• Anonym (hatar cancer :()

Hur stöttar jag min man genom sorgen?

Min mans pappa har fått besked att han har cancer i lungslemhinnan. Förmodligen är cancern orsakad av asbest som han då och då kom i kontakt med för många år sedan. Han har fått kemoterapi 2 gånger, men de bestämde sig för att sätta stopp för den behandlingen då den inte gav den effekt den borde, samt att min svärfar är väldigt svag just nu. Han äter knappt och blir alldeles andfådd och trött bara genom att gå från sängen till soffan på nedervåningen. Allt hopp för oss försvann tyvärr när hans doktor i Onsdags sa att de inte kommer att påbörja någon alternativ behandling och att de tror att han bara har månader kvar att leva, men de la även till att det är svårt att sätta en tid på hur länge han lever.

Min man blev helt förkrossad av att höra detta. Han är väldigt nedstämd och har svårt att koncentrera sig och att sova börjar också bli ett problem. Antingen somnar han inte snabbt efter han lagt sig, eller så vaknar han ofta efter mardrömmar. Han gråter också ganska ofta (vilket är bra då det kan hjälpa att få ur en del av sorgen), mest efter att han har varit på besök hos sina föräldrar. Det gör verkligen ont i hela kroppen att se honom så :(

Min man oroar sig inte bara över sin pappa, utan äver över sin mamma. Han är rätt säker på att hon inte kommer att kunna klara av att bearbeta sorgen utan att hon kommer att ta sitt eget liv. Det är något hon mer eller mindre låter synas när de pratar om sjukdomen. Min svärmor har varit med om en massa tragedier mest hela livet, och har varit livstrött  och tagit antidepressiva så länge min man kan minnas (särskilt de senaste åren). Han oroar sig ständigt för vad som kommer hända efter hans älskade pappa är död, kommer han då att måsta vara barnvakt åt sin mamma så inte hon tar livet av sig så han måste bearbeta båda föräldrarnas död? Hur kan man se till att det inte händer? Han säger ofta att han känner att han är på väg att bli galen av allt som händer runtomkring honom. Han är bara 28 år men han säger att han aldrig mer kommer kunna känna sig lycklig igen.

Jag försöker "vara där" för honom - men det är ett sånt vagt uttryck. Vad gör/säger man till någon som vet att han kommer att förlora sin pappa, och kanske sin mamma med? Jag är en sån som stänger in alla känslor och mer eller mindre kan funktionera normalt (i alla fall utåt) i de flesta situationer. Jag känner mig ofta känslomässigt handikappad då jag aldrig vet hur jag ska hantera svåra situationer och hellre gömmer mig från dem. Om man ignorerar något länge nog brukar det försvinna. Jag känner att jag inte stöttar min man tillräckligt - men jag vill gärna ändra på det. Alla tips, stora som små, skulle vara guld värda för mig.

• Svar på tråden Hur stöttar jag min man genom sorgen?
  • Anonym (krama)

Krama om honom och visa att du är där. Min man har också cancer och det går inte att bota. Alla är olika men det är det jag skulle behöva. Låt honom prata, prata och prata ännu mer. Du kan även föreslå att han går till en kurator, för att prata om hans sorg och även för att prata om oron för hans mamma.

• Anonym

Va där för honom. Underlätta om du kan i vardagen ex fixa middag osv. Lyssna på honom, när min mamma dog så pratade jag hela tiden, kunde inte sluta prata om henne. Men tjata heller inte fram något prat från honom om han inte vill säga något. Låt han sörja på sitt sätt.

Bara var den du är, kanske lite i bakgrunden om det känns som att det behövs. Och glöm inte att själv sörja.

• Anonym

och låt det ta tid, hans sorg börjar redan nu och kan ta lång tid innan den är bearbetad.

Anonym (krama) skrev 2011-05-27 14:45:58 följande:
    Krama om honom och visa att du är där. Min man har också cancer och det går inte att bota. Alla är olika men det är det jag skulle behöva. Låt honom prata, prata och prata ännu mer. Du kan även föreslå att han går till en kurator, för att prata om hans sorg och även för att prata om oron för hans mamma.
    Jag beklagar att din man har fått cancer! Styrkekram till dig och jag hoppas att ni kan uppleva fina stunder tillsammans ännu.

Jag kramar om honom titt som tätt och håller om honom när han gråter. Har föreslagit en kurator, men det vill han inte. Han tror inte att en kurator kan hjälpa till på något sätt. Allt en kurator säger vet han redan, men bara för att han vet det betyder det inte att han blir hjälpt av det säger han då. Men jag tror nog att det kan behövas att prata med någon som står utanför. 
    Anonym skrev 2011-05-27 14:46:13 följande:
    Va där för honom. Underlätta om du kan i vardagen ex fixa middag osv. Lyssna på honom, när min mamma dog så pratade jag hela tiden, kunde inte sluta prata om henne. Men tjata heller inte fram något prat från honom om han inte vill säga något. Låt han sörja på sitt sätt.

