfödda sjukdomar brukar ej vara ersättningsgilla.
    Fast läser jag i villkoren på min gravidförsäkring så är det just medfödda sjukdomar och defekter som är ersättningsgilla? Dessutom får man ersättning om något skulle hända under förlossningen.
Svar på tråden Varför barnförsäkring?