Inlägg från: Grande Rock |Visa alla inlägg
  • Grande Rock

ÖL-nörderier

PumpkinQueen skrev 2012-07-19 11:03:48 följande:
    Med tanke på att de flesta som brygger egen öl eller engagerar sig i småbrygerier bara lyckas åstadkomma något som i min mun smakar avföring, så är informationen om att du äger 50% av ett bryggeri inte helt relevant för mig.

För mig är det enkelt: En pilsner är god. En lager är mindre god. En ale smakar öht inte öl och bör därför inte ens nämnas i samma mening. Bär och frukt är gott, men hör inte hemma i öl.

Om man talat om kaffe, så hade ingen föreslagit att man kallar det för kaffe om det smakar jordgubb eller är gjort på majs.

Varför kalla något för öl, om man smaksatt det med till exempel persika? Kan inte drycken få ett annat namn då, eftersom den skiljer sig från det som vi normalt sett menar med "öl"? Det tycker jag är en intressant språkfilosofisk fråga.

mao du gillar pilsner, inte andra sorters öl, varför bekommer dig vilka andra typer av öl det finns. Jag gillar kavring men tycker det är helt ok att andra kalar formfranska för bröd trots att det inte alls smakar kavring.

• Grande Rock

För att besvara TS

Jag gillar Barley Wine, t ex Old Ruffian från Great Divide Brewing Co

Barley Wine snubblar inte så ofta över på krogen eller bolaget, iaf inte här i småstan, så det blir att aktivt söka up den själv i beställningssortimentet.

Annars är det lite säsongsbetonat vad som faller mig på läppen. Så här på sommaren avnjuter jag gärna veteöl eller lite syrligare ales. På höst och vinter är det Porter och Stout som gäller fram till Julölen tar vid. På våren föredrar jag IPA, gärna med kraftig beska.

• Grande Rock
    PumpkinQueen skrev 2012-07-30 11:04:05 följande:
    Fast om vi ska ta ditt exempel så tycker jag att det haltar lite. Om vi istället säger att en person gillar bröd, så kanske hon eller han blir irriterad om hon eller han beställer bröd och får en tallrik gröt istället, även om beståndsdelarna som de båda produkterna består av är de samma.

Öl är öl, ale är ale.

Men självklart får var och en tycka om precis vad de vill.

Haltar nte ett ögonblick.

en ale är en öl, det är inget tyckande i det

Svar på tråden ÖL-nörderier