Bara var den du är, kanske lite i bakgrunden om det känns som att det behövs. Och glöm inte att själv sörja.
    Mitt problem är att jag själv är en rätt sluten person och jag har aldrig bra svar när vi pratar. Han brukar dock ringa sin mamma varje dag (gjorde han även innan sjukdomen då hon är depressiv) och prata - är dock en tveeggad kniv eftersom han både får stöd från henne när han är ledsen, men även själv blir nedstämd när han pratat med henne.
    Jag har försökt vara i bakgrunden och "vara där" för honom, men igår bråkade vi då han kände att han inte fick tillräckligt mycket stöd av mig. Försöker bli bättre på att ge stöd, men allt känns så jobbigt.

Jag beklagar sorgen med din mamma, är det länge sedan hon gick bort?
  • Anonym
    Anonym (hatar cancer :() skrev 2011-05-27 15:08:49 följande:
    Mitt problem är att jag själv är en rätt sluten person och jag har aldrig bra svar när vi pratar. Han brukar dock ringa sin mamma varje dag (gjorde han även innan sjukdomen då hon är depressiv) och prata - är dock en tveeggad kniv eftersom han både får stöd från henne när han är ledsen, men även själv blir nedstämd när han pratat med henne.
    Jag har försökt vara i bakgrunden och "vara där" för honom, men igår bråkade vi då han kände att han inte fick tillräckligt mycket stöd av mig. Försöker bli bättre på att ge stöd, men allt känns så jobbigt.

Jag beklagar sorgen med din mamma, är det länge sedan hon gick bort?
    Det finns inga rätta svar, det är det man måste inse. Att han bråkar med dig kan också vara en del av sorgen och att ventilera sig. Han kanske vänder sin ilska för situationen över dig. Det vet jag att jag gjorde med min sambo. Men så länge du står kvar stabilt och hur enkelt, svårt eller ohjälpsamt det än kan kännas - lyssnar och har en öppen famn så gör du det enda rätta du kan göra. Fråga honom, när du känner att han orkar, vad för stöd han känner att han saknar i dig? Han kankse inte själv vet svaret på den frågan. Men också som sagt glöm inte bort dig själv i det hela, passa på att sörja, kanske när han inte är i närheten. Vad hade du för relation till din svärfar?

Tack för omtanken, hon gick hastigt bort för snart 5 månader sedan och min sorg är fortfarande stark och jag ser heller inget slut. Dock så fungerar livet. Jag vet också hur det är att känna ansvar för den andra förälderns välmående då min pappa är alkoholist, men man finner ofta ett stort stöd i varandra när det väl gäller. Och man lär sig att hantera de situationer som uppstår, men de kan vara jobbiga för det. Jag fann ett extremt stort stöd i min sambo och det som var mest skönt var att han bara fanns där i bakgrunden när det behövdes, stöttande och lyssnade på mitt oändliga snack.
    Anonym skrev 2011-05-27 23:37:53 följande:
    Det finns inga rätta svar, det är det man måste inse. Att han bråkar med dig kan också vara en del av sorgen och att ventilera sig. Han kanske vänder sin ilska för situationen över dig. Det vet jag att jag gjorde med min sambo. Men så länge du står kvar stabilt och hur enkelt, svårt eller ohjälpsamt det än kan kännas - lyssnar och har en öppen famn så gör du det enda rätta du kan göra. Fråga honom, när du känner att han orkar, vad för stöd han känner att han saknar i dig? Han kankse inte själv vet svaret på den frågan. Men också som sagt glöm inte bort dig själv i det hela, passa på att sörja, kanske när han inte är i närheten. Vad hade du för relation till din svärfar?

Tack för omtanken, hon gick hastigt bort för snart 5 månader sedan och min sorg är fortfarande stark och jag ser heller inget slut. Dock så fungerar livet. Jag vet också hur det är att känna ansvar för den andra förälderns välmående då min pappa är alkoholist, men man finner ofta ett stort stöd i varandra när det väl gäller. Och man lär sig att hantera de situationer som uppstår, men de kan vara jobbiga för det. Jag fann ett extremt stort stöd i min sambo och det som var mest skönt var att han bara fanns där i bakgrunden när det behövdes, stöttande och lyssnade på mitt oändliga snack.
    Vad klok du är, tack för ditt svar. Ska fundera lite på det och försöka stötta så gott det bara går.
    Jag och svärfar liknar varandra rätt mycket när det gäller personlighet - vi är båda lugna, försöker ta det mesta med en positiv not och vi är båda rätt konflikträdda och har svårt för att uttrycka känslor. Med det sagt vet vi nog var vi har varandra och har vi helt ok relation till varandra. Jag hoppas att min man och hans mamma kan stödja varandra som du säger att du och din pappa gör. Min man tror inte att han kommer att klara av det, men jag tror att man inte vet vad man själv klarar av tills man själv hamnar i den situationen och ser att man är starkare än man trodde.

Styrkekram! Du är fortfarande inne i ett rätt tidigt skede i din sorg, men det kommer att bli bättre hur mörkt det än ser ut just nu. Det är viktigt att försöka fortsätta med sitt liv med utan att känna sig skyldig när man väl är glad - men samtidigt måste man ge sig själv den tid man känner att man behöver för att sörja. Det måste vara riktigt skönt att veta att du har din sambo bakom dig när du behöver honom.
Svar på tråden Hur stöttar jag min man genom sorgen?