• augustisten

Gravidförsäkring - tidigare prematur

Om man tecknar en gravidförsäkring - tex Vänta barn hos Trygg Hansa - gäller den vid ev. sjukhusvistelse även om man tidigare fött prematurt?

Någon som vet?

• Svar på tråden Gravidförsäkring - tidigare prematur
  • Twins2010

Hejsan!

Vi fick 2008 en son i v 22+4. Han blev en månad gammal. Jag fick ersättning för hans dödsfall genom vänta barn-försäkringen. Genom min försäkring hos facket (kollektivförsäkring hos Folksam när man är med i Kommunal) fick jag ersättning som kallas begravningshjälp.

När vi 2010 väntade tvillingar tog jag en utökad Väntabarn-försäkring, också nu hos Folksam. Den är inte gratis men den ersätter för sjukhusvistelse mm. Tvillingarna kom i v23+5. Pojken blev bara ett par timmar gammal pga att ena lungan spräcktes vid intuberingen. Vi vistades 19 v på sjukhus o fick ersättning för varje dag dottern  var inskriven. Ersättning också för pojkens dödsfall. I den utökade försäkr. ingår även hjälp med krishantering. Jag hade ju räknat med några v på sjukhus, tvillingar brukar ju komma lite tidigare. Men så här tidigt hade jag inte trott. Inte igen...

Många felaktigheter har begåtts i vården under denna graviditet, skulle kunna skriva hur mycket som helst-men ämnet var ju försäkringar.
    Lycka till!!!

• Maria3

Jag fick en son i v 32 år 2009. Hade ingen utökad gravidförsäkring, trist då sonen fick vara på sjukhus i 2 veckor. Blev gravid igen ganska kort därefter och tecknade då en gravidförsäkring på samma bolag. De frågade inget om jag fött prematurt tidigare. Dottern föddes i v 30 och vi fick ersättning för varje dag hon låg på sjukhus samt de dagar hemsjukvården var hos oss. Trygg Hansa är bolaget om du undrar.

• Kazeer

Vårt första barn föddes prematurt (v 36+3) och tillväxthämmat 2007. Jag hade gravidförsäkring i Länsförsäkringar. När jag blev gravid igen 2009 var det inga problem att teckna gravidförsäkring igen hos Länsförsäkringar. Även andra barnet föddes prematurt (35+3) och tillväxthämmat 2010. Det har inte varit några problem att få ut ersättning från försäkringsbolaget. Det vara bara att ringa till dem och berätta hur många dagar barnen var inskrivna på neonatal och sedan kom pengarna in på kontot några dagar senare.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Frila2

Jag hade den utökade försäkringen VäntaBarn hos TryggHansa förra gången jag var gravid. Min dotter föddes i 28+4, var tillväxthämmad och spenderade 9 veckor på sjukhus. Vi fick ersättning för alla dagar.

Nu är jag gravid igen, denna gången med tvillingar och därmed en ökad risk för att få prematura barn igen. Jag har även denna gång VäntaBarn-försäkrningen hos TryggHansa och det var inga osm helst problem att teckna den. Inga skillnader i villkor eller pris. Ingen hälsodeklaration behövs och viktigt, endast en försäkring behövs trots att det är två foster. 

Men andra ord, din tidigare graviditet påverkar inte tecknadet av VäntaBarn-försäkringen hos TH.

• Frila2

Viktigt att veta är ju att inga av de utökade försäkringarna gäller före v 26. Eller, det kan vara någons som är innan v 26, kanske 24. Tror det är SalusAnsvar men jag är inte alls säker.

• augustisten

Tusen tack alla som svarat. Då ska jag genast teckna försäkring så att jag har det den här gången - fast jag förhoppningsvis slipper använda den!

• Twins2010

Hos Folksam gäller försökringen från v. 23

• Ebba 27 juli

Banjomusik! Lider med dig och allt du varit med om. Fick tårar i ögonen när jag läste om det du varit med om, tyckte jag hade haft en tuff start men det går ju inte att gämföra.... Fick för tidigt och tillväxthämmad dotter och fick ut på försäkringen då vi blev kvar på sjukhus två veckor och har även fått ersättning efteråt då vi varit inlagda för både RS och Rota virus.

Pengar är ju såklart inte det viktigaste men visst är det skönt att ha en bra försäkring.

Svar på tråden Gravidförsäkring - tidigare prematur